תיירות מא' עד ת': דלק מזוהם בנתב"ג, ביטול רישיון סאן דור וחוק טיס אחרי 80 שנה
וגם: נוסעים ישראלים עוכבו בנמל התעופה של איסטנבול והכורים הצ'יליאנים הגיעו לטיול בישראל במימון משרד התיירות. כך נראתה שנת תשע"א בתעופה ובתיירות
אוכל: ארקיע החלה למכור בטיסותיה הבינלאומיות כריכים וקפה של רשת בתי הקפה אילן'ס; אל על השיקה תפריט ארוחות של השף שגב משה.
אילת: שנה לאחר שמשרד התחבורה אישר לאל על להפעיל שלוש טיסות יומיות לכיוון בין נתב"ג לאילת, אושר לה בקיץ האחרון להפעיל טיסה אחת נוספת - ובסך הכל ארבע. פחות ממה שביקשה אל על, יותר ממה שקיוו המתחרות, ארקיע וישראייר. כך או כך, שימוע שיתקיים ברשות התעופה האזרחית (רת"א) אמור להכריע את העניין.

אנגלית: במשך כחודש התנגד איגוד הטייסים הישראלי שחבריו יבצעו את מבחני האנגלית הנדרשים מהם כתנאי לחידוש רישיונם, בשל מחלוקת לגבי מתכונת הבחינה שקבעה רת"א. לדקה וחצי היה חשש שפעילות הטיסות תושבת בשל היעדר רישיונות בתוקף, אבל בסוף האיגוד חזר בו מאיומו.
בג"ץ: ישראייר עתרה נגד רת"א ונגד שר התחבורה, ישראל כץ, בדרישה להסבר מדוע לא אושר לה להפעיל איירבאס 320 בשדה דב; אל על משכה עתירה ישנה בנושא השתתפות המדינה במימון הוצאות הביטחון, לאחר שהגיעה להסכמות עם משרד האוצר להגדלת שיעור ההשתתפות (ע"ע: הוצאות ביטחון).
גוי של שבת: יצירתיות היא שם המשחק. לאחר שרישיונה המבצעי של סאן דור נשלל ממנה (ע"ע: סאן דור), חיפשה אל על פתרון שיאפשר לה לטוס בשבתות ובחגים בלי להרגיז אף אחד. התוצאה: המטוס והצוות של אל על, אבל קוד הטיסה שהופיע ברישומים הוא של ארקיע או של ישראייר, כמובן תמורת תשלום לשתי החברות הקטנות.
דלק: (ע"ע: זיהום דלק).
הוצאות ביטחון: עדיין לא נחתם סופית, אך אל על כבר עדכנה כי חתמה על סיכום עם המדינה להגדלת שיעור השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות. מדובר בהגדלה מדורגת מ-60% כיום, ל-65% בגין 2011 ועד 80% עם יישום הסכם "שמיים פתוחים".
ועידת OECD: ועידת התיירות של הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, נערכה בירושלים, על רקע טענות להחרמתה על ידי מספר מדינות, בשל מיקומה.
זיהום דלק: יום חמישי ה-5.5 היה יום חסר מזל בנתב"ג: תדלוק המטוסים הופסק בשל זיהום לא ברור שהתגלה בדלק הסילוני. עשרות טיסות בוטלו ועוכבו במשך מספר ימים, במהלכם המטוסים תודלקו ישירות ממיכליות עם דלק שהגיע ממאגרי החירום של המדינה, ועצרו לתדלק בנמלי תעופה במדינות קרובות. נציגי חברות התעופה טענו כי ברגע שיימצא הגורם האחראי לזיהום, זה ייתבע בדרישה לפיצויים, אבל באופן מפתיע, או שלא, הגורם הזה לא נמצא עד היום. דו"ח של משרד התשתיות לא מצא מקור אפשרי לזיהום וכמו כל מחדל במדינה, טען כי הזיהום הצטבר במשך שנים. משרד התחבורה כתב דו"ח היערכות למשבר דומה בעתיד. צוות של ארגון התובלה האווירית הבינלאומי (IATA) שהגיע ארצה, קבע בטיוטת בדיקה ראשונית שפז, ספקית הדלק, אחראית למקור הזיהום, אך מהר חזר בו ובדו"ח ביניים קבע כי יש לבצע בדיקות נוספות לבירור מקור הזיהום.
חוק הטיס: לאחר כ-80 שנה אישרה הכנסת את חוק הטיס החדש של מדינת ישראל. מדובר במהלך שהובילה רת"א וכלל עשרות דיונים במשך יותר משנה בוועדת הכלכלה. מדובר באחד המהלכים העיקריים להחזרת בטיחות התעופה האזרחית של ישראל לדירוג הגבוה, קטגוריה 1, של מינהל התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA).
חיפה: כחלק מצעדי התייעלות, כך לטענת הנהלת אל על, החליטה זאת לסגור את הסניף שלה בחיפה. לעובדות הוצע לעבור לעבוד בנתב"ג, אך ההנהלה, ההסתדרות והוועד לא הגיעו להסכמות לגבי נושא הנסיעות. דרישת הוועד מההסתדרות להכריז על סכסוך עבודה לא צלחה, גם דיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת ועתירה לבית הדין לעבודה לא הועילו, ובסוף אוגוסט הסניף נסגר. ראש עיריית חיפה, יונה יהב, קרא לתושבי עירו שלא לטוס עם אל על בתגובה לסגירת הסניף. בינתיים, עד סוף 2011, העובדות אמורות לעבוד מבתיהן כפיילוט. הכי בבית בעולם.
טורקיה: ההידרדרות ביחסים בין ישראל וטורקיה אמנם נמשכת יותר משנתיים, אולם גם השנה רשמה כמה רגעי שיא. כך למשל, לאחר חודשי קיץ שהראו עליות בתנועה הישראלית לטורקיה, הגיע ספטמבר שבו נוסעים ישראלים שטסו עם טורקיש איירליינס עוכבו לתשאול ממושך בנמל התעופה אטאטורק באיסטנבול. לאחרונה טיסות השכר ליעדי הנופש בטורקיה הופסקו, עקב ירידה חדה בביקושים, וגם ועדי העובדים ממשיכים להחרים את היעד.
ים המלח: שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, המליץ על קציר מלח כפתרון לעליית מפלס המים בבריכה 5 של מפעלי ים המלח, באגן הדרומי של ים המלח, שמאיימת להציף ששה מלונות בתוך כמה שנים. כעת נשאר לדאוג לפרט השולי: המימון. המלונאים באזור הדגישו: "לא נשלם אגורה". המדינה מתנהלת מול כי"ל, בעלת מפעלי ים המלח, לגבי נושא המימון. במקביל, מנהל משרד התיירות קמפיין לקידום בחירת ים המלח כאחד משבעת פלאי עולם הטבע החדשים. ההתמודדות, שתגיע לסיומה בנובמבר, היא, בין היתר, מול: הגרנד קניון, הר הקילימנג'רו, איי גלאפגוס, יער האמזונס ומפלי האיגואסו.

יערות הכרמל: כחודשיים היה מלון אחוזת יערות הכרמל מרשת ישרוטל, סגור לשיפוצים, בעקבות נזקי השריפה בכרמל.
כן נסע: המכלול שתומך בגלגל המטוס בדחיפה, בהסעה, בהמראה או בנחיתה, עלה לכותרות בזכות אל על. טיסת החברה שהמריאה מתל אביב לניו יורק, חזרה על עקבותיה בעקבות תקלה שהתגלתה בכן הנסע ובנתב"ג הוכרז מצב חירום. דו"ח ביניים של החוקר הראשי במשרד התחבורה מצא כי טעות בתהליך השיפוץ של כן הנסע היא שהביאה לתקלה.
לילה: בית המשפט העליון קבע כי נתב"ג יישאר סגור בשעות "עוצר הלילה" בתקופת שיפוץ המסלולים, שצפויה להימשך מספר שנים. זאת, בהמשך לעתירה שהגישה עיריית חולון בשם הרשויות עוטפות נתב"ג, נגד דרישת רשות שדות התעופה (רש"ת) לפתוח את הנמל להמראות בלילה במהלך השיפוצים.
מבקר המדינה: בדו"ח השנתי שלו תיאר מבקר המדינה, השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, את אילת, כעיר בדעיכה. עיר שסובלת ממחסור בחדרי מלון ובאטרקציות תיירותיות, היעדר מתן תמריצים ליזמים, תשתיות תחבורה מוגבלות, רצועת חוף קצרה ובעיית מסתננים קשה. בדו"ח אחר של המבקר, על השלטון המקומי, נקבע כי באתרי תיירות היסטוריים, דתיים ותרבותיים בירושלים, בטבריה, בנצרת ובערים נוספות, נמצאו ליקויים כמו היעדר תחזוקה ושילוט מטעה, מכער וחד לשוני. בימים אלה המבקר בוחן את נושא משבר הדלק בנתב"ג (ע"ע: זיהום דלק).
נתב"ג: לאחר שלוש שנים הודח נתב"ג מהתואר: נמל התעופה הטוב ביותר במזרח התיכון, על פי ארגון נמלי התעופה הבינלאומי (ACI). את מקומו תפס נמל התעופה של דובאי.

סאו פאולו: מנכ"ל אל על לשעבר חיים רומנו, פתח, המנכ"ל הנוכחי אליעזר שקדי, סוגר, את קו החברה הישיר הראשון והיחידי לדרום אמריקה. שנתיים וחצי לאחר שהושק, צפוי הקו להיסגר בנובמבר "כחלק מתהליכי ההתייעלות וצמצום ההוצאות באל על", טענו בחברה.
סאן דור: רישיונה המבצעי של חברת הבת של אל על נשלל ממנה על ידי רת"א ובהמשך לדרישה אירופית, עקב אי־עמידה בתקנים הדורשים הפרדה מבנית בינה לבין חברת האם. ברוח היצירתיות השורה בענף, הפכה סאן דור ל"מותג" של אל על (ע"ע: גוי של שבת).
11 בספטמבר: עשור לאחר התקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה, הזכיר דו"ח יאט"א איך השתנה עולם אבטחת התעופה מן הקצה אל הקצה: הורחבה רשימת החפצים האסורים להעלאה למטוס, דלתות תאי הטייס עוצבו מחדש וננעלו, הוקם מינהל ביטחון התחבורה האמריקאי (TSA), הורחב השימוש ב-Sky-Marshals - אנשי ביטחון סמויים בטיסה, נעשה איסוף מוקדם של פרטי הנוסעים שמגיעים לארה"ב, נוסעים נדרשו לחלוץ נעליים ולהעבירם בשיקוף בנמלי תעופה בארה"ב, נלקחו מהם טביעות אצבע ונאסר להעלות למטוס נוזלים בגודל של מעל 100 מ"ל.
עמלת בסיס: חברות התעופה איבריה וצ'כיה איירליינס הצטרפו השנה לשבע חברות תעופה זרות אחרות, שהודיעו בשנים האחרונות שיבטלו את עמלות הבסיס שהן משלמות לסוכני הנסיעות עבור מכירת כרטיסי טיסה.
פדרמן עמי: סגן יו"ר מועצת המנהלים של רשת מלונות דן ומבעלי החברה, נבחר לנשיא התאחדות המלונות, גוף שייסד ועמד בראשו בעבר, אביו, שמואל סמו פדרמן.

צ'יליאנים: כחצי מיליון שקל עלה למשרד התיירות, כך על פי נתוניו, להביא לישראל 31 מהכורים שחולצו מהכור בצ'ילה בסוף 2010, ואת בנות זוגם. המטרה: יחסי ציבור לישראל בדרום אמריקה, בעיקר בקרב הקהל הנוצרי. גם אל על שיתפה פעולה כדי לפרסם את הקו הישיר שלה לסאו פאולו, שמאז כבר נודע כי ייסגר (ע"ע: סאו פאולו).
קוד פוזיטיבי: זו הייתה אמורה להיות המצאה שתכבוש בסערה את תעשיית ביטחון התעופה הבינלאומית. אלא ש"הקוד הפוזיטיבי" - אותו כרטיס אישי שפיתחה אלביט עבור משרד התחבורה עליו אמור להקיש כל טייס שנכנס למרחב האווירי של ישראל, על מנת לוודא שאינו תחת איום טרור - התמוגג כלעומת שבא. התנגדויות של גופי תעופה בינלאומיים הביאו לכך שזה יוטמע על בסיס וולונטרי בלבד.
קיצור החופש הגדול: למשך דקה וחצי בערך החליט משרד החינוך לקצר את החופש הגדול בשבוע, בסוף אוגוסט, השיא של השיא מבחינת עונת הנסיעות. אנשי התיירות חששו מפגיעה בעסקים, למזלם עוד סקטורים לא התלהבו מהרעיון, וזה בוטל וצפוי לקרות רק בקיץ הבא.
רשות אבטחה חיצונית: שר התחבורה, כץ, דיבר השנה במספר פורומים על תכניתו להקים רשות ממלכתית לאבטחת
התעופה הישראלית. מטרתה: אחריות על אבטחת המטוסים הישראלים ותחנות חברות התעופה הישראליות בנמלי התעופה בחו"ל, תפקיד שנמצא בידי אל על. מנכ"ל אל על, שקדי, אף איים להפסיק לאבטח את ארקיע ואת ישראייר, במטרה לקדם את הרעיון, אך חזר בו. רעיון הרשות התאדה כלעומת שבא, ברגע שהגיע למשרד האוצר (ע"ע: הוצאות ביטחון).
שדה דב: גם השנה שדה התעופה דב הוז בצפון תל אביב לא פונה לטובת נדל"ן. אבל הוא כן עלה לכותרות בזכות מטוס האמברייר 195 הסילוני של ארקיע, שאושר לו לפעול בקו משדה דב לאילת. התוצאה: מאבק שהוביל תושב האזור, שזכה לכותרות בעיקר בזכות גימיקים, כמו מהדורת חדשות יו-טיובית פיקטיבית שבה דווח על "התרסקות מטוס" בשדה, ופליירים עם מספרי הטלפון של שר התחבורה כץ ושל מנהל רת"א, גיורא רום, עם קריאה לסמס להם. זה, אגב, לא הפריע לישראייר לעתור לבג"ץ בדרישה להפעיל איירבאס בשדה דב (ע"ע: בג"ץ).
תמנע: מזל טוב! בעוד שלוש שנים יחל לפעול נמל התעופה הבינלאומי בתמנע, שיחליף את שדה התעופה המיושן באילת - כך לפחות טוענים במשרד התחבורה, בהמשך לאישור הממשלה להקמת הפרויקט על ידי רש"ת. בשלב זה אין צורך לאוורר את המזוודות: על פי רש"ת, הבנייה תתחיל בעוד כשנה, לאחר שיסתיימו הליכי התכנון והיציאה למכרזים.


