$
רכב

היבוא האישי יטלטל את שוק רכבי היוקרה

מסקנות ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב צפויות להביא לארץ גל של מכוניות יוקרה ביבוא אישי, כך שמומלץ להמתין עם הרכישה

תומר הדר 08:3130.01.12

האם לרכוש עכשיו מכונית יוקרה חדשה? מן הסתם, מדובר בשאלה שאינה טורדת את מנוחתם של רוב הישראלים, אך עם זאת, מדובר בסוגיה שבהחלט כדאי להתייחס אליה. אחרי הכל, מתוך 225,949 מכוניות שנמסרו בישראל בשנה שעברה, 1,756 היו מכוניות אאודי, 1,236 היו מכוניות ב.מ.וו ו־1,040 היו מכוניות מרצדס. זהו רק קצה הקרחון, כי בנוסף לאלפי מכוניות יוקרה שהגיעו לישראל באמצעות יבואני הרכב הגיעו גם אלפי מכוניות ביבוא אישי. כלומר, בסך הכל מדובר כאן בפלח שוק משמעותי.

 

אך כעת שוק רכבי היוקרה עומד לעבור טלטלה ממשית. הסיבה לכך היא עבודתה של ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב. בין מסקנותיה של הוועדה מצויים סעיפים רבים שספק אם יעברו את מחסום הכנסת, כגון ההגבלה על נתח השוק של היבואנים, או המגבלות אשר יוטלו על מכירת חשמל לרכבים חשמליים; אך המסקנות אשר נוגעות לשוק היבוא האישי, לעומת זאת, צפויות לעבור באופן חלק יחסית. ההמלצות פשוטות למדי: גורמים אשר מעוניינים לעסוק ביבוא אישי ולהפוך ל"יבואן קטן", ההגדרה החוקית לסוכני יבוא אישי, יחויבו בהעמדת ערבות בגובה של חצי מיליון שקל והצגת תעודת יושר. גורמים אלה יורשו להחזיק במלאי של 20 מכוניות למכירה. אך זה לא הכל, כל אזרח ישראלי יורשה לרכוש שתי מכוניות בשנה ביבוא אישי ולמכור אותן ללא דיחוי, זאת בניגוד ללשון החוק הנוכחי, שאוסר על אזרח למכור את המכונית במשך שנתיים, כדי לוודא שאכן יהיה מדובר ביבוא אישי - כלומר יבוא לצרכיו האישיים של בעל הרכב.

 

אאודי A7. בשנה שעברה נמסרו 1,756 מכוניות אאודי אאודי A7. בשנה שעברה נמסרו 1,756 מכוניות אאודי

 

משמעותו של מהלך כזה היא שכל אזרח יכול למכור מדי שנה שתי מכוניות שהביא ארצה. אם מדובר באזרח בעל משפחה ענפה, יש כאן פוטנציאל ליבוא של לא מעט מכוניות מדי שנה. לא צריך להיות אנליסט של שוק הרכב כדי לבדוק את נתוני רשות המסים ולהיווכח שרוב המכוניות שמגיעות ארצה ביבוא אישי הן מכוניות יוקרה. המשמעות של מהלכים שכאלה, שככל הנראה יעוגנו בחקיקה כחלק מהמלצות הוועדה, היא שככל הנראה בעתיד הלא רחוק יזרום ארצה נחשול של רכבי יוקרה, שרובם יהיו כנראה זולים יותר מהמחירים שמציעים יבואני הרכב הוותיקים. יצוין שכבר כיום עוסקת רשות המסים לא מעט בנושא הונאות מס הקשורות ביבוא רכבי יוקרה, אך ככל הנראה עבור לא מעט מייבאי רכב ביבוא אישי המטרה מקדשת את האמצעים.

 

בשורה התחתונה, חשוב להדגיש שלאור מסקנותיה של ועדת זליכה להסדרת ענף היבוא האישי, בחודשים הקרובים רכישתה של מכונית יוקרה לא תהיה כדאית, לפחות עד שהערפל יתפזר והצרכן הישראלי יוכל להבין אילו מסקנות אכן יצאו לפועל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x