$
תיירות

גיורא רום: "השנים שבהן השב"כ פוסק אחרון בביטחון התעופה, עולות ביוקר"

מנהל רשות התעופה האזרחית בכנס התעופה השנתי: "לא יהיה מנוס מסידור נושא הביטחון". עוד אמר: "נגמרה התקופה שכל מי שרוצה מקים תוך שבוע חברת תעופה"

יסמין גיל 11:4709.11.11

"לביטחון בתעופה הישראלית יש הרבה הישגים, אך שנים ארוכות שבהן השב"כ היה הפוסק האחרון והבלעדי בנושא זה עלו ביוקר רב לתעופה הישראלית", כך אמר היום (ד') מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א) גיורא רום, בכנס התעופה הבינלאומי השנתי של מכון פישר ורת"א שנערך בבית חיל האוויר בהרצליה.

 

רום דיבר על הגידול בתחרות, מול הקושי של חברות התעופה הישראליות להתמודד עם כך, בשל היבטי הביטחון הייחודיים להן. "במוקדם או במאוחר לא יהיה מנוס מכך שצריך יהיה לסדר את נושא הביטחון, בצורה כזאת שהמחיר שהתעופה הישראלית משלמת כיום באובדן נוסעים לא יהיה כל כך גדול", אמר, "כל שנה מתווספות שלוש חברות תעופה לפעילות בישראל. כל שנה מתווספות 25 תדירויות שבועיות לישראל: חמש בממוצע לחברות ישראליות ו-20 לחברות זרות. צריך לראות כיצד ניתן לסייע לתעופה הישראלית".

 

"למרות התפיסה הלאומית שהתעופה בישראל היא אזור אסון, מזה עשור לא נפלה שערה משיער ראשם של מיליוני נוסעים", אמר רום, "זה הודות לטייסים, לפקחים, לאנשי התחזוקה, לאנשי הקבינה, לאנשי נתב"ג וכן הלאה. הדברים לא קורים מעצמם. אבל הבעיה שלנו היא לא עם מה שלא קרה, אלא עם מה שעשוי לקרות. אם אני רואה בעיה, אז זה הקשר בין המצב הכלכלי בתעופה, לבין התחזוקה. זה המקום שבו תיאורטית הכי קל לחסוך כסף. נושא התחזוקה בכל מגזרי התעופה בארץ צריך להיות ברמה הולמת, אני לא רוצה להגיד טובה יותר כי הוא כבר ברמה טובה מאוד - אבל באופן טבעי תמיד רוצים שזה יהיה טוב יותר. לכן ביקשנו מחברות התעופה הישראליות שיציגו בפנינו את כל תוכניות התחזוקה שלהן ל-2012".

 

לגבי נושא קטגוריה 2 הנמוכה, שבה נמצאת התעופה האזרחית הישראלית מזה כשלוש שנים, מאז הורדה מקטגוריה 1 על ידי מינהל התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA) - אמר רום כי עד כה תוקנו 76 מתוך 90 הסעיפים בתוכנית הפעולה של ה-FAA לקראת החזרה לקטגוריה הגבוהה. שני הנושאים העיקריים שעדיין דורשים טיפול הם השלמת תקנות הטייס ורישיון מחדש של אל על ושל ק.א.ל, שתי חברות התעופה הישראליות היחידות שטסות לארה"ב.

 

על התקנות אמר: "אנחנו הולכים לתת למדינת ישראל תשתית תקנתית כמו בטון יצוק. יש תקנות שעשויות להשפיע על המבנים הפנימיים של חברות התעופה בישראל, השפעות מג'וריות". על הרישיון מחדש, אמר: "נגמרה התקופה שבה כל מי שרוצה להקים חברת תעופה זורק פתק ברת"א ותוך שבוע מקים חברת תעופה. אני כמובן מקצין, אבל האחריות של רת"א היא שהאזרח יוטס בחברת תעופה שהיא פרקפט, והרישוי הפך לדבר מאוד לא פשוט. אני לא נותן תאריכים לגבי מתי נהיה בקטגוריה 1. באמצע ינואר יש לנו ביקור נוסף ב-FAA ואני מעריך שאת החלק הטוב של 2012 נמשיך להקדיש למהלך של החזרת ישראל לקטגוריה 1, זה המקום שישראל צריכה להיות בו".

 

לגבי השיחות של רת"א עם האיחוד האירופי לקראת הסכם שמים פתוחים, שאמור לפתוח את התעופה האזרחית בין המדינות ללא הגבלות של חברות תעופה ותדירויות, אמר: "המשא ומתן עם האירופאים נמשך שלוש שנים ואנחנו צריכים להחליט אם לכאן או לכאן. אלא שישראל היא קצת שונה ואנחנו צריכים לראות איך אנחנו מייצרים הסכם שלא פוגע ב'חולות האובייקטיביות' שיש לנו, כמו חוסר יכולת של חברה ישראלית להשתייך לברית תעופה עולמית, או היות ישראל מדינת קצה. אנחנו נוסעים לבריסל בתחילת דצמבר לסיבוב נוסף של דיונים, ומגיעים לשלב שבו נצטרך להציג את ההסכם בפני הממשלה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x