$
בארץ

כך תוזילו את עלות הליסינג

יבואני הרכב וחברות הליסינג אמנם העלו לאחרונה את מחירי המכוניות, ובכל זאת ניתן להוזיל משמעותית את שווי השימוש החודשי בתלוש השכר. מהתפשרות על גודל הרכב ועד להתחייבות על קילומטראז' נמוך - שמונה טיפים חסכוניים במיוחד

תומר הדר 07:08 11.01.12

 

שנת 2012 נפתחה בענף הרכב בקול ענות חלושה, זאת למרות שבענף חלו שינויים רבים אשר מתבטאים בעיקר במחירי המכוניות והליסינג.

 

כפי שפורסם בחודש שעבר ב"כלכליסט", מחיריהן של המכוניות החדשות עלו. מחירה של מכונית חדשה מהווה בסיס לחישוב גובה שווי השימוש לרכב צמוד, אשר מחושב על פי 2.48% ממחירה של המכונית. חישוב זה תקף אך ורק לגבי מכוניות שעלו על הכביש מתחילת השנה. שווי שימוש הוא סכום שנזקף להכנסתו של עובד שקיבל רכב ממעבידו, ומהווה שווי כספי של טובת ההנאה הגלומה בשימוש הפרטי ברכב. מדובר בסכום שמתווסף למשכורת הברוטו של העובד לצורך חישוב מס.

 

כך לדוגמה, שווי השימוש של מכונית מסוג מאזדה 3 שעלתה בשנה שעברה 120 אלף שקל הוא 2,976 שקל לחודש. אך בשנת 2012 עלה מחירה של המאזדה ל־123 אלף שקל ולכן כל מי שייקח השנה את המאזדה 3 ישלם כבר 3,050 שקל בחודש. על פניו מדובר בהפרש זניח, 74 שקל הוא מחיר של ארוחה במסעדה עממית. אך הנטל הכספי אינו מסתכם בסכום זה.

 

לצד עליית מחירי המכוניות החדשות חלה השנה גם עלייה של מאות שקלים במחירים שמשלמים מחזיקי המכוניות לחברות הליסינג. לעליית המחירים סיבות רבות, החל במחנק האשראי שאליו נכנסות בימים אלה חברות הליסינג וכלה בתחרות פרועה בין חברות הליסינג בשנת 2011 שהורידה אז את המחירים באופן מוגזם, ושבהשוואה אליהם המחירים צפויים להיות גבוהים משמעותית. ובנוסף לכך, שווי השימוש לרכב צמוד הוא גם צמוד מדד. וכך, מחזיקי רכב צמוד שיבחרו השנה במכונית משפחתית חדישה בעלת מנוע 1.6 ליטרים יגלו שהכנסת הנטו שלהם הצטמצמה במאות שקלים.

 

קיה פורטה. זולה יותר מהמשפחתיות המתחרות
קיה פורטה. זולה יותר מהמשפחתיות המתחרותאתר יצרן

 

קחו מכונית זולה יותר

 

אך למרות החדשות הרעות, קיימות דרכים רבות להוריד את מחירי הליסינג על הרכב הצמוד לרמה דומה לזו ששילמו מחזיקי מכוניות משפחתיות בשנת 2011 מבלי להתפשר על איכות חייו של מחזיק הרכב.

 

כבר בשלהי 2011 הצטרפו לשוק הרכב הישראלי מכוניות משפחתיות מזן חדש - מכוניות משפחתיות קטנות אשר מוצבו תחת המכוניות המשפחתיות. יתרונן הגדול של מכוניות אלה הוא מחירן, אשר נמוך באלפי שקלים ממחיר המכוניות המשפחתיות, אף שממדיהן ורמת האבזור שלהן לא נופלים מאלה של המשפחתיות שעולות כיום 123 אלף שקל.

 

דוגמה לרכב שכזה ניתן למצוא בסוכנויות יונדאי, אשר משווקת את המשפחתית I25 במחיר של 107 אלף שקל. היונדאי מצוידת במנוע בנפח 1.4 ליטרים אשר מפיק 109 כוחות סוס, הספק מנוע גבוה מזה של מאזדה 3. היא משתרעת על אורך של 4.37 מטרים, כך שהמאזדה ארוכה ממנה בפחות מ־10 סנטימטרים. חישוב מהיר מגלה ששווי השימוש של מכונית כזו הוא 2,653 שקל. חיסכון של כ־400 שקל בהשוואה לשווי השימוש של רוב המכוניות המשפחתיות כיום.

 

אם עדיין אינכם מוכנים לוותר על מנוע ה־1.6 ליטרים, בתחילת 2012 החל שיווקן של מספר מכוניות האצ'בק (חמש דלתות) במחיר מופחת בהשוואה לדגמים המשפחתיים. בטויוטה, לדוגמה, החלה השנה מכירתה של גרסת טויוטה אוריס המשפחתית במחיר של 120 אלף שקל, מחירן של מכוניות משפחתיות לפני עליית מחירי הרכב השנה. בנוסף, גם בין המכוניות המשפחתיות יש דגמים יקרים יותר ויקרים פחות. יונדאי I35 לדוגמה עולה 122 אלף שקל. טויוטה קורולה, שהיבואן רוכש בין, עולה 123,500 שקל. גם כאן יש חיסכון בגובה שווי השימוש. בל נשכח מכוניות משפחתיות "בגודל מלא" כגון הפורטה של קיה, שהתייקרו, אך עדיין עולות פחות מהמתחרות. כך, קיה פורטה חדשה עם מנוע 1.6 ליטרים עולה כיום 120 אלף שקל.

 

טויוטה אוריס. מכוניות האצ'בק זולות בהשוואה למשפחתיות
טויוטה אוריס. מכוניות האצ'בק זולות בהשוואה למשפחתיות

 

חתמו על חוזה זול יותר

 

אך מעבר להוזלת העלויות הנובעת ישירות מבחירה במכוניות זולות יותר, יש דרכים נוספות להוריד את מחירי הליסינג, כאלה שעוברות ישירות דרך קצין הרכב.

 

כך לדוגמה, כיום חברות ליסינג מסוימות ישמחו להציע לכם מכונית משפחתית חדשה מהניילון, שמחיר המחירון שלה הוא 120 אלף שקל ולא המחיר החדש והיקר של שנת 2012. הסיבה לכך היא שמדובר במכוניות ששוחררו מהמכס והועברו לידי חברת הליסינג בשלהי שנת 2011, ולכן תומחרו לפי מחיר המחירון הישן. עם זאת, לא הכל ורוד: כללי הביקוש וההיצע יצרו מצב שבו ליבואני הרכב לא היו מכוניות מדגמים מבוקשים, כגון יונדאי I35 באספקה מיידית בשלהי שנת 2011. לכן המכוניות שהוצעו לציי הרכב בשלהי 2011 היו מדגמים שלא נהנים מפופולריות גבוהה.

 

דרך נוספת להמשיך ולשמר את עלויות חוזה הליסינג של שנת 2011, הן במחירו של הרכב (שממנו נגזר שווי השימוש) והן במחירו של הליסינג עצמו, היא לבקש הארכה של חוזה הליסינג לשנה נוספת. זאת כמובן אם מדובר בחוזה שמסתיים. הארכת החוזה תבטיח המשך של תנאי החוזה הישנים, שלבטח יהיו זולים יותר מתנאי חוזה חדש.

 

הארכת חוזה בשנה נוספת אינה הדרך היחידה להוזיל את עלויות הליסינג באמצעות "משחקי חוזים". חברות רבות נמצאות בימים אלה בעיצומם של פיטורי עובדים. חלק ניכר מן העובדים הללו החזיקו במכונית צמודה, שהמעסיק צריך להחזיר לחברת הליסינג ולשלם עליה קנס החזרה מוקדמת. חוזי הליסינג של מכוניות אלה הם חוזים שנסגרו בשנים קודמות, כך שהם נחתמו בהתאם לעלויות רכב של שנים קודמות וגם עלויות ליסינג של שנים קודמות. כך לדוגמה, אם מדובר במפוטר שלקח את המכונית בשנת 2011, הרי שבחוזה יש עוד שנתיים של שימוש במחירי 2011.

 

אפשרות נוספת, שבחברות הליסינג לא תמיד ששים לדבר עליה, היא קיצוץ שירותים. ברוב חוזי הליסינג הקיימים החוזה כולל גם זוטות כגון החלפה של גלגל אם הלקוח נתקע, או שירותים שבמסגרתם עובדי חברת הליסינג לוקחים את הרכב למוסך, או לתחנת השטיפה. בכמה חברות ליסינג, כגון הרץ, מאפשרים למחזיקי הרכב הצמוד לוותר על חלק מן השירותים הללו. אם תחנת השטיפה אכן קרובה למקום עבודתכם ואתם מסוגלים להחליף גלגל בעצמכם במקרה הלא סביר שפנצ'ר יתרחש, תוכלו להוזיל את עלות חוזה הליסינג באמצעות ויתור על כמה שירותים בסיסיים ביותר.

 

בנוסף, כמה חברות החלו לאחרונה להציע לעובדיהן הוזלה של עלות הליסינג אם יסכימו לרדת בכמות הקילומטרים שהרכב נוסע בשנה. כיום רוב החברות מטילות על עובדיהן מכסת קילומטראז' של כ־25 עד 30 אלף ק"מ. בדקו היטב אם אינכם נוסעים יותר מ־15 אלף ק"מ בשנה, קיים כאן פוטנציאל לחיסכון.

x