$
רכב

יבואני הרכב יתקשו לחזור על השיא במסירות שקבעו השנה

המשבר של חברות הליסינג, היחלשות הין שגרמה למאזדה לאבד את ראשות הטבלה ואפילו המחאה החברתית שפגעה בהיקף המכירות לא הפריעו ליבואנים לרשום ב־2011 שיא מסירות של 226 אלף כלי רכב חדשים

תומר הדר 07:5502.01.12

שנת 2011 תירשם כשנת שיא לענף הרכב הישראלי, עם מסירתן של 225,949 מכוניות חדשות. כך עולה מנתונים שפרסם אתמול איגוד יבואני הרכב. מדובר בעלייה של 4.3% בהשוואה לנתוני שנת 2010 שנחשבה בזמנו לשנת שיא בענף, לאחר שבמהלכה נמסרו 216,430 מכוניות חדשות.

 

עם זאת, בענף הרכב לא צופים נתוני מסירות דומים בשנה הנוכחית, שבה יתמודד הענף עם מיתון כלכלי, עם מספר ועדות שבוחנות את התנהלותו ועם מחנק האשראי שאליו נכנסות בימים אלה חברות הליסינג, הקנייניות הגדולות ביותר של מכוניות חדשות. בענף מעריכים שכמות המסירות בשנת 2012 לא תעלה על 200 אלף מכוניות.

 

השיאניות: יונדאי עקפה את מאזדה

 

מן הנתונים עולה שיונדאי היא המכונית הנמכרת ביותר בישראל, עם 33,060 מכוניות שנמסרו במהלך השנה. במקום השני נמצאת מאזדה, עם 21,145 מסירות ובמקום השלישי טויוטה, עם 19,719 מסירות. גם ב־2010 היתה טויוטה במקום השלישי בטבלה, אך בין המקום הראשון לשני חל מהפך: בשנת 2010 מאזדה הובילה את שוק הרכב, ויונדאי ניצבה רק במקום השני.

 

יבואניות: כלמוביל לקחה את ההובלה

 

מחלוקת המסירות לפי יבואני רכב עולה שכלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי ומרצדס היא יבואנית הרכב הגדולה ביותר בישראל בשנת 2011, עם 40,010 מסירות.

 

אחריה נמצאת דלק מוטורס יבואנית מאזדה ופורד עם 32,110 מסירות, ואילו במקום השלישי נמצאת צ'מפיון מוטורס יבואנית פולקסווגן עם 28,985 מסירות. במקום הרביעי, עם 20,150 מסירות נמצאת יוניון מוטורס יבואנית טויוטה ובמקום החמישי, עם 18,309 מסירות נמצאת טלקאר, יבואנית קיה, שמסרה 15,606 מכוניות קיה חדשות. לשם השוואה, לפני חמש שנים מסרה יבואנית קיה דאז, חברת ק.מ.י, 1,487 מכוניות קיה בלבד.

 

 

חלוקה חודשית: ירידה במסירות החל מספטמבר

 

בעיון בנתוני המסירות לפי חודשים, ניכרת מגמה ברורה של ירידה במסירות החל בחודש ספטמבר. כך, בעוד שבמהלך רוב חודשי השנה עד אוגוסט נשמר ממוצע מסירות של מעל 19 אלף מכוניות בחודש, בחודש ספטמבר צנחו המסירות ל־16,231 מכוניות ואילו באוקטובר ירדו המסירות ל־14,739 מכוניות בלבד. בנובמבר עלו המסירות ל־18,534 כלי רכב, הודות למבצעי מכירות אגרסיביים שקיימו היבואנים, אך בדצמבר צנחו לשפל שנתי של 14,103 מכוניות.

 

לדברי גורמים בענף הרכב, הירידה שחלה אחרי חודש אוגוסט נובעת משילוב של מספר גורמים, ביניהם המחאה החברתית, שהביאה להכרזה של משרד התחבורה על הקמתה של ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב, וכן הקפאת רכישות של חברות הליסינג, עקב אי־חידוש עסקאות של לקוחות כתוצאה מן המשבר שחל במחצית השנייה של 2008. בעקבות המשבר חברות הליסינג חידשו פחות חוזים ובהמשך נמנעו בשל כך מלרכוש מכוניות חדשות.

 

רכבי יוקרה: אאודי צמחה ב־19%

 

למרות המחאה החברתית והמשבר הכלכלי העתידי, חלק ממותגי היוקרה המובילים רשמו דווקא עלייה נאה במכירות. כך, במקום הראשון מבין מותגי היוקרה ניצבת אאודי הגרמנית, עם 1,756 מכוניות חדשות שנמסרו בשנת 2011. לשם השוואה, בשנת 2010 נמסרו 1,469 מכונות אאודי חדשות, עלייה של 19%.

 

במקום השני בטבלת מותגי היוקרה נמצאת ב.מ.וו, שמחליפה בימים אלה בעלים מידיה של קמור לידי דלק מוטורס. ב.מ.וו מסרה 1,236 מכוניות חדשות, עלייה של 11% לעומת 1,113 מכוניות ב.מ.וו שנמסרו בשנת 2010. במקום השלישי ברשימת מותגי היוקרה ניצבת וולוו, עם 998 מסירות.

 

בניגוד לב.מ.וו ולאאודי, בוולוו נרשמה ירידה של כ7% לאחר שבשנה שעברה נמסרו 1,071 מכוניות וולוו. בנוסף, בשנת 2011 חלה עלייה ניכרת במסירותיהם של רכבי שטח, סממן מובהק של תרבות השפע. מנתוני האיגוד עולה שב־2011 נמסרו 18,231 רכבי כביש־שטח, עלייה של כ־11% מ־2010.

 

ארץ ייצור: יפן נחלשת, אירופה מתחזקת

 

בשנת 2011 ירדו המכירות של רוב מותגי הרכב שמיוצרים ביפן, ואילו מותגי הרכב אשר מיוצרים באירופה ובמזרח הרחוק ומשולמים ביורו ודולר התחזקו. הירידה במכירות המכוניות היפניות נובעת בראש ובראשונה מעליית שער הין, שצמצמה את שולי הרווח של יבואניות הרכב היפניות ובכך הקשתה עלייהן להתחרות ביבואניות ששילמו עבור המכוניות בדולר או ביורו.

 

כך, ביונדאי המשולמת בדולרים נרשמה עלייה של 8.6% בכמות המסירות מ־2010 ל־2011. בקיה המשולמת בדולרים נרשמה עלייה ניכרת של 64% ואילו בשברולט נרשמה עלייה של 43%. גם בסקודה נרשמה עלייה של 23% ואילו בפיז'ו נרשמה עלייה של 33%. לעומת זאת במאזדה נרשמה ירידה של 33%, בטויוטה ירדו המכירות ב11.5% ואילו בסובארו ירדו המכירות ב31.4%.

 

מגמה נוספת שהורגשה השנה נוגעת להתחזקותן של המכוניות הקטנות, כגון סוזוקי אלטו וקיה פיקנטו. מחלוקת מסירות הרכב לפי נפח מנוע עולה שב-2011 נמסרו 15,007 מכוניות המצוידות במנוע בנפח של פחות מ-1.2 ליטרים. לשם השוואה - בשנת 2010 נמסרו רק 523 מכוניות בעלות מנועים קטנים מ-1.2 ליטרים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x