הטבלה לא משקרת: מאזדה משלמת מחיר
מהסירוב העיקש להציע מבצעים ללקוחות הפרטיים ועד הבעייתיות של התשלום במטבע היפני: כל הסיבות לירידה במעמדה של מי שנחשבה לשליטה הבלתי מעורערת של שוק הרכב בארץ, שנמצאת במקום השמיני בלבד בדו"ח המסירות של אוקטובר
לדו"ח מסירות המכוניות בחודש אוקטובר 2011, שפורסם בשבוע שעבר, יש חשיבות מכרעת: מדובר בדו"ח שמראה כיצד מתנהג שוק הרכב במצב שבו כוח הקנייה עובר מידיהן של חברות הליסינג אל הלקוחות הפרטיים, וכיצד העדפותיהם של הלקוחות הפרטיים ממליכות מותגים חדשים ומפילות מראש הטבלה את המותגים הוותיקים.
מדוע לא ניתן על סמך נתוני החודשים האחרונים להגיע למסקנות דומות? הסיבה לכך טמונה בזמני אספקה - בחודשיים האחרונים כבר חלה ירידה בכוחן של חברות הליסינג הגדולות כקנייניות המשמעותיות ביותר בשוק, אך המכוניות שהזמינו הלקוחות הפרטיים בוששו לבוא.
ראו גם: פניית הפרסה של המובילה
חודש אוקטובר נחשב לחודש החלש ביותר מבחינת מסירות רכב בשנת 2011, מכמה סיבות: ראשית, בחודש זה חלו כמה חגים שהשביתו את אולמות התצוגה ומתקני המסירה של יבואני הרכב. שנית, בימים אלה חושש הציבור בישראל מפני הסלמה במצב הביטחוני ומפני משבר כלכלי עתידי; שלא לדבר על העובדה שאזרחי ישראל, באופן מסורתי, אינם ששים לרכוש מכונית בסוף השנה מתוך ציפייה למבצעי מכירות סוף שנה ולשינויי מחיר בשנה הבאה.
אחד השינויים הבולטים ביותר שעולים מדו"ח המסירות של איגוד יבואני הרכב הוא מיקומה של מאזדה - לשעבר השליטה הבלתי מעורערת של שוק הרכב הישראלי - במקום השמיני בטבלה עם 784 מסירות.
חברות הליסינג צמצמו את הרכישות
לירידתה של מאזדה אל המקום השמיני יש כמה סיבות שממחישות היטב את התמורות שעבר שוק הרכב הישראלי בחודשים האחרונים.
לדברי גורמים בענף הרכב, הסיבה העיקרית לירידת מסירות מאזדה מגיעה מכיוונן של חברות הליסינג הגדולות. בחודשיים האחרונים הפחיתו חברות הליסינג הגדולות את רכישותיהן בשיעור ניכר, בעיקר מכיוון שחלקן מתקשה להתמודד עם מכירתן של אלפי מכוניות משומשות - עובדה שנובעת בין היתר מכך שיבואני הרכב מציעים בימים אלה מכוניות חדשות בתנאי אשראי שהופכים את רכישתה של מכונית משומשת ללא כדאית.

גם מותגי רכב אחרים, כאלה שנמצאים במקומות גבוהים יותר ממאזדה, מוכרים לציי הרכב הגדולים. אך כאן קיים הבדל משמעותי: יבואני רכב אחרים אינם משלמים במטבע ין, שהתנודות בשערו מצמצמות את יכולתה של דלק מוטורס להעניק הנחות לציי הרכב. להערכתם של גורמים רבים בענף הרכב, סיבה זו לבדה הביאה לירידה ניכרת במסירות מאזדה.
אך סיבה זו אינה היחידה - דלק מוטורס בחרה בשנים האחרונות במדיניות ברורה מאוד בנוגע למכוניות מאזדה, שבמסגרתה נמנעה כמעט לחלוטין מהענקת הנחות ללקוחות פרטיים. כעת, אחרי שבחודשים האחרונים עבר כוח הקנייה אל הלקוחות הפרטיים, במיוחד כאלה שקיבלו הנחות והטבות, ניכר שמאזדה אינה שותפה לחגיגה.
דוגמאות לכך ניתן למצוא בעיקר בקרב מותגי הרכב שנמצאים מעל מאזדה בטבלת המסירות. כך לדוגמה בסקודה, מותג שממוקם במקום אחד מעל מאזדה, נמסרו 643 מכוניות סקודה פאביה, מספר שמהווה כ־82% מסך המסירות של מאזדה. הפאביה, למי שלא עקב בחודשים האחרונים אחרי פרסומיה של סקודה, כיכבה בכמה מבצעי מכירות.
גם בקיה, מותג שנמצא במקום הרביעי בטבלה עם 1,209 מכוניות, הפגינו בחודשים האחרונים נוכחות מוגברת בקרב לא מעט מועדוני צרכנות ולקוחות. אין לשכוח גם את חשיבותן של המכוניות הקטנות, אלה שמצוידות במנועים קטנים מ־1.4 ליטרים, שהתחבבו בשנה האחרונה על הלקוח הישראלי. בהיצע דגמי מאזדה אין כלל מכונית עירונית קטנה, בעוד שביונדאי, בקיה, בשברולט, בסוזוקי וגם בסקודה, שכולן נמצאות מעל מאזדה בטבלת המסירות, ניתן בהחלט לרכוש מכוניות כאלה.
עוד שינוי מעניין שמתרחש בטבלת המסירות ומהווה מעין "דמות מראה" למסירותיה של מאזדה, הוא התחזקותם של מותגי הרכב האירופיים, שבראשם ניצבת הזרוע האירופית של חברת פורד המיובאת אף היא על ידי דלק מוטורס. פורד ניצבת כיום במקום השני בטבלת המסירות, עם 1,407 מכוניות חדשות שנמסרו באוקטובר.
בניגוד למכוניות מאזדה, מכוניות פורד אינן נרכשות במטבע ין ולכן דלק מוטורס יכולה להעניק עליהן הנחות לציי הרכב הגדולים. אך הזינוק של פורד אינו נובע רק מהענקת הנחות לציי הרכב. הפוקוס הושקה בישראל לפני חודשיים בקמפיין גדול שמשך אל אולמות התצוגה גם לקוחות פרטיים רבים. כעת, חודשיים לאחר ביצוע ההזמנות, מגיעים הלקוחות במטרה לאסוף את המכוניות. גם בפיז'ו ובניסאן (יצרנית רכב יפנית שמייצרת חלק ניכר מתפוקתה באירופה) נרשמו עליות ניכרות במסירות, במיוחד לעומת נתוני אוקטובר אשתקד.
שנייה בחישוב שנתי
עם זאת, ולמרות העובדה שמאזדה צנחה אל המקום השמיני בטבלת המסירות, חשוב לציין שכוחה של מאזדה עדיין נמצא במותניה. בחישוב שנתי עולה שלמרות הירידה במסירות בחודש אוקטובר, הרי שמתחילת השנה נמסרו 19,124 מכוניות מאזדה חדשות - נתון שממקם את מאזדה במקום השני בטבלת המסירות אחרי יונדאי, שמסרה מתחילת השנה 27,843 מכוניות. להערכתם של גורמים רבים בענף הרכב, מאזדה עדיין לא אמרה השנה את המילה האחרונה. גורמים אלה אינם שוללים את קיומם של "חיסולי מלאי" שיתרחשו לקראת סוף השנה, אשר ישמרו את מאזדה במקום השני בשוק הרכב הישראלי.


