"המלצות זליכה יצמצמו את התחרות בענף הרכב"
מאדישות הפגנתית דרך עקיצות סרקסטיות ועד איומים בבג"ץ: בכירי ענף הרכב מגיבים להמלצות המסתמנות של ועדת זליכה בתחום הרכב. מנכ"ל מכשירי תנועה צבי נטע: "מדוע שלי יהיה אסור למכור סוזוקי וקרייזלר ולחברת משקאות יהיה מותר למכור גם משקאות קלים, גם חלב וגם בירה?"
המלצותיה של ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב, שפורסמו אתמול, לא התקבלו בענף בהפתעה. עם זאת, לטענתם של גורמים רבים, הן בענף הרכב והן בענף הליסינג, חלק מהמסקנות אינו ישים. למשל, מצב שבו יבואני רכב יצטרכו לוותר על מותגים יוביל להכחדת מותגים אלה מהשוק עקב חוסר עניין של יבואני רכב חדשים ברכישתם. מותגים חדשים וזולים, שאמורים להגיע מסין ומהודו, לא ישווקו בישראל גם מאחר שליבואנים הוותיקים יהיה אסור לשווק מותגים רבים; וגם מאחר שליבואנים חדשים אין המשאבים הדרושים להקמת זיכיון.
העומד בראש ועדת זליכה, ירון זליכה, דווקא אינו חושש מהצטמצמות מספר מותגי הרכב בישראל: "לחברי הוועדה יש ניסיון עשיר בהעברה של רפורמות ובכל ההיבטים החוקיים הרלבנטיים אשר נוגעים לכך. אינני מוטרד ממצב שבו מותגי רכב מסוימים יצטרכו להימסר ולכן יחדלו מלהתקיים", מסר ל"כלכליסט". "מבלי להתייחס לגופן של ההמלצות שטרם הוגשו סופית, ניתן להשיב בדוגמה מעולם הכדורסל: מכבי תל אביב למשל לא יכולה לקנות את כל השחקנים רק כדי שיישבו על הספסל. אותו הדבר כאן: לא ייתכן מצב שבו יבואן רכב מחזיק במותג, רק כדי שלאחרים לא תהיה גישה אליו".

לדברי מקורבים לזליכה, חלק מההמלצות שפורסמו מיועדות לשמש כנקודות מיקוח מול יבואני הרכב, כדי לאפשר יישום המלצות אחרות.
בתוך כך, רשות ההגבלים העסקיים פתחה בחקירה לבחינת ענף הרכב, שבמסגרתה פנתה בשבוע שעבר אל כל יבואני הרכב בדרישה כי יחשפו מידע על מכירותיהם ללקוחות פרטיים ולחברות ליסינג, אחזקות בחברות ליסינג ועלויות רכישה ושינוע של רכבים חדשים.
יבוא: יבואני הפרימיום והמשפחתיות ייפגעו
ההמלצות בקטגוריה: יבוא אישי חוקי, פתיחת היבוא המקביל, יבוא של רכב שנסע עד 1,000 ק"מ וגילו פחות מ־18 חודשים כחדש.
מי ייפגע: פתיחת שוק הרכב ליבוא אישי ומקביל של דגמים אירופיים מארה"ב צפויה לפגוע בעיקר ביבואני רכבי היוקרה, כיוון שעיקר כלי הרכב המיובאים כיום ביבוא אישי הם רכבי פרימיום. לעומת זאת, פתיחת השוק ליבוא של דגמי מכוניות אשר נסעו עד 1,000 ק"מ תפגע בעיקר ביבואני המכוניות המשפחתיות. הסיבה לכך היא שעיקר המלאים של מכוניות שנסעו פחות מ־1,000 ק"מ מצויים בידיהן של חברות השכרה גדולות בחו"ל, שלהן יש נציגויות ישראליות - חברות הליסינג, אשר מחזיקות בעיקר במכוניות משפחתיות.
מה אומרים בענף: לדברי צבי נטע, בעליה של מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי וקרייזלר, "אין כאן חידוש, כבר כיום יש יבוא אישי פעיל וענף שבמסגרתו נכנסות לישראל מדי שנה אלפי מכוניות. לאור זאת, איננו צופים שינוי ניכר בענף הרכב". מנחם פישלר, חבר בוועד עמותת יועצי היבוא האישי, ציין כי "עדיין חסר היתר לייבא מארה"ב גם כלי רכב אשר יוצרו ביפן, ולא רק כלי רכב שיוצרו באירופה ובארה"ב".

יהודה רודד, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, מדגיש כי "איננו נגד היבוא האישי, כל עוד הוא נעשה באופן חוקי ובהתאם לתקנות המס. עם זאת, ההיתר למכור מכונית שנסעה עד 1,000 ק"מ הוא בעייתי - ישנם גופים שעלולים לקנות מכוניות שנסעו יותר מ־1,000 ק"מ ולזייף את הקילומטראז'". לדברי מוני בר, יו"ר הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג באיגוד לשכת המסחר ומנכ"ל באדג'ט ישראל, "כעת יהיה לנו יותר קל להיכנס לשוק היבוא המקביל".
הסבירות שההמלצות יעברו: גבוהה, בכל הנוגע ליבוא המקביל והאישי. התשתית לקיום יבוא אישי מסודר כבר קיימת, ובשוק פעילים מאות סוכני יבוא אישי. עם זאת, יבוא מכוניות שנסעו עד 1,000 ק"מ עשוי לצאת לפועל בהיקף מצומצם בלבד. הסיבה היא שחברות הליסינג רוכשות את רוב המכוניות החדשות מהיבואנים במחירים נמוכים יותר מהמחירים שהן יכולות לקבל בחו"ל. לכן מהלך שכזה יבוצע רק כדי ליצור הרתעה ראשונית בקרב יבואני הרכב.

ליסינג: החברות לא יוותרו כל כך מהר על הלקוחות
ההמלצות בקטגוריה: הגבלה על גודלן של חברות הליסינג, היתר לחברות הליסינג ולגופים שאינם יבואנים למכור מכוניות שלא עלו עדיין על הכביש בתור מכוניות יד ראשונה, והפחתת שווי השימוש לרכב צמוד משומש מהעבודה.
מי ייפגע: חברות הליסינג הגדולות ביותר צפויות להיפגע כתוצאה ממהלך אשר יקבע מגבלות לגודל הצי שלהן, שכן הן פשוט ייאבדו לקוחות.באשר להיתר שיינתן לחברות הליסינג לרשום מכוניות שרכשו מיבואני רכב עם אפס ק"מ על השעון כמכוניות יד ראשונה, הנפגעים העיקריים יהיו יבואני רכב אשר יסכימו למכור להן, שכן המשמעות היא הוצאת הבלעדיות על מכירת מכוניות חדשות בישראל מידיהם.
באשר לשווי השימוש המופחת לרכב משומש, הנפגעים העיקריים הם יבואני רכבים חדשים, אשר ימכרו פחות מכוניות לחברות הליסינג עקב העלייה בביקוש למכוניות משומשות, בעלות שווי שימוש מופחת, בקרב מחזיקי רכבי הליסינג.

מה אומרים בענף: לדברי מוני בר, יו"ר הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג באיגוד לשכת המסחר ומנכ"ל חברת באדג'ט ישראל, "לא ניתן להגביל גודל של חברה בשוק חופשי, מדובר בתרחיש בלתי אפשרי שלא יוכל לעמוד במבחן בג"ץ". את דברי בר מחזק גורם נוסף בענף הליסינג: "ברור שחברות בסדר גודל של החברות המובילות בשוק, כמו שלמה SIXT, לא יוותרו על לקוחות. אך מעבר לכך, ההמלצות אינן ישימות, מכיוון שחוזי ליסינג רבים שיוצאו לשוק החופשי למכירה כלל אינם בני רכישה. הגופים היחידים שיכולים לרכוש חוזי ליסינג גדולים כאלה הם חברות ליסינג גדולות אחרות, והן לא יוכלו לרכוש חוזים כי הדבר ייאסר על ידי ועדת זליכה".
בר הוסיף, כי "הפחתת שווי השימוש לרכב צמוד משומש, גם אם מדובר במהלך חשוב ומבורך, אינה ישימה מכיוון שהמהלך פשוט יטורפד במשרד אוצר".
הסבירות שההמלצות יעברו: נמוכה. בהתחשב במבנהו של שוק הליסינג, אשר נמצא כיום ברמת תחרותיות עזה, חברות הליסינג הגדולות לא יוותרו במהרה על לקוחות קיימים.
גם ההיתר למכירתם של כלי רכב חדשים מחברת ליסינג אל הלקוחות ורישומם כחדשים אינו ישים מסיבות טכניות - יבואני הרכב לא ימהרו לוותר על "מוקדי הכוח" שלהם ולהוציא מידיהם את אופרציית מכירת הרכב החדש, ולכן אם הדבר יהפוך לחוקי, יחדלו יבואני הרכב מלמכור כלי רכב חדשים לחברות הליסינג לצורכי מכירה.
באשר לשווי השימוש ברכב צמוד משומש, גורמים במשרד האוצר מדגישים שמדובר בנושא "שאינו פתוח למיקוח".
הפרדת בעלויות צולבות: סבירות נמוכה למימוש, סבירות גבוהה לבג"ץ
ההמלצות בקטגוריה: יבואני הרכב לא יוכלו לייבא יותר ממותג אחד או להחזיק בחברת ליסינג, והם יחויבו לדווח על המחיר שבו מכרו את הרכב לחברות הליסינג, ולהעניק הנחות גם ללקוחות פרטיים אם נתנו להן הנחה.
מי ייפגע: כיום פעילים בישראל שבעה יבואני רכב אשר מחזיקים בכמה מותגים שאינם נמצאים כולם בבעלות קונצרן בינלאומי. התייחסות זו כוללת גם יבואני רכב אשר מחזיקים במותגי אופנועים. בנוסף צפויים להיפגע גם שישה יבואני רכב אשר מחזיקים בחברת ליסינג. יבואנים אלה מחזיקים בחלקם את חברת הליסינג מכיוון שמותגי הרכב שבבעלותם אינם נמכרים היטב לחברות הליסינג הגדולות, מה שאילץ אותם להקים אחת בעצמם. ההמלצות, שמונעות מהיבואנים להחזיק חברת ליסינג, ולמעשה מונעות מהם למכור כלי רכב לעצמם - יפגעו קשות בנתח השוק של אותם יבואנים.
נושא הפיקוח על המחירים צפוי לפגוע בעיקר ביבואנים אשר מעניקים כיום הנחות ענק לחברות הליסינג. זאת מכיוון שיבואנים אלה נהנים מרווחים נאים כאשר הם מוכרים מכוניות ללקוחות פרטיים - רווחים אשר יישחקו אם ייקבע מנגנון אשר מחייב את היבואנים להעניק הנחה גם ללקוחות פרטיים אם הם מעניקים הנחה לחברות הליסינג.
מה אומרים בענף: לדברי יהודה רודד, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, "לפני כמה שנים מאזדה היתה בבעלות פורד, ושתיהן יובאו על ידי דלק מוטורס. מדובר במצב שוועדת זליכה מאשרת. לאחרונה הודיעה פורד על מכירת מאזדה, ולא ברור מה קורה במצב שכזה לאור התמורות החלות בשוק העולמי. בנוסף, בל נשכח שכיום קיימים מותגי רכב שבלי גב של יבואן רכב חזק שבבעלותו כמה מותגים, פשוט ייעלמו. זהו צמצום של התחרות, לא הרחבה של התחרות. אני מאמין שאם וכאשר יבואן רכב אכן יצטרך לפצל מותגים, הנושא יגיע לערכאות משפטיות".
צבי נטע, בעליה של מכשירי תנועה, מסויג גם הוא: "אם המלצות שכאלה חלות על שוק הרכב, מן הראוי שיחולו גם על יבואנים של סיגריות ושל משקאות - מדוע שלי יהיה אסור למכור סוזוקי וקרייזלר ולחברת משקאות יהיה מותר למכור גם משקאות קלים, גם חלב וגם בירה? מדובר כאן בבעייתיות שחורגת מגבולות ענף הרכב".
הסבירות שההמלצות יעברו: נמוכה מאוד. נדמה כי בסופו של דבר יבואני הרכב לא יחויבו למכור מותגים, להיפטר מחברות ליסינג או להעניק הנחה ללקוחות פרטיים במידה שניתנת הנחה לחברות הליסינג. הסיבה לכך היא שיבואני הרכב יערבו בחלק מהמקרים את משרד התעשייה והמסחר ואף שגרירויות של המדינות שמהן מגיעות יצרניות הרכב, ולא יהססו גם לפנות לבג"ץ.
מוסכים: טרדה מצד אחד, מקור הכנסה מצד שני
ההמלצות בקטגוריה: יבואני הרכב לא יוכלו להחזיק במוסכים או לתת אחריות ארוכה יותר מאחריות היצרן. המוסכים יחויבו לפרסם את מחירם של חלקי חילוף מקוריים ותחליפיים.
מי ייפגע: יבואני הרכב הם הנפגעים העיקריים בתרחיש שבו נאסר עליהם להחזיק במוסכים מרכזיים, עקב אובדן של לקוחות רבים אשר ינהרו אל מוסכים חיצוניים. כיום, כמעט כל יבואני הרכב מחזיקים במוסכים. עם זאת, כבר כיום מותר בפועל ללקוחות לתקן את מכוניתם בכל מוסך שיחפצו, ובלבד שיהיה מוסך מורשה של משרד התחבורה. הגבלת האחריות של יבואני הרכב רק לאחריות שנותן היצרן, בלי אפשרות להארכה, אמורה גם היא לגרום ללקוחות לבחור בכל מוסך שבו יחפצו. בנוסף מחויבים המוסכים, על פי לשון ההמלצות, ליידע לקוחות על האפשרות לשימוש בחלקי חילוף שאינם מקוריים ולפרסם את מחירם.

מה אומרים בענף: לדברי רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, "האיסור על יבואן רכב להחזיק מוסך הוא איסור מבורך אשר יתרום לתחרות. יבואני הרכב שולטים כיום בעיקר בידע הטכני אשר נדרש כדי לתקן רכבים מסוימים, וגם מאלצים את הלקוחות להשתמש בחלקים שלהם במקרים מסוימים. בנוסף, מוסכי יבואנים כפופים ליעדים ולמשימות. הסרת המחויבות ליבואן רכב תמנע את המצב הזה". לדברי יהודה רודד, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, "החוק מחייב אותנו כיום להחזיק חלפים לשבע שנים, לבצע ריקולים לרכבים ולהשקיע לא מעט כסף במוסכים. נשמח לראות כיצד ענף הרכב יסתדר בלי מוסכי יבואן".
מה הסבירות שההמלצות יעברו: בינונית. עבור יבואני רכב רבים, החזקתו של מוסך מרכזי מהווה טרדה לא קטנה, ולמעשה כיום קיימים יבואני רכב שכלל אינם מחזיקים במוסך מרכזי. עם זאת, המוסכים ומכירת החלפים מהווים גם מקור הכנסה ניכר ליבואנים רבים, שאינם צפויים לוותר בקלות על מוסכיהם.


