$
רכב

16 ההמלצות שישנו את ענף הרכב

טיוטת ההמלצות של הוועדה להגברת התחרות בענף הרכב חושפת מהפכה מוטורית: הצרכן הפרטי צפוי לשלם פחות, יבואני הרכב יסבלו מהגבלות רבות, יבואני הרכב החשמלי לא יורשו להתרחב לשווקים נוספים ומינימום פגיעה בשוק הליסינג

תומר הדר 20:4413.12.11

ועדת זליכה להגברת התחרותיות בענף הרכב, אשר מונתה לפני כחודשיים, מתקרבת לישורת האחרונה. טיוטת ההמלצות שגיבשה הוועדה בראשות פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר, הגיעה לידי "כלכליסט" והיא צפויה להתגבש לחוק שיעבור בתוך מספר שבועות לאישור הממשלה.

 

1. יבוא אישי חוקי. לסוכני היבוא האישי, שהיו נטולי מעמד חוקי עד כה, יוסדר בחוק מעמד "יבואן קטן" שיכלול אמות מידה לפעילותם, כגון יכולת להוכיח איתנות פיננסית והיעדר עבר פלילי. היבואנים הקטנים יורשו לאחסן מכוניות בשטחי ערובה, שהם שטחים בהם מאוחסנות מכוניות המיובאות מחו"ל שעליהן טרם שולם המכס. סוכני יבוא אישי יורשו להחזיק מלאי רכב למכירה, גם אם טרם הוזמנו על ידי לקוחות. כמו כן, יבוטל החוק הקובע שרכב ביבוא אישי אסור במכירה במשך שנתיים מיום הגעתו לישראל.

המשמעות: פגיעה ביבוא המוסדי של רכבי היוקרה. היבואנים האישיים לרוב רכבי יוקרה, ולאחר עיגון מעמדם בחוק צפויה אינפלציה של רכבי יוקרה בשוק.

 

2. פתיחת היבוא המקביל. יותר יבוא של כלי רכב אירופיים אשר עומדים בתקינה האמריקאית. פירושו של דבר שהמעוניינים להביא ארצה כלי רכב מארה"ב אשר מיוצרים באירופה, כגון אאודי, פולקסווגן ופורשה, יוכלו לעשות זאת, בעוד שעד כה נאסר הדבר. כלי הרכב שנרכשים בארה"ב בדולר לרוב זולים יותר ממקביליהם האירופיים.

המשמעות: פגיעה בשוק רכבי היוקרה. בעבר הותר יבוא של כלי רכב אירופיים מארה"ב לתקופה מוגבלת והדבר פגע קשות ביבואנים המקומיים של מותגים כגון פולקסווגן ופורשה.

 

ירון זליכה ירון זליכה

3. רכב משומש כחדש. בעת יבוא רכב משומש שגילו עד 18 חודשים ואשר נסע פחות מ־1,000 ק"מ ניתן יהיה לרשום אותו כרכב חדש לחלוטין. מהלך שכזה ייטיב עם היבוא המקביל, שכן קיימים לא מעט סוכני רכב בחו"ל שנאלצו לספוג ביטולי הזמנות רכב בשל המשבר הפיננסי באירופה. כלי רכב כאלה יוכלו להירשם בישראל כחדשים, מה שמהווה תחרות ליבואני הרכב הוותיקים.

המשמעות: פגיעה ביבואני הרכב שיצטרכו להתמודד מול יבוא של מכוניות שנרכשות בזול במחיר המתחרה במחיר רכב חדש בישראל.

 

4. איסור על ריבוי מותגים. על יבואני הרכב ייאסר יבוא של יותר ממותג רכב אחד. הסייג לאיסור הוא יבוא מותגים השייכים לחברות־בנות של אותו קונצרן. יותר היבוא של המותג פולקסווגן ביחד עם יבוא המותג אאודי, או חילופין פיז'ו וסיטרואן. לעומת זאת, במקרים כמו של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, אשר אינן משתייכות כיום לאותו קונצרן, היבואן יצטרך לוותר על אחד המותגים.

המשמעות: יבואני רכב רבים יוותרו על מותג רכב אחד, מה שיביא, לטענת הוועדה, לירידת מחירים.

 

5. פיקוח על המחירים. יבואני הרכב יהיו חייבים לדווח למדינת ישראל על מחיר מכירת המכוניות לחברות הליסינג. המדינה תיצור מנגנון אשר יחשב את גובה ההנחה שהיבואן יצטרך לתת לצרכן הפרטי, בהתאם לגובה ההנחה שנתן לחברות הליסינג. ההנחות ללקוחות הפרטיים יהיו נמוכות מההנחות לחברות ליסינג הרוכשות ציי רכב שלמים, אך ההנחה תהיה מובטחת. המחירים יפורסמו באתר אינטרנט אשר יוקם למטרה זו.

המשמעות: מחיר הרכב לצרכן הפרטי יוזל.

 

6. הגבלת גודלן של חברות הליסינג. חברות הליסינג נהנות כיום מרמת מינוף גבוהה. הוועדה תמליץ על הגבלת גודלן של חברות הליסינג, במטרה להגדיל את התחרות.

המשמעות: הקטנת הריכוזיות בשוק הקיים ועידוד פתיחת חברות נוספות.

 

7. איסור החזקת חברת ליסינג. על יבואני הרכב ייאסר להחזיק בחברת ליסינג, על מנת שלא לאפשר ליבואן למכור רכב לחברת הליסינג בהנחות גדולות, מה שעלול ליצור עיוות של השוק. כיום קיימים מספר יבואנים שמחזיקים חברות ליסינג, כגון קבוצת קרסו, יבואנית רנו, ודוד לובינסקי, יבואנית פיז'ו וסיטרואן.

המשמעות: יבואני הרכב לא יוכלו למכור את מרכולתם לחברות של עצמם אלא לחברות אחרות בשוק ולצרכנים פרטיים, מה שיגביר את התחרות.

 

8. איסור החזקת מוסכים. יבואני הרכב לא יוכלו להחזיק במוסכים בבעלותם. כיום כמעט כל יבואני הרכב מחזיקים במוסכים.

המשמעות: ניתוק המוסכים מן היבואנים יביא לירידה במחירי הטיפולים בגלל התחרות. הלקוחות יוכלו לטפל ברכביהם בכל מוסך ולא יהיו כבולים ליבואן.

 

 

9. אחריות היבואן. יבואני הרכב לא יוכלו להעניק למכוניות אחריות ארוכה יותר מאחריות היצרן. כיום יצרני רכב רבים מעניקים על רכביהם אחריות של שנה או שנתיים והיבואן מעניק אחריות נוספת שמאריכה את התקופה לכשלוש או ארבע שנים.

המשמעות: עם תום אחריות היצרן הלקוחות יוכלו לטפל היכן שירצו, מה שאמור להוזיל את עלות הטיפול ברכב.

 

10. מחיר חלקי החילוף. מוסכים יפרסמו בפומבי ללקוחותיהם את מחיריהם של חלקי חילוף, הן ביבוא סדיר (חלק מקורי) והן ביבוא מקביל (חלק תחליפי). מוסך שלא ינהג כך ישלם קנס בסך של פי 50 ממחיר חלק החילוף.

המשמעות: לקוחות יוכלו לבחור חלפים זולים.

 

11. רכבי אפס קילומטרים. חברות ליסינג וגופים שאינם יבואנים אשר מוכרים רכב שטרם עלה על הכביש, יוכלו לרשום אותו כיד ראשונה.

המשמעות: יבואני הרכב יהיו חייבים להוזיל מחירים כדי לעמוד בתחרות מול חברות הליסינג שמוכרות כיום רכבי אפס קילומטרים מוזלים, משום שהלקוח נרשם כיד שנייה אחרי חברת הליסינג.

 

12. רכב חשמלי. יבואן של רכב חשמלי לא יוכל למכור ללקוחותיו עמדות טעינה. כמו כן תגובש נוסחה שתקבע את גובה מס הקנייה שיוטל על רכבי פלאג־אין הייבריד וכלי רכב חשמליים בעלי מנוע בנזין אשר משמש לעזר כאשר הסוללה החשמלית נגמרת. מס הקנייה ייקבע בהתאם לכמות הקילומטרים שבעל רכב הפלאג־אין נוסע. כמו כן, על ספקי הטעינה לרכב חשמלי ייאסר למכור חשמל ללקוחותיהם, אלא רק לגבות תשלום בעבור שירותיהם כספקי טעינה.

המשמעות: הצרכן לא יהיה כבול לספקית טעינה אחת.

 

13. ביטול בלעדיות נמל אילת. פריקת רכב מן המזרח הרחוק תיפתח גם לנמלי אשדוד וחיפה, וזאת בניגוד למצב הנהוג כיום, אשר קובע שרכב מיפן, קוריאה והמזרח הרחוק נפרק רק באילת.

המשמעות: הוזלה אפשרית של מחיר הרכב עקב הוזלת עלויות הנמל.

 

14. פתיחת השוק הממשלתי. מכרזי רכב ממשלתיים יהיו פתוחים גם ליבואנים מקבילים.

המשמעות: הגברת התחרות והורדת הוצאות המדינה.

 

15. הפחתת שווי השימוש. שווי השימוש ייקבע מדי שנה בהתאם לערכה הפוחת של המכונית. כיום מוטל על מכוניות צמודות היטל שווי שימוש בגובה 2.48% ממחיר רכב חדש.

המשמעות: מחזיקי הרכב הצמוד ישלמו פחות.

 

16. מחירון רכב לאומי. המדינה תגבש מחירון רכב שיתבסס על נתונים שימסרו מוכרי ורוכשי מכוניות משומשות. המחירון אמור להחליף את מחירוני הרכב הקיימים כיום בשוק. בנוסף, חברות הביטוח יחויבו לפרסם ללקוחותיהן בהתאם לאיזה מחירון רכב הן פועלות במקרה של תאונת דרכים ואובדן ערך.

המשמעות: ביטול התלות במחירונים אקראיים והגברת השקיפות.

 

תגובת בטר פלייס להמלצות: "כניסת המכוניות החשמליות לשוק הרכב תחולל תחרות בשוק, תצמצם את תלות המדינה ביבוא נפט ותקטין את זיהום האוויר. בטר פלייס תשמח לשתף פעולה עם הוועדה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x