בלי יכולת שליטה
מי שמחליט כי הוא מעדיף להשקיע אמצעים בקבלת ייעוץ בלתי תלוי ולבחור לבד את קופת הגמל - אינו יכול לעשות זאת
כמו כל איש שיווק, סוכני הביטוח לא אמורים לעבוד בחינם, ובמקרים רבים הם מספקים שירות חיוני ללקוח. הבעיה היא שלהבדיל מאיש שיווק, הם נתפסים כיועצים שתפקידם לדאוג לרווחת הלקוח, בעוד שבפועל הם מונעים מתמריצי יעדי מכירות ככל איש שיווק אחר.
לפי החקיקה הקיימת, מדובר בשירות שניתן ללקוחות ועולה כסף, וזאת ללא יכולת בחירה לוותר עליו. כך למשל, אם אני מקבלת החלטה שלפיה אני מעדיפה להשקיע אמצעים בקבלת ייעוץ בלתי תלוי ולבחור לבד את קופת הגמל שלי - אינני יכולה לעשות זאת. סיפור קטן מהעת האחרונה מדגים זאת:
ש', אשה בשנות ה־50 לחייה מהקריות, המועסקת באחת הרשויות המקומיות, הצליחה לאחר מאמצים ארוכים לעמוד על המקח מול בית ההשקעות המנהל את כספי קופות הגמל שלה ולהשיג דמי ניהול של 0.7%. אלא שבאחרונה הודיע המעסיק שלה לעובדים כי הוא מתחיל לעבוד עם סוכנות ביטוח שתטפל מעתה והלאה בכספי הפנסיה שלהם. כאשר נפגשה עם סוכן הביטוח שבחר לה המעסיק, הוא הסביר לה כי דמי הניהול שתשלם מעתה לקופת הגמל יעמדו על שיעור של 1%. כל תחינותיה לא עזרו, והיא נאלצה לשלם את דמי הניהול.
בדיוק בשל כך, בימים אלה מקדם האוצר רפורמה שבמסגרתה הלקוח יוכל לבחור את הסוכן שלו בעצמו ולעבוד באופן ישיר מול בית ההשקעות. חקיקה זו עשויה להיות מכוננת, אם החוסכים ישתמשו בה בתבונה.


