$
בארץ

שנה לכניסת אל על לאילת: "הצלחת הקו חלקית"

המחירים כמעט לא השתנו והצפיפות בטרמינל באילת גדלה. מצד שני יש יותר מבצעים ומטוסים חדשים בקו. שר התחבורה יצטרך להחליט בקרוב האם להוסיף לאל על טיסות נוספות

כתב כלכליסט 17:06 01.08.11

 

שנה בדיוק עברה מאז נכנסה אל על לפעילות פנים ארצית עם קו טיסות בין נתב"ג לאילת. חצי שנה עברה מאז החלו משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית (רת"א) לבדוק את השפעת פעילות אל על בקו על מתחרותיה ישראייר וארקיע ועל הצרכנים, על מנת להחליט האם לאפשר לה להגדיל את מספר התדירויות.

 

משרד רואי חשבון ניתח נתונים, בהם השינוי במספר הנוסעים והטיסות לאילת וההשפעה על מחירי הכרטיסים מאז אוגוסט 2010, וכן נתונים פיננסיים של החברות, ובימים אלה ההמלצות צפויות לעבור מרת"א לשר התחבורה, ישראל כץ, שיקבל החלטה סופית בעניין.

 

האם אל על חוללה שינוי מהותי עם כניסתה לאילת? תלוי את מי שואלים. כל צד טוען אחרת, אך בשורה התחתונה כמויות יוצאות דופן של תיירים לא נהרו לאילת בשנה החולפת כפי שצפו באל על. לא נעשו גם פיטורים המוניים בניגוד לתחזיות של ארקיע וישראייר.

 

לגבי ההשפעות הפיננסיות, כאן כל חברה שומרת את הקלפים קרוב לחזה ובינתיים משקיעה לא מעט כסף במהלכי פרסום ושיווק. מבחינת שלוש חברות התעופה הישראליות השאלה היא לא השנה שעברה, אלא השנה הבאה: האם יחליט שר התחבורה להוסיף תדירויות לאל על ואם כן, כמה.

 

לאל על אושר להפעיל עד שלוש טיסות יומיות לכיוון בין נתב"ג לאילת בחמישה מימי השבוע ובהיצע מושבים שאינו עולה על 430 ליום לכיוון. טרם כניסתה דרשה החברה שש תדירויות לכיוון, כיום השמים הם הגבול מבחינתה ובחברה מדברים על 'שמים פתוחים' בקו לאילת. בארקיע ובישראייר טוענים כי הגדלת התדירויות תביא לפגיעה בהן, עד ליציאת אחת מהן מהתחרות.

 

על פי נתוני רשות שדות התעופה (רש"ת), בין  בינואר ל-30 ביולי 2011, הובילה ארקיע 449 אלף נוסעים לאילת ובחזרה, ירידה של 2.9% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2010. במספר תנועות המטוסים רשמה החברה ירידה של כ-10%. ישראייר הובילה 211 אלף נוסעים בשני הכיוונים, עלייה של 1.9%. בתנועות המטוסים רשמה ירידה של 6%. אל על הובילה מתחילת השנה 133 אלף נוסעים בשני הכיוונים.

 

הנתונים מצביעים על השפעות קלות, יחסית, על המתחרות הקטנות, מבחינת כמות הנוסעים, לצד השפעות גדולות יותר מבחינת כמות הטיסות. לטענת גורמים בענף, צמצמו ארקיע וישראייר תדירויות והקטינו את היצע המושבים בקווים לאילת כדי לצמצם הפסדים. ארקיע צמצמה את היצע המושבים משדה דב לאילת ב-25%, טוען גורם בענף, ונתח השוק שלה בפעילות לאילת - ליבת העסקים של החברה - ירד מ-70% לפני כניסת אל על, לפחות מ-60% כעת.

 

זאת ועוד, במאי פורסם כי עשרה מעובדי ארקיע בשדה התעופה באילת פוטרו. החברה מציעה למכירה גם שני מטוסי ATR, אולם לא ברור האם יש קשר ישיר בין המהלך שעיקרו רענון הצי, לכניסת אל על לקו. אגב, יש גם מי שטוענים שכניסת אל על הביאה את החברות הקטנות לשפר את המוצר שהן מציעות, כדי להיות אטרקטיביות יותר.

 

באי.די.בי. תיירות, בעלת ישראייר, מבצעים בחודשים האחרונים מהלכי התייעלות לאורכה ולרוחבה של הקבוצה, בלי קשר ישיר רק לנקודה האילתית, אולם גם שם לא שקטו על השמרים עם כניסת אל על: כך למשל, הגדילה החברה את מספר הטיסות הפנים-ארציות בקו חיפה-אילת, וחידשה את הצי עם שני מטוסי ATR-72-500 ושני מטוסי איירבאס 320.

 

"אנו לא רואים שאל על הביאה איזו בשורה", אמר גורם באחת מחברות התעופה הקטנות, "בטווח של שנה מוקדם בכלל לנתח כאלה דברים. בתעופה צריך לתת לדברים זמן, כי יש הרבה מאוד משתנים. צריך לזכור ש-2010 הייתה חריגה בגלל המשבר בטורקיה, שהביא לגידול בתנועה לאילת".

 

"אל על התחילה את הטיסות האלה בשביל להביא תיירים, אבל לא רק שאין גידול, אלא יש קיטון", אומר גורם נוסף באחת משתי חברות התעופה הקטנות, "מבחינת המחירים אל על הציעה טיסות במחיר של 299-99 שקל לכיוון, מחירים שהציעו שתי החברות האחרות באמצעות מבצעים עוד קודם לכן, אז עם 229-129 שקל לכיוון. בנוסף, בגלל ההיצע הגדול והביקושים הנמוכים, בוטלו טיסות משדה דב ומנתב"ג, מה שגרם לירידה בהיצע. אם פעם הייתה טיסה כל 60-45 דקות, היום בחלק מהימים יש טיסה כל שלוש שעות. בסופו של דבר הצרכן נפגע".

 

"העובדות לא יכולות לבלבל, הפגיעה בארקיע ובישראייר היא מתחת לזניחה, השוק גדל", טוען גורם באל על, "הצלחנו להכניס לקו כ-25% תיירים, וזה יגדל אם ישחררו את הפלונטר של השירות לנוסע". הכוונה לכך שנוסעי טיסות המעבר שמגיעים מחו"ל לנתב"ג ומשם לאילת, נאלצים לבצע צ'ק-אין מחודש וגם להעביר את המזוודה לטיסה לאילת עם נחיתתם בארץ, במקום לבצע מעבר ישיר לטיסת הפנים.

 

קושי במעבר בין הטיסות אינו הבעיה היחידה. לדברי גורמים בענף, שדה התעופה באילת הפך לצפוף יותר לאחר כניסת אל על לפעילות והדבר מורגש בעיקר בימי השיא: ראשון וחמישי, אז ניכרים תורים ארוכים ועיכובי המראות רבים יותר מבעבר. "שדה התעופה באילת קטנצ'יק ויש 'פיקים' מאוד חזקים בימי ראשון וחמישי", הסביר גורם באחת מחברות התעופה הקטנות. גורם אחר הוסיף: "השדה באילת מיושן, קטן, אי אפשר להרחיב עמדות. כעת, עם התכניות העתידיות להחלפת הנמל באילת בזה של תמנע, רש"ת לא תבצע שדרוגים בשדה הקיים".

 

שדה התעופה באילת. תלונות על צפיפות
שדה התעופה באילת. תלונות על צפיפותצילום: סיוון פרג'

 

המלונאים מרוצים

 

על פי נתוני התאחדות המלונות, בין החודשים אוגוסט 2010 למאי 2011 גדל מספר הלינות של תיירים בבתי המלון באילת בכ-37 אלף, לעומת אותם חודשים ב-2010-2009. את הגידול אפשר לייחס בחלקו לתנועה שהגיעה עם טיסות אל על, אם כי תיירים הגיעו לעיר גם בטיסות שכר ישירות לנמל התעופה בעובדה או בטיסות עם ארקיע וישראייר. אלא שמצבה התיירותי של אילת כל כך עגמומי, שכל צינור החייאה בדמותן של טיסות נוספות לעיר מתקבל בברכה אצל המלונאים.

 

"הקו של אל על לאילת עמד בציפיות", אומר איש העסקים דוד פתאל, שהרשת שבבעלותו כוללת 11 מלונות באילת, "המהלך נועד בעיקר להביא תיירים נוספים בטיסות המשך וזה מתרומם בצורה יפה. אנחנו מרגישים שכמות התיירים בטיסות אל על גדלה והמהלך תרם גם לתחרות. גם הישראלים נהנים מיותר חבילות נופש לעיר. אני מקווה שאל על תגדיל את הטיסות לאילת. זה ידחוף את התיירות הנכנסת ואת תיירות הפנים ויעשה טוב לחברות התעופה, למלונאים ולצרכנים".

 

"כל תחרות וכל מטוס שמתווסף זאת ברכה מבחינתנו. הלוואי שיהיו יותר", אומר יואב איגרא, מי שהקים את מלון הרודס בעיר ומבעליו, יחד עם פתאל, "אני בעד כל דבר שייתן לנו שירות לעיר הזאת. זאת עיר שיש לה פוטנציאל גדול והיא לא צועדת קדימה".

 

"הטיסות הללו לא חוללו מהפכה, אבל הן טובות לאילת", מוסיף ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל שלה תשעה מלונות בעיר, "הן הגדילו את נפח הפעילות ונתנו חלופה מצוינת ומהירה לכל מי שלא מגיע לשדה דב. אמנם זה יצר תחרות לארקיע ולישראייר, אבל זאת תוספת מבורכת".

 

"ההצלחה של אל על בכניסה לאילת חלקית, בעיקר בגלל תנאי פתיחה בעייתיים", אומר מנכ"ל התאחדות המלונות באילת, שבי שי, "לנו היה עניין בעיקר בנושא של תיירים מחו"ל, אני חושב שגם אל על חשבה שהיא הולכת בכיוון הזה, אבל מאחר שהחברה קיבלה אישור לשלוש תדירויות בלבד, מטבע הדברים הטיסות מחו"ל לנתב"ג לא התחברו לטיסות מנתב"ג לאילת. בנוסף, הנוסעים צריכים לצאת מטרמינל 3 לקבל את המזוודות, לעשות צ'ק-אין נוסף בטרמינל 1 ולעבור את אותם שבעה מדורי גיהינום. לכן ההצלחה חלקית. קשרו לחברה את הידיים מאחורי הגב". לגבי השפעת כניסת אל על על המחירים בקו, אומר שי: "אולי בשוליים. אני לא רואה מגמה של ירידת מחירים משמעותית, למרות שיש יותר מבצעים".

 

מה תעשה אל על אם תישאר עם שלוש תדירויות בלבד? "אנחנו שוקלים את הכל", אמר גורם בחברה, "הכל פתוח". לגבי צפי הזמן שבו שר התחבורה יקבל החלטה בנושא, נמסר ממשרד התחבורה: "טרם ידוע".

 

x