$
רכב

זליכה תוקף: חברות הליסינג מתנהגות כקרטל מחירים

ירון זליכה אמר בוועידה כי "חברות הליסינג בנו מודל עסקי שאינו משרת את שוק הרכב בישראל". איגוד הליסינג: "האמירות מוכיחות שמסקנות ועדת זליכה הוחלטו לפני שהוקמה"

תומר הדר 11:5516.01.12

"ענף הרכב ראוי לתעודת כבוד", כך הכריז היום (ב') ירון זליכה בוועידת הרכב השנתית שקיימה מוטו תקשורת, בהתייחסו לרפורמה המתוכננת בענף. לדברו, "זו הרפורמה הראשונה שבה לא ספגתי השמצות ולחצים".

 

זליכה ציין כי "רפורמות קודמות במשק היו ניסיון לזהות חסמים שמונעים כניסת

מתחרים חדשים. תחרות לא תצמח רק ממתחרים חדשים, אלא מתוך בניה מחודשת של מבנה השוק, של כוחם של השחקנים. כתוצאה מכך תהיה תחרות יותר עזה, גם אם לא יכנסו כלל שחקנים חדשים".

 

זליכה ציין כי בסוף השבוע הוגשו עיקרי המלצות הוועדה שהוא עומד בראשה לשר התחבורה: "עד סוף החודש נקבל את הערות השר. במקביל לאישור הממשלה תוכן טיוטת חוק ותקנות ליישום".

 

לגבי אופי המלצות הוועדה ציין זליכה כי: "זיהינו מעל 50 כשלים בענף. ראשית, ישנו היבוא האישי שהוא אינו מוסדר. הוא מוגבל, ולכן יש להסדירו ולרשום את העוסקים בו. להערכתנו, היבוא האישי יהיה רלוונטי גם לרכב עממי. גם יבוא מקביל יטופל, אך לא משם תצמח הישועה, שכן מחירי הרכש של היבואנים הוותיקים טובים מאוד".

 

בדבריו התייחס זליכה גם לחברות הליסינג: "יש התנהגות קרטליסטית אשר מותרת בחוק - מדובר בהתאמת מחירים. לשם כך נדרש מנגנון גילוי שיאתר את ההתאמה ויעניש על חריגה. חברות הליסינג בנו מודל עסקי כזה שאינו משרת את שוק הרכב בישראל".

 

לדברי זליכה, "חברות הליסינג אינן מרוויחות כיום מהליסינג אלא ממכירת הרכב. הן יצרו מנגנון של מחירים מלאכותיים לרכב משומש, והתנהגות זו יוצרת התאמת מחירים גם בשוק היבוא. דבר נוסף הוא שהמשק מוטה לכיוון עסקים גדולים – אנחנו משתמשים בשיטה בה שר התחבורה יקבע הגבלה לפיה יבואן יוכל למכור לחברות הליסינג מכוניות וידווח על ההנחה שיתן להם למשרד התחבורה. ממחיר זה יגזר מחיר לצרכן פרטי".

 

זליכה הוסיף כי "נקודה נוספת היא נושא הבעלויות הצולבות. נמליץ לשר שיבואנים בלעדיים לא יוכלו להחזיק בחברת ליסינג ולא יוכלו להחזיק יותר ממוסך אחד. בנושא איחוד המותגים, הוחלט שמי שמחזיק מעל 8% מהשוק לא יוכל להחזיק ביותר ממותג אחד".

 

זליכה התייחס גם לנושא מחירוני הרכב: "נושא המחירונים הוא נושא קרדינאלי – אנו בכוונתנו להקים מאגר מידע ממשלתי שיסתמך על דיווחי אזרחים בעת המכירה. אנו עומדים גם לחייב את כל מי שמפעיל מחירון בישראל לפעול רק לפי קודים של משרד התחבורה".

 

יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב אמ בוועידה כי:"כיום מעל 50% מהרכבים מגיעים לחברות הליסינג. הדבר מעיד על אופיו של השוק, על אילוצים שבהם השוק מתקיים. שוק הרכב הושפע בשנת 2011 מהצונאמי ביפן, אירוע שלא יישכח שנים רבות. הדבר, בשילוב עם שער היין, פגע קשות ביכולות השיווק של יבואני הרכב מיפן. השנה בנינו על שוק בהיקף של 250 אלף מכוניות. בשנה הבאה נחזור לאחור ונעמוד על כ200 אלף מכוניות, לאור המצב הכלכלי הקשה".

 

מאיגוד חברות הליסינג נמסר בתגובה לדברי זליכה כי: "אמירותיו של זליכה אינן מעוגנות בשטח ורק מוכיחות שעל מסקנות הוועדה הוחלט לפני שהוקמה. בניגוד לסברת זליכה, ענף הליסינג הוזיל את הרכבים המשומשים לציבור וחולל מהפכה שהיטיבה עם הציבור כולו".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x