המשפחתית החדשה של ב.מ.וו: יותר ירוקה ויותר משוכללת
תא הנוסעים בב.מ.וו סדרה 3 החדשה צר מדי ומספר ההילוכים מעט מוגזם, אולם למרות זאת הנהיגה בה היא פשוט תענוג צרוף. בקרוב היא תגיע לישראל, ולמתחרים יש בהחלט סיבות לחשוש
ב.מ.וו 328
מנוע: בנזין, נפח 1,997 סמ"ק, הספק מרבי 245 כ"ס, מומנט מרבי 35.6 קג"מ
ביצועים: מהירות מרבית 250 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש 5.9 שניות
צריכת דלק: נתוני יצרן 15.6 ק"מ לליטר, נתוני מבחן: 9.6 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי
קבוצת זיהום: טרם נקבעה
מחיר: טרם נקבע
זה קוריאני. או שאולי הוא יפני. או סיני. קשה מאוד לקלוט את הבעת הפנים שלו מאחורי משקפי שמש ענקיים במראה האחורית שמותקנת במכונית שלו, אבל סביר להניח שהוא מחייך חיוך גדול של אושר, כזה שמחייך אדם שסיים לפני זמן קצר ארוחת בוקר כבדה וכרגע רק רוצה לשוב בחזרה למיטה ולקוות שהשעון המעורר לא יצלצל לעולם. העובדה שהוא מצוי בעיצומו של סיבוב על מסלול הפורמולה הרשמי של חבל קטלוניה בספרד, ה־Circuit de Catalunya, לא מפריעה לו לקחת את הזמן. בעוד רגע הוא יעצור וירחרח את הפרחים בשולי המסלול. גם הב.מ.וו סדרה 3 טורבו שמגיחה מאחוריו במהירות של 230 ק"מ לשעה לא סודקת את מעטה השלווה שתחתיו שרוי הקוריאני, או היפני, או הסיני.
בסוף הישורת יש פנייה מתונה ימינה. אפשר לקחת אותה ב־150 קמ"ש במכונית הזו ולכוון את העיניים הרחק קדימה, אל שיאו של הסיבוב הבא, רגע לפני נקודת הבלימה. ואז יש עוד ישורת ואז סיבוב חד, אבל הקוריאני, או היפני, או הסיני, מעדיף 80 ק"מ לשעה. אני מאט. פעם כבר התרסקתי במסלול מירוצים בספרד. יותר מדי עייפות, פחות מדי ריכוז, עודף רברבנות. זחלתי מהמכונית ההרוסה וניסיתי להסביר לחובשים באמבולנס בספרדית של טלנובלות שכואב לי הראש והאגו. לב.מ.וו שלום. משבר קל נרשם ביחסי ישראל־קוריאה. לא נורא, נתקן אחר כך.

לא בצל של מרצדס
ב.מ.וו סדרה 3 החדשה, המיוצרת בבוואריה, היא הדור השישי של ב.מ.וו סדרה 3, מאז הצגתה של סדרה 3 המקורית אי שם במהלך שנות השבעים. ב.מ.וו של שנות השבעים שהציגה את סדרה 3 המקורית היא חברה שונה מאוד מב.מ.וו הנוכחית: הב.מ.וו ההיא ייצרה מכוניות עבור שוק הרכב האירופי, עם פזילה מסוימת לארה"ב וחלום על איום על ההגמוניה של מרצדס. ב.מ.וו הנוכחית היא חברה שונה לחלוטין: מדובר בקונגלומרט רב־עולמי שכבר מזמן אינו ניצב בצלה של מרצדס, כבש את שוק הרכב האמריקאי ולמעשה כרגע מוטרד יותר מההתרחשויות בשוק הרכב הסיני. אך דבר אחד לא השתנה: ב.מ.וו סדרה 3, אז וגם היום היא "מכונית עוגן", כלומר הדגם הנמכר ביותר של ב.מ.וו בעולם.
לדברי הרברט דיס, חבר דירקטוריון בב.מ.וו העולמית אשר אחראי על רשת הספקים, מאז הצגת סדרה 3 המקורית נמכרו 12.5 מיליון יחידות מהמכונית המשפחתית. נכון ל־2010 תפסו מכירותיה של סדרה 3 32.6% מעוגת המכירות של היצרנית. בהתחשב בעובדה שכיום ב.מ.וו מציעה לצרכנים שתי מכוניות מנהלים בכירות יותר מה־3, שלושה רכבי כביש־שטח וגם עוד כמה דגמים בעלי אופי ספורטיבי, שלא לדבר על משפחת דגמי המיני, הרי שכאן מדובר בדגם בעל חשיבות גבוהה במיוחד.
מיהו בכלל קהל המטרה של סדרה 3? ובכן, בשנות השמונים קהל היעד היה כמובן יאפים, במיוחד אמריקאים. היום הקהל שונה: "קהל היעד שלנו מורכב מבני 40 עד 50", מסביר דיס. "עם זאת, מובן שאנו מתחשבים בשוק הרכב הסיני, ושם הגיל של קהל היעד יורד משמעותית ל־35. למעשה, בסין 44% מהרוכשים הם נשים". בחזרה לסדרה 3. הרושם הראשון שמתקבל הוא שמדובר ברכב גדול מקודמו. הנתונים הטכניים מאשרים: ה־3 החדשה ארוכה ב־5 ס"מ מהדגם הנוכחי. היא רחבה בחצי ס"מ וגבוהה בסנטימטר. והיא יפה. כמו כל דגמי סדרה 3 שקדמו לה, ב־3 החדשה יש משהו סולידי, אבל חייתי. היא עדיין נמוכה, יש לה שני קווי מותניים שחוצים את צדיה כמו שתי משיחות מכחול, ויש לה גם פנסים קדמיים צרים ונאים. מאחור מופיע שם מוכר: 328. 328 פירושו שש בוכנות והרבה כוח. אבל הפעם לא.
הפעם, בגלל איכות הסביבה, 328 פירושו ארבע בוכנות וטורבו. לראשונה, יש כאן גם תיבת הילוכים אוטומטית בעלת שמונה מהירויות, ומתג מיוחד אשר מקשיח את המתלים, את תגובות הדוושה ואת ההיגוי. על המתג, כמה אירוני, כתוב "אקולוגיה". תא הנוסעים, למרות תוספת הרוחב, עדיין מרגיש צר. הנהג עדיין יושב נמוך, בין תעלת תמסורת בצד ימין לדלת קרובה בצד שמאל. התחושה מאוד אינטימית. אפילו לא צריך להסיט את העיניים בכיוון שעון המהירות, המידע מוקרן על השמשה הקדמית. יש מי שיאהבו את זה, אני צריך מקום.

סיבוב מדויק
דבר אחד לא שינו בב.מ.וו סדרה 3: הכוח עדיין זורם לגלגלים האחוריים, המכונית עדיין נוסעת נפלא. ההגה איבד משקל עם השנים וההיזון החוזר מעט ירד באיכותו, אבל העקרונות עדיין נשארו. ב.מ.וו סדרה 3 היא פשוט מכונית זורמת, במיוחד בין הסיבובים של חבל קטלוניה. מספר ההילוכים מעט מוגזם, ולפעמים צריך להוריד בבת אחת שישה
הילוכים כדי להימצא בטווח הנכון, אבל עדיין מדובר במכונית מענגת, כזו שנכנסת לסיבוב לאט ומדויק, מיישרת חרטום ליציאה ואז בועטת שפע של כוח. אפשר לעשות את זה במשך שעות, היא לא תתנגד.
ב.מ.וו סדרה 3 צפויה להגיע לישראל בקרוב. היבואנית החדשה היא דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד. בעתיד הקרוב תציג ב.מ.וו גרסאות בסיס של סדרה 3, כאלה שיהיו פחות חזקות מה־328 ולבטח יותר זולות. גרסאות אלה יהוו את עיקר מכירותיה של ה־3 החדשה ויתחרו באאודי A4 ודומותיה. הפעם, גם בגלל מנגנון שיווק אגרסיבי וגם בגלל סדרה 3 שהיא ללא ספק הבוגרת והאיכותית ביותר עד כה, למתחרים בהחלט יש ממה לחשוש.


