$
בארץ

ה־!UP לקחה מרחק מהחיפושית

בפולקסווגן ניסו לייצר מכונית קטנה שתהיה איכותית לפחות כמו אחיותיה הגדולות. ברוב התחומים ה־!UP מצליחה לעמוד ברף הציפיות, השאלה היא אם הישראלים יהיו מוכנים לשלם יותר על מכונית מיני מסוגה

תומר הדר 08:46 14.11.11

 

ברומא נהג כרומאי. מי שהמציא את הפתגם הזה מעולם לא נהג ברומא וכנראה מעולם לא היה רומאי. וטוב שכך, כי כדי לנהוג ברומא צריך להיות משוגע וגם לדעת לנהוג עם יד אחת מחוץ לחלון, תוך כדי ניהול אינטנסיבי של שיחות בטלפון הסלולרי. וגם להיראות טוב. עם כל כך הרבה מטלות, קשה להמציא פתגמים. הרומאים מצליחים איכשהו לשלוט באמנות הזו, של זגזוג היסטרי בין נתיבים והתעלמות מופגנת מרמזורים אדומים, משוטרים וגם מהולכי רגל.

 

אנחנו, שמגיעים מאימפריה תרבותית במזרח התיכון, שנהגיה ידועים ביכולותיהם הווירטואוזיות, מנסים פעם אחר פעם להשתלב בשטף התנועה האינסופי שנע במהירות אוטוסטרדה בלבה של רומא, לפעמים בהצלחה ולפעמים תוך סיכון חיים מוחשי.

 

הנשק המושלם לנהיגה ברחובות רומא - גם עבור זרים שמגיעים מאימפריות מזרח תיכוניות - הוא מכונית קטנה, במקרה שלנו פולקסווגן UP! (סימן הקריאה אינו שגיאה). ה־!UP המקורית נחשפה לפני כארבע שנים כמכונית תצוגה ונשאה בחובה לא מעט בשורות מעניינות שנשאה בשעתו גם החיפושית: ראשית, ה־UP! המקורית ההיא היתה מכונית שמנועה הועבר לאחוריה כדי לחסוך במרווח פנימי. המנוע שהותקן ב־!UP ההיא היה גם מנוע בוקסר, כמו מנוע של חיפושית ישנה. אך בפועל, בין ה־!UP ההיא ובין הדגם הנוכחי אין הרבה משותף. ה־!UP הנוכחית היא מכונית קונבנציונלית למדי שמשתרעת על 3.54 מטרים, מצוידת במנוע קדמי רגיל ובתיבת הילוכים ידנית (בשנה הבאה תוצג גם תיבה רובוטית).

 

פלסטיקה מעט נוקשה

 

פולקסווגן !UP נוסעת לים. בחוץ גשום. המהירות המותרת היא 50 קמ"ש, והמהירות בפועל היא "כמה שיותר". מבחוץ !UP היא מכונית קטנה, אך מבפנים מדובר במכונית מרווחת שמסוגלת לאכלס ארבעה נוסעים, אף שהכניסה אל המושב האחורי מעט קשה. בדומה ליתר דגמי פולקסווגן, שממוצבים מעט מעל למתחרים הישירים, גם ה־!UP מצוידת בתא נוסעים שמרגיש איכותי יותר מזה של המתחרות הישירות, אך למרות זאת, ה־!UP, שמיוצרת בברטיסלבה שבסלובקיה, עדיין מרגישה זולה במקומות מסוימים. כך לדוגמה, הפלסטיקה של תא הנוסעים מעט יותר נוקשה מהמקובל במכוניות פולקסווגן אחרות. גם תנוחת הנהיגה אינה מושלמת בשל היעדרו של הגה מתכוונן בגובה. אך מעבר לתלונות אלה, קשה למצוא פגמים ממשיים בתא הנוסעים.

 

תא נוסעים לבן

 

בדומה ליתר יצרני הרכב, גם בפולקסווגן ממהרים להצהיר על קהל יעד צעיר, אופנתי, פתוח לחידושים, ולכן מציעים את ה־!UP בשפע של רמות גימור שונות הכוללות בין היתר צביעה בצבע לבן לתא הנוסעים, מערכת ניווט מקורית שמוצמדת לחלקו העליון של לוח המחוונים וגם מערכת שמסוגלת לבלום את המכונית באופן אוטומטי כאשר היא מתקרבת יתר על המידה למכונית שלפניה.

 

הים מצטמצם מאחור, הפקקים של רומא מקדימה. בחזיתה של !UP מותקן מנוע בנפח ליטר אחד בלבד. בעתיד יוצעו מנועים נוספים וגם גרסה חשמלית, אך כעת צריך להסתפק ב־75 כוחות סוס בלבד. למנוע הזה יש רק שלוש בוכנות, סידור בעייתי במקצת שגורע מאיזונו של המנוע. בפולקסווגן הצליחו לרסן באופן ניכר את הרעידות שיוצר המנוע, אך בעת עצירה וגם בתאוצה חזקה עדיין מורגשת רעידה קלה. מעבר לזאת, מדובר גם במנוע שאינו מרגיש חזק במיוחד, לא בתאוצות, לא בזינוק ולא בנסיעה מחוץ לעיר. זה לא שמדובר במנוע חלוש, אך גם לא במנוע בריון. במקום לנסות להתחרות עם מיטב נהגי המרוצים של סמטאות רומא, עדיף לסגל גישה יותר בריאה ורגועה. גם ה־!UP תעריך את זה, בין היתר מכיוון שמדובר במכונית שאמנם בולעת בורות ושיבושי דרך באופן רהוט למדי, אך ברגע שקצב ההתקדמות עולה והכביש משתבש, ה־!UP מוחה באופן נמרץ בסדרת קפיצות.

 

בסופו של דבר, !UP היא מכונית עירונית חביבה שמצליחה גם ליישם את ערכי הבסיס של מותג פולקסווגן, אך השאלה היא כמה ה־!UP תעלה בישראל כשתגיע לקראת סוף 2012. בשנה האחרונה נוצרה בישראל קטגוריה חדשה של מכוניות מיני, כאלה שאינן מתביישות במנוע קטן ותיבת הילוכים ידנית, אך לקטגוריה זו יש מחיר רף עליון של כ־70 אלף שקל. בקרוב תוצג תוכנית מיסוי ירוק חדשה שבמסגרתה כנראה יעלו מעט מחיריהן של המכוניות הקטנות, אך ייתכן שלא באופן משמעותי, וכאן ה־!UP תמצא את עצמה ניצבת בפני בעיה. הסיבה לכך היא שבניגוד ללקוח של פולקסווגן שחי ברומא ומסכים לשלם על מכונית המיני שלו יותר כסף מהמתחרות, כדי לקבל מכונית איכותית ומאובזרת, הלקוח הישראלי אינו מסכים בדרך כלל לשלם יותר, בטח שלא במקרה של מכוניות קטנות.

 

פולקסווגן !UP

מנוע: בנזין, נפח 999 סמ"ק, הספק מרבי 75 כ"ס, מומנט מרבי 9.7 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 171 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש 13.2 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן 22.5 ק"מ לליטר

בטיחות: 4 כריות אוויר, ABS, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי

קבוצת זיהום: טרם נקבעה

מחיר: טרם נקבע

 

אהבנו: איכותית יותר מרוב המכוניות הקטנות

פחות אהבנו: מנוע מחוספס, קופצנית בעיר

מי יקנה: מי שמחפש מכונית מיני עם ערך מוסף

כדאיות: נדע בשלהי השנה הבאה, כשהמחיר ייקבע

לסיכום: מכונית מיני איכותית, אבל איכות עולה כסף

x