$
רכב

פרסום ראשון: ועדת זליכה ממליצה: יבוא רכב ללא רישיון מיוחד יהיה בלתי חוקי

המלצותיה הסופיות של הוועדה להסדרת ענף הרכב יימסרו השבוע לידיו של שר התחבורה. ביניהן: יבואן שמכירותיו מסתכמות ביותר מ-8% מהיקף השוק אינו מורשה לייבא ארצה יותר ממותג אחד, חברות ליסינג המחזיקות בנתח שוק של מעל ל-15% לא יהיו זכאיות להטבות מס וכל אזרח יוכל להפוך ליבואן חלפים מסחרי

תומר הדר 21:5118.01.12

הגבלות על מחירי חלקי חילוף, הטלת מכסות על סוכני יבוא אישי וחלוקת גדלים לייבואני הרכב. לידי "כלכליסט" הגיעו המלצותיה הסופיות של ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב, אשר יימסרו השבוע לידיו של שר התחבורה ישראל כץ.

 

המלצות אלה הן הנוסח הסופי שמגישים חברי הוועדה. כעת צפוי שר התחבורה להוסיף להמלצות את הערותיו ומשם ימשיכו ההמלצות למסלולי חקיקה. כצפוי, חלק ניכר מן ההמלצות נותר ללא שינויים ניכרים, אך חלק אכן שונה.

 

עפ"י נוסח ההמלצות הסופי יקבע בין היתר כי עיסוק בייבוא רכב ללא רישיון יבוא מיוחד יהיה בלתי חוקי. לעוסקים בייבוא רכב יוענק רישיון מיוחד מטעם משרד התחבורה.

 

העוסקים בייבוא רכב יחולקו לשלוש קטגוריות עיקריות. בקטגוריה הראשונה יכללו יבואני רכב גדולים אשר מייבאים מעל 1,000 כלי רכב בשנה. אלה יעמידו למשרד התחבורה ערבות של 8 מיליון שקל.

 

בקבוצה השנייה יכללו יבואנים אשר מייבאים פחות מ-1,000 כלי רכב בשנה אך מעל 100 כלי רכב בשנה. אלה יעמידו ערבות של 4 מיליון שקל.

 

בקבוצה האחרונה יכללו יבואנים קטנים, כלומר סוכני יבוא אישי המייבאים מתחת ל-100 כלי רכב בשנה. אלה יעמידו ערבות של מיליון שקל.

 

עם זאת, על סוכני הייבוא הקטנים מוטלת מגבלת כמות - הם יורשו להחזיק עד 25 מכוניות בשנה בלבד כ"מלאי עסקי" מבלי שהמכוניות שוחררו ממכס. כל הייבואנים ידווחו לגוף מיוחד שיקים משרד התחבורה אשר יהיה אחראי על מחירי הרכב ויקרא "הממונה על המחירים".

 

נתח שוק מרבי של 8% ליבואן

 

באשר לנושא היבואנים עצמם ממליצה הוועדה, כפי שנחשף ב"כלכליסט" על הגדרת נתח שוק מרבי של 8% ליבואן.

 

יבואן שמכירותיו מסתכמות ביותר מ-8% מהיקף השוק אינו מורשה לייבא ארצה יותר ממותג אחד. בנוסף, רכבים אשר מיובאים מחו"ל כמשומשים עם פחות מ-1,000 ק"מ יוגדרו כחדשים עם כניסתם לישראל.

 

אולם תצוגה של מאזדה (ארכיון) אולם תצוגה של מאזדה (ארכיון) צילום: יריב כץ

 

בנוסף יותר יבוא של רכב מכל מדינה שהיא כל עוד הרכב עומד בתנאי התקינה אשר נהוגה בארה"ב או באירופה. תקינה זו מבטלת דרישות מיוחדות אשר נדרשות כיום בישראל ואינן נדרשות במדינות אחרות בעולם, כגון הדרישה למערכת בקרת יציבות אלקטרונית, אשר הפכה לדרישת חובה בישראל כשנה לפני שהפכה לדרישת חובה באירופה.

 

בנושא האחריות אשר מוענקת למכוניות חדשות, יבואני הרכב הוותיקים יצטרכו לשאת בדרישות אחריות יצרן הרכב המקורית גם ברכבים שלא ייבאו בעצמם. תבוטל הדרישה לאישורי שירות מיוחדים לכלי רכב בייבוא אישי .

 

מגבלות על חברות הליסינג

 

על חברות הליסינג יוטלו מגבלות אחרות: כך, חברות ליסינג המחזיקות בנתח שוק של מעל ל-15% לא יהיו זכאיות להטבות מס מסוימות לפי סעיף 96 למס הכנסה. בנוסף, ההנחות שחברות הליסינג מקבלות יהיו תחת פיקוח – והייבואנים יהיו חייבים להעניק הנחה בשיעור זהה, פחות 5% ללקוחות פרטיים אשר יהיו מעוניינים לרכוש את אותו הדגם שנמכר לחברות הליסינג.

 

מכוניות של אוויס מכוניות של אוויס צילום: עמית שעל

 

כמו כן, במכרזי רכש וליסינג של מדינת ישראל יוכלו להשתתף גם יבואני רכב מקבילים. עם זאת, חברות הליסינג מקבלות גם צ'ופרים, כגון הוראה לפיה רכב שנמכר עם אפס קילומטרים מחברת ליסינג ללקוח ירשם כיד ראשונה.

 

לקוחות יוכלו לרכוש חלקי חילוף בעצמם ולהביאם למוסך

 

גם נושא שוק חלקי החילוף נכלל בהמלצותיה של הוועדה. כך, כל אזרח יוכל להפוך לייבואן חלפים מסחרי, כל עוד לא מדובר בחלקי חילוף בטיחותיים (כגון בלמים). לקוחות יוכלו לרכוש חלקי חילוף בעצמם ולהביאם למוסך וייבואני הרכב יהיו חייבים להמשיך ולהעניק אחריות לרכב גם אם טופל בחלפים לא מקוריים שהלקוח הביא בעצמו.

 

בנוסף, כדי לפקח על מחירי החלפים, יוקם מאגר מידע מיוחד למחירי חלפים, וגם על סוחרי החלפים תוטל מגבלה - מחיר המכירה ללקוח פרטי לא יהיה גבוה ביותר מ-5% ממחיר המכירה ללקוחות מסחריים.

 

מוסך לתיקון רכב (ארכיון) מוסך לתיקון רכב (ארכיון) צילום: בלומברג

 

רשימה זו, הכוללת את מרבית ההמלצות הסופיות שיוגשו לשר התחבורה, טומנת בחובה אינספור נקודות אשר עלולות להוות סלע מחלוקת וייתכן שידרשו שנים לאשרן לאחר מאבק משפטי. יתרה מכך, ספק אם חלק ניכר מן הדרישות בנושאי חלקי חילוף, מתן אחריות וייבוא מקביל יתאימו ליצרני הרכב העולמיים, אשר עלולים להחליט שלא להמשיך ולהעניק תנאי אחריות לשוק הרכב הישראלי. המסקנות, כאמור, יוגשו בקרוב לשר התחבורה ומשם ימשיכו לחקיקה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x