$
בארץ

האם רמי לוי פושט את שריון דון קישוט?

במסגרת מתווה העסקה בין רמי לוי ומגה על הממונה על הגבלים עסקיים לשקול מהי כמות הסניפים המירבית שיוכל רמי לוי לרכוש, אשר תאזן בין הרצון לחזק את כוחה של הרשת כגורם מחולל תחרות אל מול שופרסל, לבין החשש כי העסקה תגרע מהתמריצים שלה להתחרות

גיל רוזנברג 11:46 19.06.12

 

כמה מלים על היבטי הגבלים בעסקה האפשרית של רמי לוי ומגה, בהנחה שתתממש. רשת שווק השקמה של רמי לוי נחשבת ל"מחולל תחרות" בענף הקמעונאות בישראל.

 

מדובר בדוקטרינה שפותחה בדיני ההגבלים בארה"ב (שם היא מכונה "maverick") - מחולל תחרות הינו גורם בעל תמריץ חזק להתחרות בשחקנים העיקריים בשוק, לרוב בשל מאפיינים שונים בהשוואה ליתר המתחרים, המקשה, ולעיתים אף מונע, התפתחותן של השפעות מתואמות. כוחו המרסן של מחולל התחרות יכול לבוא לידי ביטוי הן במלחמות מחירים והן בסירוב לחקות העלאת מחירים של השחקנים האחרים בשוק. לפיכך, היעלמותו של מחולל תחרות מהשוק, כתוצאה משינוי בתמריצים הכלכליים העומדים מולו, כגון מיזוג חברות, מקלה על קיומן של השפעות מתואמות.

 

הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיוויד גילה, עמד על היותה של רשת רמי לוי מחוללת תחרות בענף.

 

במאמר שפרסם בעיתונות עוד בהיותו אקדמאי, בהקשר לטענה של שופרסל – שהופרכה על-ידיו – לפיה הורדות המחירים של רמי לוי הן בגדר תמחור טורפני אסור לפי דיני ההגבלים העסקיים.

 

בישראל, היו שלושה מיזוגים שהממונה התנגד להם על רקע דוקטרינת מחולל התחרות: האחת בשוק הקרטון הגלי; השנייה והידועה מכולן במיזוג שנחתם ולא יצא אל הפועל עקב התנגדות הממונה (שאושרה בסופו של דבר בבית המשפט העליון) בין חברות הדלק דור אלון (שהוגדרה ע"י הממונה כמחוללת תחרות) וסונול; והשלישית, בשנת 2001, בקשר לעסקה בה תכננה ריבוע כחול לרכוש את סופרמרקט "חביב" בצומת ירקון, שהיה אז קמעונאי מזון עצמאי מהגדולים והמובילים בארץ.

 

בין היתר ציין הממונה דאז דרור שטרום בהודעה לעיתונות ובנימוקיו להתנגדותו, כי: "כלכלני הרשות הדגישו כי חביב פועל במקטע המוזל של ענף קמעונאות המזון ("דיסקאונט"), ותרומתו לתחרות חשובה מאד במקטע זה: קיומו של מתחרה עצמאי כחביב כופה על הרשת להתחרות עימו במחיריו הזולים בחנויות הדיסקאונט שלה (למשל "מגה", "ג'מבו"), ומונע למעשה "טיפוס" המחירים בחנויות אלה לעבר המחירים היקרים יותר, הנהוגים בחנויות הרשת האחרות (בד"כ החנויות העירוניות)".

 

אמנם הדברים נאמרו לפני למעלה מ-10 שנים, אך דומה כי הם נכונים גם לימינו. לפיכך, במסגרת שיקוליו של הממונה הנוכחי בנוגע למתווה העסקה כפי שפורסם אתמול בעיתונות, יהיה עליו לשקול מהי כמות הסניפים המירבית שיוכל רמי לוי לרכוש, אשר תאזן בין הרצון לחזק את כוחו כגורם מחולל תחרות אל מול שופרסל, לבין החשש כי העסקה תגרע מהתמריצים של הרשת להתחרות, תהפוך אותה לשחקן "שַבֵע" בענף הקמעונאות ותגרום להיעלמותה כגורם מחולל התחרות.

 

אני סבור שהעסקה עשויה להיות טובה לצרכנים אם רשת רמי לוי לא "תשמין" ותשבע מדי ובפרט אם הסניפים שהיא תרכוש ממגה יהיו באזורים שבהם התחרות מועטה ואין מספיק סניפי דיסקאונט. יש לזכור שהבדיקה שרשות ההגבלים עורכת הינה בחינה גיאוגרפית של השווקים: בוחנים בכל סניף שנרכש מה מידת התחרות ברדיוס גיאוגרפי של מספר ק"מ בודדים ומנסים להעריך האם התחרות תיפגע או לא.

 

בהנחה שהסניפים שיירכשו הם באזורים שבהם אין כיום לרמי לוי נוכחות, העיסקה אמורה להיטיב עם הצרכנים.

 

הכותב הוא ראש מחלקת הגבלים עיסקיים במשרד שבלת ושות' 

x