מה יקרה לסובארו?
הזיכיון למכירת מכוניות סובארו עשוי להיות על המדף בקרוב, אך האקלים הנוכחי יהפוך את רכישת הזיכיון למשימה בלתי אפשרית ליבואני הרכב
הזיכיון למכירת מכוניות סובארו עשוי להיות על המדף בקרוב, אך האקלים הנוכחי יהפוך את רכישת הזיכיון למשימה בלתי אפשרית ליבואני הרכב. זיכיון היבוא של "המכונית של עם ישראל" בשנות השמונים עבר בשנים האחרונות אינספור תהפוכות עד שעבר לידי גד זאבי שרכש את מניות מטיס קפיטל ביפנאוטו בשלהי 2009.
במקרה של הסדר חוב, אחד התרחישים שעשוי להיות הוא מכירת זיכיון השיווק של סובארו, אך קיימים כמה גורמים שעשויים להפוך את המכירה לכמעט בלתי אפשרית: הראשונה רגולטורית, שכן בימים אלה ממש מגישה ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב למשרד התחבורה את מסקנותיה. אחת המסקנות קובעת שיבואן רכב שמחזיק ביותר מ־8% משוק הרכב לא יכול להחזיק ביותר ממותג רכב אחד. מסיבה זו, יבואני הרכב, המועמדים הבולטים ביותר לרכישת זיכיון סובארו, לא ימהרו לפעול.
כלל זה תקף גם לגבי יבואנים אשר מחזיקים בנתח שוק קטן בלבד. אחרי הכל, יבואן רכב אשר ירכוש את זיכיון סובארו יהיה מעוניין לפתחו ולהגיע לנתח שוק מרבי, אשר יוגבל מראש ל־8%, מה שהופך את העסקה ללא כדאית.
שנית, קיים נושא התקינה. המכוניות אשר מיובאות כיום לישראל מיובאות על פי חוקי התקינה האירופית. בעבר הצהירו אנשי פוג'י תעשיות כבדות, החברה־האם של סובארו, שהם עשויים לחדול מייצור של מכוניות בתקינה אירופית, זאת מכיוון שנתח השוק של סובארו באירופה קטן, והתנודות בשער הין צמצמו את הכנסות סובארו במכירה לאירופה. גם דייהטסו חדלה לאחרונה מייצור של כלי רכב בתקינה אירופית, ושיווק מכוניות דייהטסו בישראל ייפסק בשנה הבאה. פתרון אפשרי לתרחיש זה הוא יבוא של מכוניות סובארו אשר מיוצרות בארה"ב, אך חלק ניכר מן הדגמים האמריקאים מצוידים במנועים גדולים מדי עבור הלקוח הישראלי.
בעבר התקיימו בין גד זאבי לכמה גופים בענף הרכב שעמם נמנים שלמה שמלצר ורמי אונגר, בעליה של טלקאר, מגעים שלא צלחו לרכישת הזיכיון. להערכת גורמים בענף, מגעים עתידיים לרכש הזיכיון יתבצעו מול פוג'י. אך בשל החסמים שפורטו כאן, מסתמן תרחיש חדש: ככל הנראה, אם זיכיון סובארו אכן יימכר, המכירה תתבצע לגוף שאינו עוסק ביבוא רכב. המועמדים הפוטנציאליים במצב שכזה יגיעו מתחום הביטוח, מתחום החלפים או מתחום הפיננסים.


