המהפכה הסביבתית מתחילה מהתקשורת
העיסוק בנושאים חברתיים וסביבתיים צבר תאוצה בשנים האחרונות וכבר תופס את הכותרות הראשיות במקום להתחבא בערוצי הנישה
המגמה הסביבתית, אשר החלה כסוג של טרנד על ידי כמה משוגעים לדבר במדינות שונות, הולכת ומתבססת בשנים האחרונות ועולה לראש סדר העדיפויות העולמי. חברות גדולות בארץ ובעולם וגם גופים ממשלתיים מאמצים את נושא האחריות הסביבתית כחלק מהאסטרטגיה שלהם ואף מקצים לכך תקציבים. כבר לא מדובר בטרנד חולף אלא בשינוי אמיתי וקבוע.
העיסוק בנושא הסביבתי הינו נושא החוצה גבולות, יריבויות, מפלגות, דעות פוליטיות, ארצות, שפות ותרבויות ומהווה מאבק בינלאומי גלובאלי - ולכן רלוונטי מאוד לכולם. מדובר בתהליך לטווח ארוך, בחינוך ושינוי בהרגלים יומיומיים.
כישראלים, אנו עסוקים בקיום היומיומי: בפוליטיקה, בכלכלה, במלחמות ובקשיים הכלכליים. במציאות היומיומית אנו מרגישים חסרי אונים ביכולתנו להשפיע ולא מגיעים לנושאים החשובים לנו לעתיד ילדינו, כגון מחסור המים במדינת ישראל, החופים, התלות בנפט, זיהום האוויר ועוד נושאים אשר חייבים לצוף.
הישראלים רוצים להתחבר למקומות חיוביים ולעשייה טובה, להשפיע לחיוב. הישראלים שינו פאזה - הם רוצים להרגיש שהם יכולים לגרום לשינוי ציבורי, חברתי, כלכלי ואישי. האמונה שניתן לשנות מעוררת תקווה מחודשת.
הציבור הישראלי כיום פתוח יותר לרעיונות סביבתיים, ובשנים האחרונות גם מתחיל ליישם חלק מהם. כך, למשל, השלכת בקבוקי פלסטיק לכלובי המחזור, הפרדת ומחזור נייר, שימוש בנורות חסכונית ועוד.
בשנים האחרונות חלה פריחה ציבורית בנושאים חברתיים וסביבתיים. היא כה רלוונטית ומשפיעה על איכות חיינו ולכן זוכה למקום של כבוד בתקשורת. בעוד שבשנים עברו כותרות כמו חינוך, בריאות או צרכנות לא זכו למיקום בולט באמצעי המדיה, אלא הוחבאו אי שם בסוף המהדורה, בעמודים האחוריים, או בערוצי נישה, הרי שהיום אנו נתקלים בידיעות בולטות במיקומים מרכזיים.
אני שמחה לראות כי בכל יום כמעט התקשורת מתייחסת בצורה כזו או אחרת לנושאים הסביבתיים - מחזור ושימוש באנרגיות חלופיות, שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים, התפלת מים, שימוש מתבקש באנרגיה סולארית במדינה ברוכת שמש, חינוך לשמירה על משאבים טבעיים, חסכון במים, חשמל ואנרגיה, כלכלה וצרכנות ירוקה וכדומה.
זוהי ראשיתה של מהפכה סביבתית, ואני לא נאיבית - זה ייקח זמן להשפיע ולהיכנס לסדר היום. שינוי התנהגותי וצרכני, בנושאים כמו חיסכון בחשמל, חיסכון במים, תחבורה ירוקה, הוא תהליך מתמשך.
אני מאמינה בכוחה של התקשורת להמשיך ולהשפיע ובהתגייסות למהפכה הסביבתית ולייצר שינוי חברתי-תרבותי עמוק ומהותי.
הכותבת היא מנכ"ל אקו 99 FM - אקטיביזם סביבתי


