תחבורה כמכשיר לדיור בר־השגה
נדרשת מדיניות מכוונת שתיצור סינרגיה בין אמצעי התחבורה הציבורית. תיאום כזה עשוי להביא לחיסכון משמעותי בעלויות גודש התנועה למשק
מהפכת התחבורה היא בעלת השפעה חיובית ומכרעת על נושאים כגון תעסוקה, נגישות הפריפריה לשירותי חינוך, רווחה ובריאות, קצב שיעור הצמיחה ומחירי הדיור. דוגמאות לפיתוח מערך התחבורה הארצי לא חסרות: רכבות לדימונה, לשדרות ולנהריה; מנהרות הכרמל וכביש עוקף קריות בחיפה; פרויקט האופניים בתל אביב; הנתיב המהיר מנתב"ג; רפורמת התחבורה הציבורית בגוש דן, והרכבת הקלה בירושלים - ההתייחסות לכל אלה בראיית מאקרו מוכיחה כי השלם גדול מסכום חלקיו.
עם זאת, נדרשת מדיניות מכוונת שתיתן עדיפות למגוון אמצעי התחבורה הציבורית ותיצור ביניהם סינרגיה. תיאום כזה עשוי להביא לחיסכון משמעותי בעלויות האדירות הנובעות מגודש התנועה למשק, שבגוש דן בלבד נאמדות ב־10 מיליארד שקל בשנה.
מחאת הדיור הגועשת עתה - ובצדק רב - ברחובותינו תושפע לחלוטין מפעילות של תחבורה יעילה בין המרכז לפריפריה. תרחיש כזה יאפשר למגזרים שלמים באוכלוסייה להתנייד ביעילות ובקלות מהפריפריה למרכז ולהפך. אפשרויות המגורים מחוץ למטרופולינים הגדולים יתרחבו, וכך גם הזדמנויות התעסוקה. איש לא יסרב לגור בחדרה וצפונה או בגדרה ודרומה אם זמן הנסיעה הכולל למקום העבודה בתל אביב יצטמצם משמעותית.
כמו כן, יש לשאוף לכך שבדומה לרוב מדינות המערב, הנסיעה במכונית פרטית למקום העבודה תתייתר. פיתוח רשת תחבורה ציבורית יעילה ומהירה יעודד את העובד לוותר על השימוש היקר ברכבו הפרטי, ויחסוך לו את עלויות הדלק וההוצאות הכרוכות באחזקתו, שהפכו לנטל כבד על תקציב משק הבית.
בוועידה השנתית החמישית של המועצה האירופית לבטיחות בתחבורה (ETSC), שהתקיימה ביוני האחרון, פורסם דו"ח שלפיו שמונה מדינות באירופה הקטינו ביותר מ־50% את מספר ההרוגים בתאונות דרכים בעשר השנים האחרונות. מדובר בירידה של יותר מ־100 אלף מקרי מוות מאז 2011, שתרומתה למשק נאמדת ב־176 מיליארד יורו. אם היעד של האיחוד האירופי לשנת 2020 יושג במלואו, צפויה תרומה נוספת של כ־182 מיליארד יורו למשק האירופי.
אין ספק שגלגלי השיניים של התחבורה מחוברים היטב לגלגלי הכלכלה ומניעים אותם. אם נשכיל לקדם תהליכי תכנון ארוכי טווח, ברמת המיקרו וברמת המאקרו, נהיה עדים למהפכת תחבורה בטווח קצר יחסית, ונוכל ליהנות מפירות השפעתה על תהליכי פיתוח חברתי, כלכלי וסביבתי, בדומה למדינות רבות בעולם הנאור.
הכותב הוא שותף מנהל ב"שיף הזנפרץ ושות' רואי חשבון", לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון בישראל


