$
בארץ

פרשנות: הביקוש לאינטרנט סלולרי חזק מחוסר הוודאות הכלכלית

הטאבלטים והטלפונים החכמים הגדילו את הביקוש לתוכן סלולרי. חברות התקשורת הבינו שכדאי להשקיע בשירותים שיורידו את עלויות הפעילות

אסף גלעד 06:56 27.11.11

 

שטף האקזיטים הישראליים של השנה האחרונה אינו עומד בקנה אחד עם המשבר העולמי ההולך ומחמיר. רכישתה המסתמנת של קוטנדו הישראלית בידי אקמאי היא ללא ספק מעשה אמיץ מצד החברה האמריקאית: גם חריצת לשון כנגד הרגולטור האמריקאי בדמות רכישה של מתחרה משמעותית, וגם השקעה של מאות מיליוני דולרים בחברה זרה ובהקמת מרכז פיתוח מקומי בימים של חוסר ודאות כלכלית.

 

אלא שמבט חטוף בנעשה בימים אלה בעולם הטכנולוגיה מגלה מגמה אחרת, שבה כלכלת הביקוש וההיצע הפוכה לשוק ההון: בעולם הטכנולוגיה עודף הביקוש גובר על ההיצע ומותיר את ענקיות הטכנולוגיה ללא מענה ללקוחותיהן. זו גם הסיבה שבגללה חברות סטארט־אפ שמורידות את עלויות הפעילות של הרוכש אותן נחשבות לסחורה מבוקשת.

 

 

דוגמה מובהקת למחסור החמור בטכנולוגיה היא השבתת מפעלי הכוננים הקשיחים בתאילנד בעקבות ההצפות בשבועות האחרונים. את המחסור החמור בכוננים מתוצרת ווסטרן דיגיטל או טושיבה נרגיש כולנו בעוד כמה חודשים, כשחברות ענק כפייסבוק, גוגל ו־HP יגלגלו את עלות הטכנולוגיה על הלקוחות או המפרסמים.

 

הסמארטפונים הכפילו את הצריכה

 

המשבר חמור יותר בעולם האינטרנט, שבו ההשקעה העצומה בטכנולוגיה לא משיגה את הביקוש. הרגשנו זאת בהפגנות המחאה החברתית האחרונה, כשרשתות הסלולר לא עמדו בעומס הציוצים והסטטוסים ששילחנו מהטלפונים הסלולריים, או בהשבתת מכשירי האייפון הזמנית שהביכה את AT&T האמריקאית בשנה שעברה.

 

ההשקעה העולמית בתחום האינטרנט קפצה בתוך עשור מ־8.2 מיליארד דולר בשנת 2000 ל־19.2 מיליארד ב־2010. אלא שעיקר הזינוק חל ב־2005–2010, כשבאותה תקופה הוכפל מספר בתי האב בארה"ב המחוברים לאינטרנט בפס רחב ועלה ל־83 מיליון. גם סכומי הכסף שמוציאים האמריקאים על קניות באינטרנט הוכפל בתקופה זו, ועלה מ־144 מיליארד דולר ב־2005 ל־316 מיליארד אשתקד.

 

במקביל למגמות אלה גברה חדירתם של המכשירים הניידים כסמארטפונים ומחשבי טאבלט, שהביאו לצמיחה מרשימה בגלישה באינטרנט הסלולרי. אקמאי, שמשמשת גם כחברת מחקר, דיווחה בדו"ח שפרסמה בקיץ האחרון כי בעוד שהעלייה בצריכת שיחות קוליות נותרה יציבה בשנתיים האחרונות, צריכת הגלישה הסלולרית כמעט הוכפלה: ברבעון השני של 2010 עמדה תעבורת האינטרנט הגלובלית שהועברה דרך רשתות סלולריות על כ־200 אלף טרה־בייט בחודש; שנה לאחר מכן, ברבעון השני של 2011, כבר עמדה תעבורה זו על כמעט 400 אלף טרה־בייט בחודש.

 

הישראלים בתור השוטר של האינטרנט

 

חברות הטלפוניה, הסלולר וספקיות התקשורת מתקשות לעמוד בביקוש הגובר לשירותי גלישה מהירים וזמינים לכל דורש. מצוקה זו עומדת מאחורי אקזיטים רבים שנערכו בישראל בשנה האחרונה. כך למשל פרוביג'נט ווינטגרה, שנמכרו בשנה האחרונה במרווח של חודשים בודדים, מפתחות טכנולוגיה לניהול תעבורה סלולרית ותעבורת טלפוניה להקלה על צווארי בקבוק ברשתות התקשורת. הטכנולוגיה שפיתחו מתפקדת כשוטר המכוון את המידע על קווי התקשורת במהירות גבוהה במיוחד.

 

גם רכישתה של וויבין בידי אלווריון, שהושלמה בחודש שעבר, עונה על צורך דומה, ומקלה על עומס התעבורה ברשת הסלולר באמצעיות הפניית חלק מהגולשים לרשתות ה־WiFi העירוניות. רכישתה של AcceloWeb במאי ורכישתה המסתמנת של קוטנדו משלימות את התמונה: הן מסייעות לא רק לספקיות הטלקום והסלולר אלא בעיקר לאתרי התוכן, אתרי המסחר האלקטרוני והרשתות החברתיות, להביא את התוכן שהגולש מבקש - ובמהירות שיא.

 

כפי שמציג זאת מנכ"ל אקמאי פול סייגן במאמר באתר החברה: "הגולשים רוצים את התוכן שלהם בזמן. ואם הם לא יקבלו אותו בזמן, הם יתייאשו וילכו למתחרים. זה הפסד נקי. במציאות זו, אתר שאינו זמין באופן מלא לכל פנייה כל הזמן - צפוי להיעלם". 

x