$
רכב

חלקי החילוף הדרושים למסקנות ועדת זליכה

ההמלצות להסדרת ענף הרכב שיוגשו השבוע מותירות כמה תהיות: איך יהפכו הנהגים למכונאים, מדוע דגמים מאובזרים לא יוזלו והאם המחירון החדש יוכל לשקף את השוק?

תומר הדר 08:5023.01.12

בשבוע שעבר נחשפו ב"כלכליסט" לראשונה מסקנותיה הסופיות של ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב, שיוגשו השבוע לשר התחבורה ישראל כץ. לאחר ששר התחבורה יאשר את המסקנות ויוסיף להן את הערותיו יהפכו המסקנות להצעת חוק להסדרת ענף הרכב, אשר תוגש לכנסת. על פניו, מדובר בשורה של המלצות שנועדו להיטיב עם הצרכן הישראלי, אך בפועל הנוסח הסופי של המסקנות מעלה לא מעט סימני שאלה: האם הצרכן הישראלי בכלל ירוויח משהו מהן?

 

1.

הגבלת נתח השוק של היבואנים

חלק מהיבואנים יקבלו חסינות

 

אחת ממסקנותיה החשובות של הוועדה נוגעת להטלת מגבלת גודל על יבואני הרכב: יבואן אשר מחזיק ביותר מ־8% מנפח שוק הרכב הישראלי לא יוכל לייבא ארצה כמה מותגי רכב, אלא אם מדובר ביבואן אשר מייצג קונצרן עולמי. הסיבה לכך, טוענים גורמים אשר מקורבים לוועדה, היא שבוועדה יודעים היטב שיציאה למלחמה מול הקונצרנים הגדולים של עולם הרכב אינה מומלצת. מבחינת נתוני איגוד יבואני הרכב עולה שכיום קיימים כמה יבואנים אשר עונים על הגדרה זו: כלמוביל, יבואנית יונדאי ומיצובישי המחזיקה ב־17.7% מהשוק; דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד אשר מחזיקה ב־14.2% מהשוק; כמו גם טלקאר, יבואנית קיה, דייהטסו וסאנגיונג המחזיקה ב־8.1% מהשוק. על פניו הפתרון פשוט: היבואנים הגדולים יפורקו מנשקם והשוק יהפוך תחרותי. אלא שבפועל מדובר ב"הענקת חסינות" ליבואני רכב אחרים. כך צ'מפיון מוטורס מחזיקה ב־12% מהשוק ותהפוך למובילת שוק. בל נשכח את המיזוגים והבריתות אשר מתרחשים בזירה העולמית. כך לדוגמה לאחרונה דיווחה סוזוקי על מגעים לרכישתה על ידי פולקסווגן. מהלך שכזה, אם יקרה, יחזק את כוחה של צ'מפיון מוטורס, בחסות ועדת זליכה.

 

אולם תצוגה בתל אביב. הלקוח הפרטי שירצה הנחה יהיה תלוי בדגמים שירכשו חברות הליסינג אולם תצוגה בתל אביב. הלקוח הפרטי שירצה הנחה יהיה תלוי בדגמים שירכשו חברות הליסינג צילום: חיים זיו

 

2.

הנהגת מחירון ממשלתי

חשש: דיווחים כוזבים

אחת ממסקנותיה החשובות של ועדת זליכה קובעת שמדינת ישראל תקים מחירון רכב ממשלתי, כזה שירכז את מחירי הקנייה והמכירה של מכוניות בישראל, פעולה אשר תבוצע בדואר, בשעת העברת הבעלות. מהלך שכזה טומן בחובו אינספור בעיות אשר נובעות בראש ובראשונה מחוסר נכונות של הישראלים עצמם לחשוף את נתוני הקנייה והמכירה וממחסור במנגנון שיוכל לוודא שנתוני הקנייה והמכירה, כפי שנמסרו על ידי הלקוחות, אם אכן מהימנים. מסיבה זו מעריכים גורמים אשר מקורבים לוועדה שישראלים רבים יעדיפו למסור נתוני עסקה כוזבים. אין לשכוח שעסקאות מכר של רכב אינן עסקאות אשר מחויבות תמיד ברישום של חשבונית, וחלקן מבוצעות במזומן. מתן נתונים כוזבים יעוות את התמונה שמחירון הרכב הממשלתי ייתן ללקוחות.

 

רוב הלקוחות לא יידעו אילו חלפים לרכוש רוב הלקוחות לא יידעו אילו חלפים לרכוש צילום: צביקה טישלר

 

3.

הלקוחות ירכשו חלפים בעצמם

המוסכים יעלו מחיר

 

אחת התקנות העיקריות אשר נוגעות להסדרה של ענף החלפים קובעת שלקוחות אשר מעוניינים יוכלו לרכוש בעצמם את החלפים עבור מכוניתם ולהביאם אל המוסך. המוסך יחויב להתקין את החלק ברכב, ויבואן הרכב יחויב להמשיך ולכבד את האחריות על הרכב, גם אם החלפים סופקו על ידי הלקוח. גם כיום ישנם ישראלים אשר רוכשים את החלפים עבור מכוניתם בעצמם, אך בפועל מדובר במתי מעט. הסיבה לכך היא שרוב בעלי הרכב בישראל נטולי כל רקע טכני ואינם יודעים אילו חלפים לרכוש עבור מכוניתם. הם לא מסוגלים להבדיל בין חלק מקורי, חלק תואם מקורי (OEM) וחלק תחליפי זול. לקוחות שכאלה מהווים מטרה נוחה לבעלי עסקים למכירת חלקי חילוף באיכות ירודה.

 

בוועדה מסתמכים על העובדה שהמדינה מגדירה אילו חלקי חילוף מותרים ביבוא מבחינה בטיחותית, אך בפועל ניתן למצוא אינספור דיווחים בתקשורת על השמדה של חלקי חילוף לא בטיחותיים אשר הגיעו ארצה בדרכים מפוקפקות. בעיה נוספת אשר מתעוררת כתוצאה מנוהל זה היא שאחד ממקורות הרווח העיקריים של המוסך הוא מכירת חלפים. מסקנות הוועדה אינן מתייחסות כלל לנושא השעתון, כלומר הסכום שהמוסך גובה בגין שעת טיפול ברכב. המוסכים, שיצטרכו להתמודד עם בעלי רכב שיביאו את החלפים בעצמם, יוכלו להעלות את מחירי שעת העבודה באופן ניכר, מה שישפיע בסופו של דבר גם על רוב הלקוחות, שלא ירצו לרכוש את החלפים בעצמם ולהביאם אל המוסך.

 

ירון זליכה. הנהגים ימסרו דיווחים מהימנים? ירון זליכה. הנהגים ימסרו דיווחים מהימנים? צילום: אלכס קולומויסקי

 

4.

הנחה ללקוחות פרטיים

הדגמים המאובזרים בחוץ

 

בין מסקנות הוועדה נמצא סעיף בעל חשיבות גבוהה, ולפיו יבואני הרכב יחויבו לדווח באילו הנחות הם מוכרים את המכוניות לחברות הליסינג. ממחיר זה ייגזר שיעור ההנחה שהיבואן יחויב לתת ללקוחות פרטיים. שיעור ההנחה יהיה נמוך ב־5% מגובה ההנחה שקיבלה חברת הליסינג. פירושו של הדבר הוא שאם חברת ליסינג רוכשת רכב בהנחה של 30%, לקוח פרטי יהיה רשאי לרכוש רכב זה בהנחה של 25%. אלא שהמלצה זו לוקה בכמה ליקויים - כך לדוגמה כיום חברות הליסינג רוכשות בעיקר מכוניות מדגמים מסוימים, בדרך כלל ברמת האבזור הבסיסית. דגמים אלה נחשבים פחות מאובזרים, ולעתים גם פחות בטיחותיים מהדגמים ברמת האבזור הגבוהה. וכך, לקוח שיהיה מעוניין לרכוש מכונית מדגם מאובזר יותר מהדגמים שחברות הליסינג רוכשות לא יהיה זכאי להנחה ממחירו של הרכב, מכיוון שחברות הליסינג לא קונות את הדגם שבו הוא מעוניין.

 

יתרה מזאת, מדובר בסעיף אשר למעשה מעודד יבואנים שמוכרים לחברות הליסינג: כיום קיימים כמה יבואני רכב שאינם מוכרים לחברות ליסינג ומסתמכים בעיקר על לקוחות פרטיים. מדובר ביבואנים שלא יחויבו להוזיל את מחירי מכוניותיהם כי הם לא מוכרים לליסינג. כדי להישאר תחרותיים, אותם יבואנים יהיו חייבים להעניק ללקוחותיהם הנחות בשיעור דומה לאלה שיעניקו יבואנים שמוכרים לליסינג. וכך ייווצר מצב הפוך שבו ה"עונש" ליבואנים אשר מוכרים לחברות הליסינג יפעל דווקא על היבואנים שאינם עובדים עם חברות הליסינג אשר יאולצו להוזיל את מכוניותיהם. האם אותם יבואנים אכן יבצעו בפועל את ההוזלה? התשובה היא: כנראה שלא.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x