האתגר החדש של צוקרברג
התמיכה שקיבל עד עתה מייסד פייסבוק מבעלי המניות תתחלף מהרגע שהנתונים חשופים לכולם
08:29
05.02.12
התשקיף שהגישה פייסבוק הוא תחילתו של אתגר חדש ש איתו ייאלץ מארק צוקרברג להתמודד מעתה: אינספור משקיעים ופרשנים יסקרו כל פרט בדו"חות הכספיים של החברה ויבקרו כל מהלך שהיא מבצעת - ובעיקר אותו, העומד בראשה.
הנפקתה של פייסבוק עתידה להיות שינוי דרמטי לא רק לרשת החברתית, אלא גם למייסד הצעיר שלה, שהתרגל עד עתה לנהל אותה כמעט באין מפריע, הודות לשליטתו האיתנה בדירקטוריון — צוקרברג מחזיק ב־57% מזכויות ההצבעה. אבל כעת, כשהחברה תהפוך לציבורית, יצטרך צוקרברג להצדיק את פעולותיו מדי יום.
הפנים את הטעויות של ג'ובס
בשנות השמונים גילה יזם טכנולוגיה אחר, סטיב ג'ובס, שהחיים אחרי ההנפקה אינם כה פשוטים. ג'ובס נבעט מאפל, החברה שבנה במו ידיו, שנים ספורות אחרי הנפקתה בתחילת אותו עשור, לאחר שהפסיד במאבק כוחות עם המנכ"ל דאז ג'ון סקאלי.
לא במקרה הבאנו את ג'ובס בתור דוגמה: ניתן למצוא קווי דמיון רבים בינו לבין צוקרברג. שניהם עיצבו את החברה שאותה הובילו בדמותם, עד כדי יצירת זהות עמוקה במיוחד בינם לבין החברה, ותוך גילוי מעורבות עמוקה בהיבטי הפעילות השונים שלה.

מארק צוקרברג צילום: בלומברג
בן הורוביץ, שותף מייסד בקרן ההון סיכון אנדרסן־הורוביץ שהיא אחת המשקיעות בפייסבוק, סיפר לאחרונה שעובדים חדשים שמגיעים לפייסבוק מקבלים לפעמים תואר זוטר יותר מזה שהיה להם בחברה הקודמת. זאת, לדבריו, מפני שצוקרברג לא רוצה שאנשים יגיעו לפייסבוק בשביל הקידום, אלא כדי לפתח "מוצרים מדהימים".
כבר בתחילת דרכה של פייסבוק הדף צוקרברג בהצלחה לחצים מצד משקיעים שביקשו לראות מנהל בוגר ומנוסה יותר מוביל את החברה. כשהחברה קיבלה את ההשקעה הראשונה שלה, ב־2004, היה צוקרברג בן 20 בלבד.
הופך את פייסבוק לצינור המרכזי לרשת
החזון ארוך הטווח הוא כנראה הדבר החשוב ביותר בפעילות של צוקרברג ופייסבוק. אמנם בלתי אפשרי לדעת בוודאות מה מתכנן המנכ"ל הצעיר, אבל על סמך המוצרים השונים שמשיקה הרשת החברתית אפשר לגבש הערכה מבוססת: להפוך את פייסבוק לא רק לרשת חברתית פופולרית, אלא גם לצינור המרכזי, אם לא היחיד, שדרכו הגולשים משתמשים ברשת.
בפועל, חלק גדול מהגולשים כבר משתמשים בפייסבוק ככלי לגילוי ולצריכת תכנים חדשים, ויותר ויותר אתרים מגלים ששיתוף מוצלח ברשת החברתית יכול להיות מקור חסר תחליף של כניסות אליהם.
זו אחת הסיבות לכך שצוקרברג רוצה לדעת עליכם כל כך הרבה, החל ממה אתם אוהבים וכלה בהיכן אתם נמצאים ומה אתם עושים כרגע. המטרה, כמובן, היא לא רק לספק לגולשים תוכן מעניין, אלא גם להציג להם פרסומות מדויקות שמכניסות לכיס של צוקרברג ושאר המשקיעים בפייסבוק הרבה כסף.
אבל תהיה זו טעות להניח שצוקרברג מונע רק מתאוות בצע. לו זה היה המצב, הוא היה מנצל אינספור הזדמנויות למכור את פייסבוק לפי שווי של כמה מיליארדי דולרים. נראה כאילו לצוקרברג יש חזון ברור על עתיד הרשת, והוא מאמין שרק הוא יוכל להגשים אותו. כמו הרבה מייסדים ומנכ"לים גדולים אחרים, לצוקרברג יש תוכנית ברורה שהציבור הרחב נחשף אולי רק לשלביה הראשונים.
ההנפקה והשינויים שיבואו בעקבותיה, ובפרט תנופת ההתרחבות שכנראה תשטוף את פייסבוק, יזמנו לצוקרברג אתגרים חדשים ובלתי מוכרים. אבל אם יצליח להתמודד איתם באותה הצלחה שבה התמודד עם אתגרי העבר, אפשר לשער שחברי הדירקטוריון יעמדו מאחוריו וייתנו לו יד חופשית להגשים את החזון שלו. עד עכשיו, אחרי הכל, לא היתה להם סיבה אמיתית להתלונן.


