$
בארץ

מיני מהפכה: 3 מגמות שהולכות לשנות את פני שוק הרכב הישראלי

העלייה בהיצע המשפחתיות הקטנות ובביקוש למכוניות מיני מובילה את היבואנים להציע מבצעים והנחות בניסיון להתחרות בשינוי הדרישות של הנהג הישראלי. שינוי תקינת הפנסים יביא דגמים חדשים מארה"ב, בין היתר בקבוצת הרכב ההיברידי

תומר הדר 08:46 16.06.11

 

שוק הרכב בארץ נדמה כשוק יציב, שהקלישאות תקפות לגביו כמעט כל השנה: המשפחתיות שולטות, הישראלי גילה לאחרונה את מכוניות המיני הקטנות ואת הגיר הידני, שוק המשומשות ייתקע עד הסתיו, וחברות הליסינג רוכשות את כל המכוניות. אלא שמתחת לפני השטח מתקיימים תהליכים נוספים. "כלכליסט" ממפה שלושה תהליכים שצפויים לשנות את שוק הרכב בחודשים הקרובים.

 

שלושה מבצעים לדוגמה - לחץ כאן

 

1. זליגת הקבוצות מובילה למבצעים

 

תהליך ראשון וחשוב במיוחד שצפוי בחודשים הקרובים הוא זליגה בין סגמנטים של מכוניות - מצב שבו יבואני הרכב נאלצים לתמחר מחדש דגמים ולפעמים כמעט את כל ההיצע. זאת כדי להתחרות מול מכוניות מסגמנטים אחרים ונמוכים יותר, שהפכו לפופולריים. מדובר בתהליך מלאכותי שבו יבואן רואה שנוצר סגמנט חדש, ואז מתמחר את דגמיו מחדש כך שיוכלו להתחרות במחירי הכוכבות החדשות. כך לדוגמה, בעקבות עלייה ניכרת בחודשים האחרונים בדרישה למכוניות מיני קטנות במחיר של כ־65 אלף שקל דוגמת סוזוקי אלטו, חלה ירידה בביקוש למכונית סופר־מיני רגילות ומעט גדולות יותר, כסוזוקי סוויפט, שמחירן כ־90 אלף שקל. כתוצאה ממהלך זה נתקעו יבואני רכב רבים עם מכוניות שאין להן ביקוש, או שהביקוש להן צפוי לרדת.

 

 

 

דוגמה אחרת היא העלייה הניכרת בהיצע המשפחתיות הקטנות, דוגמת יונדאי i25 אקסנט, שמחירן הוא כ־110 אלף שקל. דרישה זו עומדת רק להתגבר עם הצגתה של שברולט סוניק החדשה בשבועות הקרובים, שמחירה צפוי לעמוד על פחות מ־110 אלף שקל.

 

עבור יבואני הרכב הפתרון ההגיוני ביותר הוא לפעול בהתאם לדרישת כוחות השוק, ולהוריד את מחירי הדגמים היקרים והלא מבוקשים עד שיהיו דומים לאלה של הלהיטים החדשים. אלא שיבואני הרכב אינם יכולים להוריד באופן גלוי את מחירי המכוניות מחשש לירידת ערכן בשוק המשומשות, שעלולה להשפיע על מאזני חברות הליסינג. הפתרון הוא יציאה במבצעים והוזלות שאינם נרשמים במחירון המכוניות המשומשות. דוגמאות קיימות בשפע. כך למשל, יבואנית פיז'ו וסיטרואן דוד לובינסקי מציעה ללקוחות שופרסל לרכוש פיז'ו 206 ב־70 אלף שקל במקום ב־80 אלף שקל, במחיר הדומה לזה של מכונית מיני כפיז'ו 107.

 

כך גם הג'טה, המשפחתית העממית של פולקסווגן, תומחרה מחדש במסגרת מבצע ועולה 110 אלף שקל, מחיר שממצב אותה מול יונדאי i25 אקסנט. גם רכב הכביש שטח הונדה V־CR מוצע ב־180 אלף שקל במקום 195 אלף שקל, מחיר שמקרב אותו לטריטוריה של סובארו פורסטר ויונדאי ix35. המגמה צפויה להתמתן רק בעוד כמה חודשים, לאחר ששוק הרכב "ימצה" את פוטנציאל הרכישה הראשוני של מכוניות המיני.

 

2. שינוי התקינה יגדיל את היצע המכוניות

 

תהליך נוסף שישנה בחודשים הקרובים את פני שוק הרכב המקומי קשור לתקינת הפנסים לרכב אמריקאי, שהוצגה בשבוע שעבר בידי משרד התחבורה כמעט ללא אזכורים בתקשורת.

 

השינוי בתקינה בא שנה לאחר שאנשי השגרירות האמריקאית, בלחצם של יבואני הרכב האמריקאי, פנו למשרד התחבורה בבקשה להרחיב את היצע הפנסים המותרים ליבוא מארה"ב, ובכך להרחיב את היצע הדגמים הזמינים לצרכן בישראל. מאז הגשת הפנייה לא נשמע סימן חיים בנושא מכיוון משרד התחבורה, עד שבשבוע שעבר צצה לראשונה טיוטה של נוסח תקינת פנסים חדש, שמאפשר ליבואני הרכב לייבא ארצה מכוניות אמריקאיות שבחזיתן מותקנים לא פחות משבעה סוגי פנסים שונים. לפי הערכות בענף הרכב, הרחבת תקינת הפנסים צפויה להגדיל את היצע הדגמים הזמינים לצרכן הישראלי, בעיקר בסגמנטים של המכוניות ההיברידיות, המיניוואנים ורכבי השטח. מדובר בסגמנטים שעד כה לא זכו למענה הולם מיבואני הרכב, דבר שדחף לקוחות רבים לפנות לסוכני היבוא האישי.

 

השפעה נוספת על שוק הרכב נוגעת לשינוי ארץ המקור של חלק מהדגמים שכבר מיובאים לישראל. במקום להביא את המכוניות ממפעלים באסיה או באירופה הן ייובאו ממפעלים בארה"ב, בעיקר הודות לעלות הייצור הנמוכה יותר באמריקה עקב שערי המטבע.

 

כמה יבואני רכב כבר מקיימים מגעים בנושא עם יצרניות הרכב כדי לקבל אישור לקבלת מכוניות מארה"ב. עם זאת, מי שממתין בכליון עיניים ל"מכונית אמריקאית חדשה מהניילון" עלול להתאכזב. המכוניות שיגיעו מארה"ב יהיו דומות ככל האפשר לדגמים המשווקים בישראל, כדי שלא ייווצר בלבול בשוק המשומשות.

 

3. הטרייד־אין אצל היבואנים חוזר

 

תהליך שלישי ואחרון המתרחש בשוק הרכב המקומי כרוך ב"קאמבק" שמבצעות מחלקות הטרייד־אין של יבואני הרכב הודות למצב הקשה בשוק המכוניות המשומשות. היבואנים מבינים שבלי שירותי טרייד־אין הם יתקשו לסגור עסקאות מול לקוחות פרטיים. כתוצאה מכך רוכשי רכב חדי עין יבחינו ביבואני רכב שמתחייבים לרכישה חוזרת של הרכב בעתיד - כיבואנית לנצ'יה סוכנות מכוניות לים התיכון - וכן למחיר מחירון או לפחות "למחיר הטוב ביותר" - שמציעים יבואנים כיבואנית מיצובישי כלמוביל ויבואנית וולוו מאיר. לפי הערכות בענף, מדובר במגמה שצפויה להתחזק בחודשים הקרובים, עד שהקיפאון בשוק המשומשות יסתיים.

x