טיסת החירום של אל על
תוכנית ההתייעלות שגיבשה החברה עשויה להיות קריטית אם ההאטה בפעילותה תימשך
אל על, בדומה לכל חברות התעופה בעולם, סובלת מבעיות חיצוניות הכוללות את עליית מחירי הדלקים וההאטה הכלכלית, אולם בנוסף להם, היא סובלת גם מקשיים סובייקטיביים,שאינם מנת חלקן של החברות הבינלאומיות, שפוגעים ביעילותה וביכולתה להתמודד עם האתגרים בענף: אל על לא עובדת בשבת, היא נדרשת לעמוד בהוצאות ביטחוניות גבוהות, מטוסיה מנועים מלטוס מעל מדינות רבות וועד העובדים אקטיבי.
רואי החשבון של אל על מפנים את תשומת לב הקוראים לביאור בדוחות הכספיים, שמתאר את תוכניות הנהלת החברה לשיפור התוצאות העסקיות ותזרימי המזומנים שלה. התוכנית - הכוללת בין היתר את הגדלת ההכנסות, צמצום עלויות ופעולות נוספות בתחומים הפיננסים והמימוניים - הגיעה על רקע התוצאות הכספיות החלשות של אל על ברבעונים האחרונים.
ההרעה בפעילות העסקית של אל על מתבטאות במיוחד בתזרים המזומנים של החברה. ברבעון השלישי אל על יצרה מזומנים מפעילות שוטפת בהיקף של 6.4 מיליון דולר, לעומת 46.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. גורם נוסף שפגע בתזרים של אל על הוא סעיף השקעות ברכוש קבוע, הכולל שיפוצי מנוע ותשלומים על חשבון מטוסים, שהסתכם ברבעון ב־23 מיליון דולר, לעומת כ־9.3 מיליון דולר ברבעון המקביל.
שורת הרווח הנקי של אל על עלולה להטעות. סעיף הרכוש הקבוע של אל על, המהווה כ־74% מהמאזן של החברה, גורר רישום הוצאות גבוהות של פחת והפחתות. הוצאות אלו, שאינן כרוכות בתזרים מזומנים, הסתכמו ברבעון השלישי ב־35.7 מיליון דולר. הירידה בתזרים המזומנים ברבעון השלישי, משפיעה לרעה גם על יתרות המזומנים של אל על ועל היחסים הפיננסים במאזני החברה.
סך המזומנים של אל על בסוף הרבעון השלישי הסתכמו ב־128 מיליון דולר, לעומת 198 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. כתוצאה מכך, היחס בין סך המזומנים והפיקדונות של אל על במאזן המאוחד לחוב הפיננסי שלה ירד ל־19.2% בסוף הרבעון השלישי לעומת 26.9% אשתקד.
ברבעון השלישי התרחב הגרעון של אל על בהון החוזר ל־386 מיליון דולר, לעומת 349 מיליון דולר אשתקד. התרחבות הגרעון בהון החוזר נובעת בעיקרה מירידה בנכסים השוטפים.
חשוב לציין שההתחייבויות השוטפות כוללות גם סעיפים שאין צפי כי ימומשו בטווח המיידי, דוגמת התחייבויות בגין הטבות לעובדים המסתכמות לסך של כ-104.9 מיליון דולר.
ההרעה ביחסים הפיננסיים של אל על מטרידה לנוכח הצורך של החברה לפרוע בשנה הקרובה לבנקים חוב בהיקף של כ־110 מיליון דולר. הצלחת התוכנית שגיבשה הנהלת החברה עשויה להתברר כקריטית בתרחיש שבו תמשך ההרעה בפעילותה העסקית של אל על.


