$
בארץ

פרסום ראשון: חברת יש תיירות מבקשת הקפאת הליכים בשל חובות של 17 מיליון שקל

ההידרדרות במצב החברה החלה עם עצירתה של אניית מגי'ק 1 על ידי משרד התחבורה לתקופה של 17 יום. במקביל ניהלה החברה מו"מ להשקעה עם איסתא וגוליבר

מארק שון ויסמין גיל 14:10 20.06.11

 

חברת יש תיירות פנתה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה בבקשה להוציא צו הקפאת הליכים לחברה לתקופה של 60 יום בשל חובות בגובה כ-17 מיליון שקל, מתוכם 7 מיליון שקל בגין חובות מג'יק 1. החברה מבקשת למנות את רו"ח בועז גזית לנאמן החברה.

 

מדובר בחברה העוסקת בשיווק של מוצרי תיירות באמצעות אתרי אינטרנט המשווקים פעילויות תיירותיות. מהבקשה עולה, כי מחזורי ההכנסות של החברה בשנים 2009 ו-2010 היו 3.4 מיליון שקל ו-64 מיליון שקל בהתאמה. הקפיצה הגדולה במחזור מוסברת כנראה בשיווק הבלעדי של אוניית הנופש מגי'ק 1 אותה קיבלה החברה בשנת 2010.

 

"בתקופה האחרונה, בעקבות צירוף תקלות בלתי סביר, ביש מזל והחלטות שרירותיות ומפרות של משרד התחבורה ושל בנק לאומי נקלעה החברה למשבר עסקי ותזרימי חמורו מאין כמותו המאיים על עצם קיומה", נכתב בבקשה.

 

ההידרדרות החלה עם עצירתה של אניית מגי'ק 1 המוכרת לציבור, ואשר שימשה מקור לחלק נכבד מהכנסות החברה, על ידי משרד התחבורה לתקופה של 17 יום. "עצירת האוניה גרמה לחברה נזקים קשים של מיליוני שקלים ופגעה במוניטין שלה", נכתב בבקשה. ההודעה של משרד התחבורה הגיעה בעקבות ליקויים באוניה שחייבו דחיית ההפלגות.

 

בנק לאומי החליט לעצור את האשראי בעקבות האירוע. "סגירתו הפתאומית של ברז האשראי הביא לחניקתה המוחלטת ומנע ממנה לשלם מיליון דולר בגין מכירות מרץ 2011 לארגון התעופה העולמי, דבר שגרם להשעיית רשיונה והמשך מכירת כרטיסי טיסה", טוענת החברה.

 

בפנייתה לבית המשפט, מציינת החברה, בין היתר, כי לו יינתן לה צו ההקפאה, היא תוכל למקסם את שוויה של חברת ימבטבע עליה שילמה עד כה 1.7 מיליון שקל, ולהוציאה למכירה באופן חלקי או מלא. שווי הנכס עומד על כשלושה מיליון שקל.

 

חובותיה של החברה לנושיה, כוללים, בין היתר, כ-830 אלף שקל עבור חלק ממשכורות העובדים לחודשים אפריל ומאי ופיצויי פיטורים; כ-185 אלף שקל לביטוח לאומי; כ-35 אלף שקל דמי שכירות; למעלה ממיליון שקל לבנקים; כשמונה מיליון שקל לספקים השונים, מתוכם כ-1.4 מיליון שקל לאל על, כ-800 אלף שקל לרויאל ג'ורדניאן ו-700 אלף שקל לאליטליה.

 

נגד האוניה הוגשו תביעות במיליוני שקלים, ביניהם של חברת סונול ובנק דיסקונט, ותביעות של לקוחות פרטיים. בימים האחרונים פנתה החברה לנושיה העיקריים כדי לקבל הסכמתם להקפאה. בעיקר מדובר על חברת BSP, נציגת ארגון התעופה העולמי, המייצגת חובות של כ-4 מיליון שקל. עד כה החברה לא קיבלה הסכמה אך לטענתה "הנימה הכללית היא שהנושים לא יסכלו את נסיון ההבראה".

 

במקביל, בעל המניות של יש תיירות מחפש משקיע חיצוני בעקבות המשבר. החברה ניהלה לאחרונה מגעים עם חברות הנסיעות איסתא ליינס וגוליבר והצדדים החליפו ביניהם טיוטות הסכם. במסגרת המו"מ עם גוליבר היא אמורה לרכוש את נכסי החברה, בעיקר את אתרי האינטרנט שלה, למעט ים בטבע וזכויותיה במג'יק 1, זאת תמורת 1% ממחזור הפעילות למשך 3 שנים. מחזור המכירות השנתי הוערך במו"מ בכ-100 מיליון שקל. מחברת גוליבר נמסר בתגובה לדברים אלו: "לחברת גוליבר אין כל קשר עסקי עם חברת יש תיירות".

 

החברה נוסדה בשנת 2007 על ידי יוסף מואטי, שעוסק בתחום התיירות מזה 6 שנים. עד לפני כחודש העסיקה החברה כשבעים עובדים, מחציתם היו אחראים על הפיתוח העתידי של החברה ומחציתם על ייצור ההכנסות בהווה.  במסגרת ההתייעלות פוטרו מרבית העובדים, ומועסקים בה כ-16 עובדים, מתוכם 13 סוכני נסיעות שאחד מהם הוא הבעלים עצמו. עלות שכרם של כלל העובדים הופחתה ל-85 אלף שקל בחודש, זאת בהשוואה ל-600 אלף שקל לפני גל הפיטורים.

 

'יש תיירות' כוללת מערך אינטרנטי לשיווק מוצרי תיירות, בעיקר נופשונים וטיסות שכר. בסוף 2010רכשה את חברת 'ימבטבע' שמתמחה בשוק הטיולים האקזוטיים והטרופיים והוקמה על ידי שניאור חשין ז"ל, שנהרג בתאונת דרכים ביוני אשתקד.

 

הבקשה של חברת יש תיירות תובא לדיון בפני השופט אברהם יעקב תוך שבוע, ביום ב' הבא.

 

x