$
רכב

בלעדי ל"כלכליסט": המדינה תחייב את הציבור לדווח על כל מכירת כלי רכב משומש

ועדת זליכה ממליצה כי המדינה תחייב לדווח על סכום המכירה של המכוניות המשומשות בסניפי הדואר, וכך תוכל לפרסם מדי חודש את המחיר הממוצע לכל דגם. המחירון החדש אמור לכלול גם נתונים על מספר המכוניות שנמכרו באותו החודש

ליאור גוטמן 06:5705.12.11

הכוונה לקבוע מחיר מחירון מומלץ למכוניות משומשות עולה שלב: מבדיקת "כלכליסט" עולה שוועדת זליכה תמליץ למדינה לחייב דיווח על שווי עסקת המכר של מכוניות משומשות. הדיווח ייעשה בחתימת המוכר והקונה בסניפי בנק הדואר, בעת ביצוע העסקאות. מטרת המהלך היא לאגור את הנתונים ולפרסם מדי

חודש בחודשו מחיר ממוצע לכל דגם מכונית.

 

מקורב לוועדת זליכה מסביר כי האזרחים יוכלו לדעת כמה מכוניות מכל דגם נמכרו בכל חודש ולהסיק מכך על הפופולריות של המכוניות. פרסום המחיר הממוצע בעסקאות בשוק אמור להקל על הרוכשים לבצע תמחור בסיסי למכוניות שהם מעוניינים לרכוש, שעל בסיסו ישוקלל המחיר הסופי בהתאם למצב החיצוני, למצב המכני ולבלאי בכל מכונית. בישראל מתבצעות מדי שנה כחצי מיליון העברות בעלות על מכוניות משומשות.

 

מקורבים לוועדה אומרים כי עדיין מדובר ברעיון ראשוני, וכי בוועדה מודעים לכך שעלולות לעלות שאלות משפטיות הנוגעות לזכות לפרטיות. פתרון אפשרי לבעיה זאת עשוי להיות דיווח על טווח המחירים שבו בוצעה העסקה במקום על מחירה המדויק. בעיה נוספת עלולה להיות ניטור העסקאות בפועל. רק לפני כשנתיים חייבה המדינה לדווח על הקילומטרז' השנתי הנצבר מדי שנה במכוניות כדי למנוע זיופים, אך יישום ההוראה התעכב בגלל מגבלות מחשוב של משרדי הרישוי.

 

אתמול נחשף ב"כלכליסט" שוועדת זליכה שוקלת להמליץ למדינה ליצור מחירון מכוניות משומשות. הדיווח התקבל בהפתעה בענף הרכב, שהתרגל לכך שישנו רק גורם משמעותי אחד בקביעת ערכן של המכוניות המשומשות - מחירון הרכב של לוי יצחק. בשיחה עם "כלכליסט" בירך יצחק על המהלך: "אדרבא ואדרבא, אני אמרתי בכל מקום שאני בעד יצירת תחרות. זה שוק חופשי ואחת לכמה שנים צץ מתחרה כזה או אחר (למשל יד 2 - ל"ג) ואני מברך על כך, אם כי אני עדיין לא מבין איך יקבעו את מחיר הרכב". בתשובה לשאלת "כלכליסט" מה יעשה אם יתגלו פערים מהותיים בין המחירון שלו לזה הממשלתי, השיב: "אם יהיו פערים נתמודד".

 

מי שעשוי להיפגע ממעקב מדוקדק הן חברות הליסינג, המשתמשות בציי הרכב שברשותן כמנוף מימוני לגיוס הון (אג"ח), ולכן ירידת ערך של מכוניות עלולה לפגוע במאזניהן. בחברות אומרים כי מוקדם מדי להתייחס לשינוי.

 

לכתבה באנגלית לחץ כאן

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x