$
בארץ

מדיניות הזיגזג של מיסוי הדלק

הובטח לנו כי נתניהו יציג היום מתווה להורדת המס על הדלק. הידעתם שההחלטה התקבלה בחשאי ובמעמד צד אחד בלבד?

ליאור גוטמן 08:13 31.07.11

 

1. הבשורה על פי בנימין נתניהו

 

בערב שבת החליט ראש הממשלה נתניהו כי שבועיים וחצי של מחאה ציבורית על יוקר המחיה מספיקים לו. פרסומים בתקשורת הבטיחו שבכוונתו להציג היום מתווה להורדת המס על הדלק (בלו), כך שההתייקרות הצפויה של הבנזין ב־25–30 אגורות לליטר תימנע. מבדיקת "כלכליסט" עולה שלשכת שר האוצר כלל לא ידעה על המהלך, ואף בלשכת נתניהו עצמו הופתעו, כך שההחלטה על הורדת המס על הבנזין התקבלה בחשאי ובמעמד צד אחד בלבד. אבל עם כל הברכות לרה"מ על היותו קשוב לרחשי העם, למה לא הקדים לעשות מעשה עוד בטרם המחאה? התשובה פשוטה: בחודשיים האחרונים נרשמו ירידות במחיר חבית הנפט (שהבנזין הוא תוצר זיקוק שלו) ובמחיר שער הדולר, שני הפרמטרים שמשפיעים על מחיר הבנזין, כך שנתניהו נתן לכוחות השוק לעשות את שלהם וישב בצד.

 

2. הקנס, הבהלה והצ'ופר שנעלם

 

בחודש ינואר האחרון הועלה המס על הבנזין ב־20 אגורות לליטר. אך כבר חודש לאחר מכן, לאחר שמחיר הבנזין בתחנות הדלק קבע שיא חדש (7.26 שקלים לליטר, בתדלוק עצמי), נאלצו ראש הממשלה ושר האוצר לחזור ולהוריד את המס. בכירים באוצר התנגדו בחריפות למהלך, והסבירו שלא ייתכן שישראל תנהל מדיניות כלכלית קפריזית, התלויה במשק כנפי פרפר חבית הנפט של קדאפי. לדאבונו של נתניהו, בחודש מרץ נרשמה שוב עלייה במחיר הבנזין לשיא (7.30 שקלים), והורדת המסים הנדיבה נעלמה כלא היתה. בכירי האוצר אמרו "אמרנו לכם", אולם הנזק כבר נעשה: נוצר "בור" של כ־760 מיליון שקל בקופת המדינה.

 

 

3. נתניהו "קונה שקט" לכמה שבועות

 

המחשבה שמא התסריט יחזור על עצמו, ובתחילת ספטמבר מחיר חבית הנפט יעלה את מחיר הבנזין לעוד שיא, כלל לא מטרידה את נתניהו. מבחינתו, הוא "קונה שקט" לכמה שבועות. נזכיר כי בעוד קצת יותר מחודש הפלסטינים אמורים להכריז חד־צדדית על מדינה, וארגון המורים עלול (שוב) לאיים בשביתה לקראת פתיחת שנת הלימודים. עם קצת מזל הגשם יקדים השנה ויגרש חלק מתושבי המאהלים ה"מפונקים", והמחאה אולי תתעמעם. אשרי המאמין.

 

4. ההכנסות מהמסים על הדלק רק יגדלו

 

על פי מינהל הכנסות המדינה, בין ינואר ליוני 2011 הרוויחה המדינה ממסים 7.54 מיליארד שקל לעומת 6.92 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של כ־9%. בהיעדר תחבורה ציבורית יעילה, הציבור "משועבד" לרכישת בנזין, כך שבמקרה הזה מדובר בהצלחה כבירה: לציבור אין אלטרנטיבה והכנסות המדינה ממסים על דלק רק יגדלו. הבוננזה המיסויית, אגב, תימשך גם בעתיד: לפי רשות המסים, מתחילת השנה יובאו לישראל 121.5 אלף מכוניות, עלייה של 9.5% לעומת מחצית השנה הראשונה של 2010. יותר מכוניות משמעו יותר רכישות של בנזין. התחבורה הציבורית יכולה לחכות.

 

5. זה הזמן לצלצל לגנרל חוסיין טנטאווי

 

בסוף 2010 החליטה הממשלה להעלות את המס המוטל על דלקים שונים. המהלך, שאמור היה לתרום כמה מאות מיליוני שקלים לקופת המדינה, בא לחפות על הורדת מס החברות שנתניהו התאהב בו. ואיך המהלך בוצע? כאחרוני
ההבטחות לחרדים, המדינה "השחילה" את ההתייקרות במסגרת חוק ההסדרים. התוצאה: לא רק מחיר הבנזין עלה, אלא גם מחיר הפחם ומחיר הסולר - דלקים המשמשים להפעלת תחנות הכוח. עליית מחיר הפחם כבר "תרמה" 4% להתייקרות בתעריף החשמל, ועליית מחיר הסולר מקשה על חברת החשמל לרכוש אותו. בסוף הקיץ, כשתעריף החשמל יעלה בכ־19%, לנתניהו כבר לא יהיו שפנים בכובע, כאלו שימנעו ממפעלים ובתי מלאכה לפטר עובדים רק כי תשומות הייצור פשוט יהפכו לבלתי נסבלות. עם זאת, "כלכליסט" מעניק לנתניהו עצה מעשית: זה הזמן להרים טלפון לקהיר ולבקש לדבר עם גנרל טנטאווי. אולי הוא יצליח לוודא שהגז המצרי יגיע לישראל, וימנע העלאה חריפה יותר של תעריף החשמל.

x