$
רכב

האלטרנטיבה לבטר פלייס

חברת ג'ינרג'י מציעה עמדות טעינה אישיות לרכב חשמלי, ומקווה לזכות בנתח מהצרכנים שלא ירצו להתחייב לטעינה דרך בטר פלייס או הספקיות האחרות. מנכ"ל החברה חושף בראיון ל"כלכליסט" את הפעילות שכבר קיימת בחו"ל ומסביר איך ירוויח גם אם ימכור עמדה ב־300 דולר בלבד

תומר הדר 09:4218.07.11

לפני כשבועיים פרסם משרד התשתיות את מסמך עקרונות מדיניות הטענת הרכב החשמלי. מדובר בתקנות לשימוע אשר נועדו להסדיר את נושא הטעינה הביתית של רכב חשמלי בישראל. בחודשים הקרובים צפויות התקנות להפוך למחייבות. לפי תקנות אלה, בעל רכב חשמלי אינו חייב בקשר עם חברה ספקית טעינה, כגון בטר פלייס. כך, כל בעל רכב חשמלי יכול לרכוש עמדת טעינה, לחבר אותה באמצעות איש מקצוע לתשתית החשמל ולהטעין את מכוניתו. כל זאת כמובן בהינתן העובדה שהעמדה אכן מתאימה לדרישות החוק.

 

אם הלקוחות אינם מחויבים ללכת לספקיות טעינה כגון בטר פלייס כדי לרכוש עמדות טעינה תקניות וגם אינם יכולים לחבר את מכוניתם לכל שקע חשמלי בקיר הבניין, כיצד יחברו את מכוניתם החשמלית לתקע? כך נכנסות לתמונה קומץ חברות ישראליות אשר פועלות בשנים האחרונות מתחת לרדאר התקשורתי, ועוסקות בפיתוח ומכירה של עמדות טעינה לרכב חשמלי אשר עונות על הדרישות העתידיות של הרשויות בישראל.

 

רן אלויה מנכ"ל ג'ינרג'י רן אלויה מנכ"ל ג'ינרג'י צילום: דימיטרי שבצ'נקו

 

הבולטת שבהן היא ג'ינרג'י הישראלית היושבת בגבעתיים. אף שמדובר בחברה אשר קיימת שלוש שנים בלבד, עמדות טעינה שלה כבר מותקנות בחניוניהם של יבואני רכב, והחברה מחזיקה גם בחוזים להתקנת עמדות טעינה דומות באירופה. "עד כה נמנענו ממתן ראיונות לתקשורת מחשש שמא פעילות פוטנציאלית של החברה בישראל תיפגע", אומר ל"כלכליסט" בראיון ראשון רן אלויה, מנכ"ל ג'ינרג'י.

 

"מנהלים אנרגיה"

 

ג'ינרג'י עוסקת במתן שירותי ניהול אנרגיה ומוכרת אביזרים לטעינה מבוקרת. אביזרים אלה מיועדים לאפשר לתושבי מדינות שבהן החשמל זול יותר בשעות מסוימות להפעיל מכשירי חשמל בעלות נמוכה יותר. כך למשל, הטענה של טלפון סלולרי לשקע כל הלילה יכולה להיות בזבזנית. אך אם במדינה אירופית למשל החשמל זול יותר בין שתיים לארבע לפנות בוקר, מכשיר של ג'ינרג'י, הדומה למעשה לטיימר, מאפשר לתכנן את הטעינה רק לשעתיים אלה.

 

כיצד בכלל הגעתם לעיסוק בהטענת רכב חשמלי?

"ג'ינרג'י הוקמה בשנת 2008 במטרה לספק מערכות ניהול אנרגיה, כאלה שיאפשרו לציבור לנהל את הצריכה של מוצרי החשמל הביתיים שלהם כך שתבוצע בשעות שבהן החשמל יהיה זול יותר באופן תיאורטי, ולא כחברה אשר שמה דגש על עיסוק ברכב חשמלי. בשעתו, בשנת 2008, התחלנו עם שלושה עובדים, היום יש לחברה עשרה עובדים וגם עובדים בסין. נוסף על כך יש לנו נציגות בבריטניה, ושתי שותפויות עסקיות בארה"ב ובמקסיקו אשר עוסקות בתחום הרכב החשמלי ובניהול אנרגיה. חשוב להבין שהעיסוק בהטענת רכב חשמלי לא היה מטרתנו הראשונה, אלא ניהול אנרגיה. לאחר שרכב חשמלי החל להיכנס לתודעה פיתחנו את עמדות הטעינה שלנו, שהן אמצעי ניהול אנרגיה, בדיוק כמו יתר טווח המוצרים שלנו. בסך הכל, הפתרון שלנו לרכב חשמלי אינו שונה מהותית מהפתרון שאנו נותנים למי שמתקין בביתו מזגן -מדובר במנגנון בקרה חשמלי אשר ניתן גם לשליטה מרחוק, נאמר באמצעות מכשיר אייפון".

 

איזה מוצר תציעו לצרכן בארץ?

"עמדות הטעינה של החברה מוצעות כיום לצרכנים בעולם בכמה שיטות, אך בישראל תוצע ככל הנראה שיטה אחת בלבד". עם זאת, מדגיש אלויה, עמדת הטעינה עצמה היא מוצר צריכה, ולכן מחירה חייב להיות שווה לכל כיס: "כיום בעולם מוצעות שלוש עמדות טעינה שונות של ג'ינרג'י אשר מיועדות לאפליקציות שונות, לדוגמה לבניין משותף ולבית פרטי יש עמדות שונות. בישראל נציע עמדה מסוג אחד, כאשר מחיר היעד שלנו לצרכן הישראלי הוא 300 דולר בלבד".

 

מחיר של 300 דולר לעמדה נשמע לא ריאלי. היכן הקאץ'?

"כחברה איננו עוסקים במכירת ציוד אלא במתן שירותי ניהול טעינה, ולכן איננו רואים טעם בגזירת קופון על העמדה". עוד מדגיש אלויה שהעמדה עצמה ניתנת להתקנה כמעט בכל בניין המצויד בתשתית המתאימה: "בביתי מותקנת עמדה שלנו, ההתקנה ארכה לחשמלאי מוסמך חצי שעה. מדובר בעמדה שמתקשרת עם כל רכב חשמלי בהתאם לפרוטוקול אשר מוגדר על פי חוק וגם עם הראוטר בבית, מה שמאפשר ניהול אנרגיה לטעינה בשעות מסוימות. כיום אנו מייצרים את העמדות עם מתאם לכל תקע שבעל הרכב ידרוש".

 

"לא בטר פלייס"

 

בלי הסכמים עם יבואני רכב לא תצליחו למכור בארץ עמדות. האם יש כבר הסכמים כאלה?

"אם תיגש לכלמוביל, יבואנית מיצובישי MiEV־i החשמלית, תראה עמדות טעינה שלנו בחניון החברה. אנו מקיימים מגעים עם כמה יבואנים נוספים, ולאחרונה אף סגרנו הזמנה לכמה עמדות טעינה עבור יבואנית רכב גדולה שתבצע בישראל ניסוי רכב חשמלי בקרוב. איננו שוללים כמובן מהלך שבו עמדות שלנו יוצעו על ידי יבואני הרכב כחבילה שנמכרת עם המכונית, כמו מערכת איתוראן. עם זאת, עיקר נפח הפעילות בתחום טעינת הרכב החשמלי מגיע מחו"ל. כיום אנחנו משתפים פעולה עם חברת החשמל הבריטית E.on. בגרמניה אנו פורסים רשת של עמדות טעינה במספר גדול של בתי מלון באמצעות חברה מקומית, כאשר עמדות הטעינה הגרמניות יהיו דומות למדי לעמדה שתשווק בישראל. מטבע הדברים אנו מקיימים מגעים גם עם חברת החשמל הישראלית, אך אין ביכולתנו לחשוף מידע נוסף בנושא".

 

מדוע עד כה סירבתם להיחשף, בעוד שבטר פלייס הפכה לשם נרדף לרכב חשמלי?

"ראשית אינני רוצה להיות בטר פלייס. אני מאוד מאמין בנושא הטעינה המנוהלת, אם המטרה היא אכן ניהול טעינה שישרת את הלקוח ולא ניהול עומסים. נוסף על כך, עד היום לא שמעו עלינו בישראל כי השוק אינו בשל לכך. אנו עוסקים בראש ובראשונה בניהול אנרגיה וכיום אין בארץ פעילות אמיתית בתחום".

 

מבטר פלייס נמסר בתגובה: "החברה מברכת על כל תחרות ושמחה ששחקנים נוספים מצטרפים למהפכת הרכב החשמלי. עקרונות מדיניות משרד התשתיות קבעו מהיום הראשון כי השוק יהיה פתוח לתחרות, אבל רק לאחרונה גופים במשק נכנסים אליו. מודל החברה אינו הצבה ומכירה של עמדות טעינה או חשמל לצורך העניין, אלא תשתית טעינה רחבה בפריסה ארצית הכוללת אלמנטים רבים אשר יעניקו לצרכן את השקט הנפשי במעבר לרכב חשמלי".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x