$
בארץ

"את הסכסוכים הפנימיים בין ההסתדרות לוועד אל על - ביהמ"ש לא יפתור"

כך אמרה הבוקר שופטת בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, דלית גילה, בדיון בנושא סגירת סניף חיפה של אל על בימים הקרובים. ההסתדרות והוועד לא הגיעו להסכמה לגבי הרעיון שהעובדות יעבדו כפיילוט מהבית

יסמין גיל 17:36 28.08.11

 

"למה אנחנו צריכים בפגרה לדון בסכסוך כלכלי בין עובדות אל על להנהלה?", כך שאלה הבוקר (א') שופטת בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, דלית גילה, את עו"ד טל חטר ישי, בא כוחה של נציגות עובדי אל על. זאת, במהלך דיון שנערך בבית המשפט בעניינן של 13 עובדות סניף חיפה של אל על, שצפוי להיסגר בימים הקרובים.

 

הנהלת אל על עדכנה לפני מספר חודשים על כוונתה לסגור את הסניף בחיפה ולהעביר את העובדות לעבוד במטה החברה בנתב"ג, כחלק מהליך התייעלות. בין ההנהלה, ההסתדרות ונציגות העובדים התנהלו בחודשים האחרונים שלל שיחות וחלופות מכתבים, בתחילה על תנאי מימון הוצאות הנסיעות של העובדות למרכז הארץ, ולאחרונה הוצע שהעובדות יעבדו מהבית כפיילוט עד סוף 2011 ולאחר מכן הנושא יידון שוב. הנציגות מתנגדת לרעיון הפיילוט שעליו מסכימים ההנהלה וההסתדרות, ומבקשת לקבל החלטה שתהיה תקפה גם לאחר 2011. גם סכסוך עבודה שדרשה הנציגות לא התקבל מההסתדרות, והראשונה פנתה לבית הדין לעבודה, בשם העובדות, בבקשת צו מניעה לסגירת הסניף.

 

"למה אדוני גורר אותנו לתחום שלא שלנו?", שאלה השופטת גילה את עו"ד חטר ישי, "מה אתה קופץ לבית הדין? מה לבית הדין ולסכסוך הזה? החברה אומרת 'שלושה חודשים אנחנו מנהלים משא ומתן', גם ההסתדרות מודה בכך וגם אתם. רק שאתה לא מרוצה מהתוצאה של המשא ומתן. תתחילו עם הפיילוט. לפני כל שינוי אדם חושש, אבל אחר כך רואה שהשד לא נורא. לא נהיה צד למשא ומתן הזה. בית הדין נועד לפתור סכסוכים משפטיים, והסכסוך הזה כלכלי".

 

"לאפשר לחברה לסגור סניף בלי לשמוע את העובדות?", שאל עו"ד חטר ישי, "העובדות ניסו להסביר את הבעייתיות שקיימת בהעברתן לתל אביב או לנתב"ג או בעבודה מהבית, העבירו טענותיהן להסתדרות, אבל הטיוטה שהועברה להנהלה לא תואמת". "תגיש תביעה נגד ההסתדרות, מה אתה רוצה מאל על?", ענתה לו השופטת גילה, "אדוני מבקש שאכנס בין הוועד לבין ההסתדרות וזה לא יקרה. את הסכסוכים הפנימיים בין ההסתדרות לוועד - לא אנחנו נפתור".

 

"יצליח-יצליח, לא יצליח-לא יצליח"

 

"המעסיק פעל בחוסר תום לב", אמר עו"ד חטר ישי, "החליט לסגור את הסניף ולאחר מכן החל במהלך של העברת העובדות מהצפון למרכז, ללא כל שימוע". באל על טענו מנגד כי בוצעו הליכי שימוע ועדכון לעובדות, לגבי סגירת הסניף. עו"ד אפרת בירן, שייצגה את הנהלת אל על בדיון, אמרה: "הרעיון הראשוני של החברה היה שהעובדות יעברו למרכז, אבל מזכיר העובדים, יוסי לוי, הציע שהעובדות יעבדו מהבית, על אף שבאל על אין מונח של עבודה מהבית. מנכ"ל החברה החליט לקבל את ההצעה, וכך התקבל רעיון הפיילוט. אז לבוא ולטעון לחוסר תום לב? זה הפוך מהעובדות. תקופת ניסיון של עבודה מהבית היא הפתרון המתאים. הגענו להסכמות על כך עם ארגון העובדים היציג (ההסתדרות). הסכסוך האמיתי הוא בין נציגות העובדים ויחסיה עם ההסתדרות".

 

"תצאו לדרך ותראו. יצליח-יצליח, לא יצליח-לא יצליח. נדמה לי שהדבר הנכון הוא לתת צ'אנס לניסיון הזה", אמרה השופטת לגבי רעיון הפיילוט של עבודה מהבית. היא אף ביקשה מהצדדים פעמיים במהלך הדיון הבוקר, לצאת לרבע שעה ולנסות להגיע להסכמות, אך זה לא קרה. "הפתרון הוא במשא ומתן ולא דרך בית הדין", אמרה השופטת, "ביחסי עבודה, כשיש לכאורה משא ומתן שנמשך שלושה חודשים, אף אחד לא פונה לבית המשפט. החלטתי בנושא תישלח לצדדים בפקס, אך אף פעם לא מאוחר לדבר".

 

בדיון הבוקר נכחו יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, הממונה על החטיבה הארצית באיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות עופרה ציון ומזכיר נציגות עובדי אל על יוסי לוי.

x