$
רכב

מהפך היברידי? לא בישראל

לראשונה הפכה מכונית היברידית לרכב הנמכר בעולם, בעיקר בגלל הנהגים האמריקאים

תומר הדר 09:1028.05.12

בשבוע שעבר אירע מהפך בזעיר אנפין בענף הרכב העולמי. לראשונה מכונית היברידית קטפה את תואר "הרכב הנמכר ביותר" ברבעון. מדובר בפריוס של טויוטה, שמכרה 256,930 מכוניות ברחבי העולם.

 

למי שאינו בקיא, מכונית היברידית היא מכונית שעושה שימוש בשני מנועים - אחד חשמלי ואחד רגיל כמו אלה שמותקנים ברוב מכוניות הנוסעים. המנוע החשמלי מסייע למנוע הרגיל בתוספת כוח ובכך מפחית את תצרוכת הדלק. תצרוכת הדלק הרשמית של הפריוס היא 25.6 ק"מ לליטר בנזין. לשם השוואה, תצרוכת הדלק הרשמית של קורולה היא 13.9 ק"מ לליטר.

 

טויוטה פריוס טויוטה פריוס

 

טויוטה אינה היצרנית היחידה שמייצרת כלי רכב היברידיים, אך היא כן היצרנית היחידה שבחרה לייחד ולבדל את דגמיה ההיברידיים כדגמים בזכות עצמם מבחינה עיצובית. בהונדה, לדוגמה, בחרו להתקין את המערכת ההיברידית בדגמי חברה קיימים כגון הסיוויק, מה שפגע במכירות לאור העובדה שרוכשי מכוניות היברידיות העדיפו להתבדל מרוכשי מכוניות רגילות. בניגוד לדעה הישראלית הרווחת, פריוס אינה דגם מכונית אחד, אלא משפחה של דגמים שעדיין אינם משווקים בישראל וכוללים מיניוואן, מכונית סופר־מיני ומכונית פלאג אין.

 

במקום השני אחרי הפריוס, בפער מזערי, נמצאת טויוטה קורולה, שממנה נמכרו 252,739 מכוניות, ואילו אחרי הקורולה נמצאת פורד פוקוס עם 231,620 מכוניות.

 

בניגוד למכוניות "רגילות" בעלות מנועי בעירה פנימית, שעקרון ההנעה שלהן קיים מעל 100 שנה, הפריוס חוגגת "רק" 15 שנה להיוולדה, לאחר שמכירותיה החלו בדצמבר 1997 ביפן וב־2000 באירופה ובארה"ב. על פי נתוני חברת טויוטה, הפריוס נמכרת כיום ב־70 מדינות, בהן ישראל, המיניוואן פריוס V נמכר בשתי מדינות, ואילו מכונית המיני־פריוס C נמכרת ב־14 מדינות. בישראל הפריוס עדיין רחוקה מלהיות מלכת מכירות. בשנה שעברה לדוגמה נמכרו בארץ רק 1,490 פריוס מתוך 225,949 כלי רכב בסך הכל, אך בעולם המצב שונה, כפי שניתן ללמוד מסקר שפרסם בשבוע שעבר ארגון הצרכנים האמריקאי קונסיומר ריפורט.

 

שלא במקרה, עיקר מכירותיה של הפריוס הן בארה"ב. אלה הם ממצאי הסקר: מתוך כ־2,000 בעלי כלי רכב שנסקרו, שני שלישים מסכימים שמכוניתם הבאה תהיה מכונית בעלת מנגנון הנעה אלטרנטיבי. 37% מהנסקרים ציינו שתצרוכת הדלק של הרכב היא השיקול החשוב ביותר בעת רכישה ורק 17% ציינו שהשיקול החשוב ביותר מבחינתם הוא בטיחות. נכון להיום, לפחות מבחינת הצרכנים האמריקאים, לפריוס יש בדיוק מה שנדרש כדי להפוך לרבת־מכר ולהצדיק את התואר: מחד, היא חסכונית. מאידך, היא שונה ולכן מי שנוהג בה נהנה מתדמית ירוקה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x