$
בארץ

קק"ל נגד המדינה: דורשת למנוע הקמת סוללות עפר בנחל לבנים

הקרן עתרה לבג"ץ בטענה שהקמת הסוללות תגרום לחסימה והריסת הנחל, וכי ייגרם לו נזק בלתי הפיך

ליאור בן דוד 15:31 20.12.11

 

קרן קיימת לישראל עתרה לבג"ץ נגד המדינה בדרישה למנוע הקמת סוללות עפר על נחל לבנים בצפון, שתגרום לחסימה והריסת הנחל. הקמת הסוללות היא חלק ממסגרת עבודות להרחבת ושדרוג כביש מספר 65. 

 

הפרויקט הוכרז כתוכנית תשתית לאומית (תת"ל 30), והוא כולל הרחבה ושדרוג של כביש מס' 65 מצומת גולני עד צומת נחל עמוד, ובהמשך של כביש מס' 85 מצומת נחל עמוד ועד לצומת עמיעד. מטרת התוכנית היא הפיכת הכביש לכביש מהיר בטוח, דו-נתיבי, ללא צמתים מסוכנים ועם מחלפונים.

 

ממשלת ישראל אישרה את התוכנית מבלי להתחשב בהתנגדות קק"ל ובהמלצותיה למניעת פגיעה בערכי הטבע כשלטענת קק"ל: "ההשלכות ארוכות הטווח של הפגיעה הבלתי הפיכה שתגרם לנחל, לחי, לצומח, למסלע ולמערכת האקולוגית הנו נזק לטווח ארוך שיהווה בכייה לדורות". 

 

לדברי היועצת המשפטית של קק"ל, עו"ד יהודית פסטרנק: "קק"ל תומכת בהרחבת הכביש אבל לא על חשבון הרס נחל לבנים, בייחוד לאור העובדה שיש פתרון חלופי, דהיינו הקמת גשר. נחל לבנים הינו ערוץ חשוב ומשמש כמעבר אקולוגי, יש שם יער טבעי עם תת יער של צומח טבעי ויש לשמור עליו".

 

עו"ד פסטרנק הגישה עתירה לבג"ץ, ובקשה לצו ביניים. תגובת המדינה היא כי יש לדחות את העתירה משום שקק"ל לא צירפה את מע"צ כנתבעת. בשל חשיבות הנושא ביקשו שלא לדחות את העתירה אלא לאפשר לקק"ל לתקן את העתירה. בית המשפט החליט שקק"ל תגיב לתשובת המדינה בדגש על צירוף מע"צ, ודורשת התייחסות לשאלה האם קק"ל מסכימה שבמכרזים יופיע סעיף שמבהיר כי עומדת ותלויה עתירה בבג"ץ.

 

הועדה לתשתיות לאומיות טוענת שעלות הקמת הגשר גדולה והיא תאריך את ביצוע התכנית ותעכב את פתיחת הכביש. בימים הקרובים צפוי להתפרסם מכרז לביצוע העבודות, ולכן קק"ל החליטה להקדים ולהגיש את העתירה כדי למנוע את פרסום המכרז ולמנוע מהמדינה לקבוע עובדות בשטח. 

 

x