$
דעות

הציבור ייפגע ממיזוג בין דלק רכב וקמור

באווירת המחאה החברתית הממונה נדרש למנוע התחזקות שחקן בשוק הרכב ע"י רכישת מותגים נוספים

עו"ד ניב סבר 07:5130.10.11

בחינת שוק הרכב בישראל ומבנה אחזקות השחקנים בו מעלה כי לחשש המיוחס לממונה על הגבלים עסקיים, מפגיעה משמעותית בתחרות עקב מיזוגן של דלק רכב וקמור, יש על מה לסמוך.

 

בישראל נמכרים יותר מ־35 מותגי רכב פרטיים, אולם בחינה של טבלת מכירות הרכב בישראל בשנתיים האחרונות

מעלה ששוק הרכב הפרטי כאן מאופיין במידה גדולה של ריכוזיות. כ־75% משוק זה מוחזקים בידי שישה יבואנים בלבד. שניים מהם - דלק רכב וכלמוביל - מחזיקים בנתחי שוק הגדולים משמעותית - יותר מ־20% - משל כל יבואן אחר. במקרה של דלק רכב, נתח שוק הגיע ב־2009 לכ־30%.

 

לכן נדרש הממונה לבחון את שיווי המשקל התחרותי שייווצר בשוק לאחר המיזוג. כלל מקובל בעת הערכת שיווי משקל תחרותי בשוק ריכוזי הוא כי המשקל היחסי של "התרומה" הנוספת לכוח השוק של הצדדים המתמזגים אינו המספר האבסולוטי של נתח השוק של החברה הנרכשת. כלומר, הגידול במידת הריכוזיות (ובכוח השוק) לדלק רכב אינו שווה ל־0.5% שמהוות מכירות רכבי ב.מ.וו מכלל מכירות הרכב בישראל, אלא הוא בשיעור "חזקתי" והשלכותיו על התחרות משמעותיות יותר.

 

בשל היותו של שוק הרכב בישראל שוק ריכוזי שהתחרות בו מעטה, הוא סובל זה שנים, בהשוואה לשווקים במדינות מערביות אחרות, ממיעוט דגמים בהיצע ובייבואם ברמת אבזור נמוכה (לטובת ציי הרכב) ומרמת מחירים גבוהה יחסית ויציבה. הממונה, באווירה הציבורית הקיימת, לא יכול לתת ידו ליצירה, או לחיזוק, של ריכוזיות בשוק המשפיע במישרין על כל משק בית בישראל. בעוד שקשה לראות מה ירוויח הצרכן הישראלי מהתחזקותו של אחד משני השחקנים החזקים ממילא בשוק, ניתן בהחלט ניתן לראות מה הוא יוכל להפסיד. פחות מתחרים, פחות היצע, פחות מגוון - ובמחיר גבוה יותר. זאת ועוד, מיזוג זה מעלה חשש שמא דלק רכב תשתמש במעמדה החזק כיום גם בעת פעילותה העתידית בפלח שוק מכוניות היוקרה, שבו לא היתה פעילה עד היום. העתקת כוח השוק הקיים של דלק רכב גם לפלח שוק זה צריכה אף היא להטריד את הממונה.

 

נכון, הממונה אינו יכול למנוע התחזקותה של פירמה בשוק עקב גידול טבעי בפעילותה. אבל הוא יכול, ובאווירת המחאה החברתית ו"שבירת הריכוזיות" הוא אף נידרש לעשות כן במקום שההתחזקות נעשית על דרך רכישת מותגים נוספים ויצירת "מכפלות כוח" שלא צפויות לשרת את הציבור הרחב.

 

מאפייני השוק והתנהלותו תומכים, לדעתי, בחששות כי המיזוג האמור יגרע מהתחרות באופן משמעותי, או כי יפגע במחיר, במגוון או בהיצע של כלי הרכב לכלל הציבור. אם נראה לממונה כי חשש זה סביר הוא - עליו להתנגד למיזוג, או לכל הפחות להתנותו בתנאים שיימנעו את יצירת מכפלות הכוח בשוק הרכב הפרטי בכלל ובפלח רכבי היוקרה בפרט.

 

הכותב הוא שותף וראש מחלקת הגבלים עסקיים במשרד עורכי הדין מ. פירון

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x