חברות הליסינג לזליכה: הוזלנו את מחירי המשפחתיות
על פי דו"ח שהוצג בפני ועדת זליכה: התחרות בין חברות הליסינג שיכללה את התחרות בענף הרכב כולו
17:02
27.11.11
ענף הליסינג מאופיין בתחרות ערה הפועלת לטובת הלקוחות ולטובת משתמשי הרכב ורוכש את המכוניות המשפחתיות בהנחה ממוצעת של 15%. כך טוען מנחם פרלמן, לשעבר הכלכלן הראשי של הרשות להגבלים העסקיים שנשכר על ידי הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג לחבר דו"ח כלכלי המפרט את השפעותיהן של חברות הליסינג על ענף הרכב הישראלי. הדו"ח, אשר הוצג בפני חברי ועדת זליכה היום מפרט את עמדתם של ראשי חברות הליסינג נוכח טיעוני הוועדה לפיהם יש להגביל את פעילותן של חברות הליסינג בישראל.
פרלמן טוען שענף הליסינג הישראלי מאופיין בתחרות ערנית בין חברות הליסינג, אשר משכללת את התחרות בענף הרכב כולו. הסיבה לכך היא מספר רב של חברות ליסינג וחסמי כניסה ויציאה נמוכים בענף. עוד טוען פרלמן שבמכירתם של רכבים חדשים לא קיים סבסוד צולב, כלומר מצב בו הלקוחות הפרטיים מממנים את ההנחות שמקבלות חברות הליסינג. הסיבה לכך היא שההנחות שחברות הליסינג מקבלות הן הנחות כמות, ולמעשה נובעות מחיסכון עלויות של יבואני הרכב, שכן חברות הליסינג מאפשרות ליבואני הרכב לתכנן מראש את היקפי המלאי שבכוונתם לרכוש וחוסכות את ההיבטים הכרוכים בפעילויות פרסום ושיווק. בנוסף, טוען פרלמן שהתחרות בין יבואני הרכב אינה מאפשרת ייקור של מחירי הרכב.
טענה נוספת שמעלה פרלמן מתייחסת להגדלת נגישות הציבור לרכב פרטי והגדלת השימוש ברכבים חדשים, זאת מכיוון שחלקי אוכלוסיה שלא יכלו להרשות לעצמם את רכישתה של מכונית חדשה יכולים לעשות זאת כיום, במיוחד מבחינתם של תושבים אשר חיים בערים המרוחקות ממקומות העבודה שבמרכז הארץ.
באשר לטענות הנוגעות לריכוזיות בענף הליסינג, על פי הנתונים שמציגות חברות הליסינג, נתח השוק הגדול ביותר שייך שלמה SIXT עם 27.5% מהיקף שוק הליסינג, כך שלא ניתן לקבוע שקיימת בשוק חברה דומיננטית. על פי אותם נתונים, גם הרכישות העיקריות של חברות הליסינג - מכוניות משפחתיות - אינן מוטות באופן קיצוני. עיקר הרכישות, נכון לשנת 2009, מתבצעות מקבוצת דלק רכב- 27.4%. טענה נוספת המועלית בדו"ח גורסת שגם לקוחות פרטיים מקבלים הנחות בעת רכישת רכב מיבואני הרכב, במיוחד בחודשים האחרונים.
לדברי גורמים המקורבים לוועדה, טיעוני חברות הליסינג התקבלו היום על ידי הוועדה וייבחנו לפני מתן מסקנות נוספות. יצויין שהיום הוגשו גם ממצאי איגוד יבואני הרכב, אך עקב חוסר זמן נדחה מועד הגשת ממצאיהם.


