$
בארץ

האינפלציה של האפליקציה

לפני שאתם רצים להשיק אפליקציה, קחו בחשבון את הצרכן. אולי תצליחו לגרום לו להיכנס אליה, אבל אם לא תספקו לו ערך אמיתי - איבדתם אותו לתמיד

רמי יהודיחה 11:03 08.12.11

 

"תעשה לי אפליקציה" מבקש ממני מנהל השיווק. הוא מאוד מרוכז. לא טורח אפילו להרים את הראש מהטלפון החכם. מצידו השני של השולחן אי אפשר לדעת אם הוא בודק דואר, רואה תמונות של הילדים, או גוזר אבטיחים מעופפים עם חרב נינג'ה. מה שבטוח, הוא נראה מאוד עסוק והוא רוצה אפליקציה. האמת, אני יכול להבין אותו. אפליקציה לטלפון חכם, היא לפחות על הנייר, החלום הרטוב של כל מנהל שיווק. היא מאפשרת לו לשבת בכיס של הצרכן עשרים וארבע שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, בנסיעות, בשירותים ואפילו בישיבות עבודה. אבל מה שנראה טוב על הנייר, לא תמיד ייראה טוב על צג מגע. עשרות אפליקציות שיווקיות הושקו בישראל בשנה האחרונה. רובן לא ישרוד אותה, מטעמי חוסר עניין לציבור. זה לא מונע מחברות להמשיך ולפתח עוד ועוד יישומים כאלה.

 

תרשו לי לחזור שני עשורים אחורה, אל הימים בהם הבקשה השכיחה בקרב מנהלי המותג, הייתה: "תעשה לי אתר". מה אתה מתכוון לעשות עם האתר הזה? איך הוא יקדם את הפעילות העסקית שלך? השאלות הללו נחשבו בזמנו לזניחות. מה זה משנה? העיקר שבסיום הסרטון או המודעה בעיתון יופיע שם המותג כשלפניו אותיות הקסם WWW. קראנו לזה 'נוכחות באינטרנט' וזה היה העיקר. בהמשך הבינו המפרסמים שנוכחות זה לא מספיק וכשכדי להפוך אתר לכלי שיווקי, צריך להציע לגולשים סיבות של ממש להגיע אליו.

 

גם המשתמשים לא נשארו במקום. אם בהתחלה התרגשנו מעצם העובדה שיש אינטרנט ואחר כך גם מזה שאפשר לראות בו וידאו, היום אנחנו דורשים יותר. גם ברמת החוויה וגם ברמת הערך, כשהיד על העכבר קלה מאי פעם. באפליקציות לטלפונים חכמים, המצב מורכב יותר. ה"נוכחות באינטרנט", לא דרשה מעורבות מצד המשתמש, מי שהתאכזב מהאתר, לא חזר אליו וזהו. להוריד אפליקציה לטלפון ולהיצמד למותג באופן כל כך אינטימי. זה סיפור אחר לגמרי. כאן לאכזבה יכולות להיות תוצאות קריטיות.

 

איך בכל זאת תיצור עבור המותג שלך אפליקציה לא מאכזבת? על ידי זה שתיצמד לשלושה כללים.

 

תהיה פשוט

למשתמשים אין יותר מדי זמן לקרוא מדריכי הפעלה, לחתום על טפסים או לעבור קורסים מזורזים בתכנות. הם צריכים להגיע לעיקר כמה שיותר מהר. בלחיצת כפתור, מקסימום שתיים. זה נשמע מאוד בסיסי, אבל לפעמים מאוד קשה To Keep It Simple. אפליקציה שלא תהיה פשוטה להבנה ושימוש, לא תזכה למשתמשים ולא משנה כמה מתקדם הממשק שלה.

 

תהיה שימושי

לא משנה כמה היא פשוטה, האפליקציה שלך חייבת להיות שימושית. דוגמא מוצלחת לשימושיות היא האפליקציה של מותג הבירה הבלגית LEFFE שבשילוב עם הרשת החברתית פורסקוור, אפשרה למשתמשים לאתר מקומות בילוי, תוך כדי ציון המרחק שלך מהם, סוג המקום והאם הוא מציע הטבות למנויים באפליקציה. אין בליין שלא מצא את עצמו לפחות פעם אחת, קובע לבירה עם חברים, אבל לא מוצא מקום בבר. LEFFE מבטיחה למשתמשים למצוא מקום, ופותרת להם בעיה אמיתית ולכן כנראה, תישאר איתם לא מעט זמן.

 

תהיה רלוונטי

כמו בכל מוצר פרסומי, גם כשמדובר באפליקציה, אסור לוותר על הרלוונטיות לערכי המותג. האפליקציה של AXE, שמציעה למשתמשים משלוח אוטומטי של הודעות טקסט רומנטיות, כדי לעזור להם לנהל כמה מערכות יחסים במקביל, מכניסה את השפה הפרסומית של AXE לכיס של המשתמשים ומזכירה להם, תוך כדי קריצה, ששימוש בדאודורנט = יותר בחורות.

 

אז לפני שאתם ממהרים להשיק את האפליקציה שביקשתם שיעשו לכם. קחו בחשבון את הצרכן. אתם יכולים אולי להיכנס אליו לכיס בקלות, אבל אם לא תספקו לו ערך אמיתי, תצאו ממנו די מהר וככל הנראה לא תקבלו ממנו הזדמנות שנייה.

 

הכותב הוא בעלים ומנכ"ל משרד הפרסום LEAD

x