מבחן "כלכליסט" - ב.מ.וו X3: האחות הקטנה גדלה
באורך של 4.65 מטרים ועם מנוע קטן ויעיל, ב.מ.וו X3 החדשה היא אחת השחקניות המוקפדות בקטגוריית רכבי הכביש־שטח היוקרתיים. רק חבל שבדרך היא התרככה
כביש חוצה ישראל, מהירות נסיעה גבוהה - לא מטורפת, אבל בטח שלא אטית. כולם נוסעים כאן מהר. כמה מהר? הרבה יותר מה־135 קמ"ש המקסימליים של המכונית החשמלית של בטר פלייס; הרבה יותר מהמהירות שמצלמות האכיפה החדשות מרשות לאזרח ממוצע לספוג. ואז, באמצע הנסיעה, בלי שום התראה מוקדמת, הב.מ.וו X3 החדשה מחליטה לפתוח את החלון האחורי.
במושב האחורי, בתוך כיסא בטיחות גדול, יושבת תינוקת עם שיער אסוף בקוקו שהופך לזהוב כשהשמש פוגעת בו. הרוח חודרת מבעד לחלון הפתוח, מעיפה את הקוקו ופורעת לילדה את השערות. הקטנה המומה, וגם האבא. מכוניות שעולות כל כך הרבה לא אמורות לקבל החלטות מסוג זה על דעת עצמן. ה־X3 משמיעה צליל אזהרה מנומס, מחושב ועדין, כזה שמטרתו לא להלחיץ את הנהג אך להבהיר לו שיש בעיה. על גבי הצג הקטן בחלקו העליון של לוח המחוונים מופיעה הודעה: "אזהרת מכשול". למה הכוונה? קשה לדעת. ה־X3 פותחת את ספר הרכב הממוחשב רק בזמן עצירה מלאה, ובכביש חוצה ישראל לא עוצרים, אסור.
כמה רגעים לאחר מכן המכונית מתעשתת. האיום חלף, החלון נסגר מעצמו והילדה נרדמת. 20 דקות מאוחר יותר ה־X3 מחליטה שהאיום חזר. התרחיש הזה יחזור על עצמו 20 פעמים נוספות ביומיים הקרובים.

גדולה אבל דחוסה
סיבת התקלה לא ברורה אבל מה שבטוח הוא שה־X3 גדלה. הדור הראשון של המכונית מדגם זה, שהתבסס על פלטפורמת מכונית המנהלים ב.מ.וו סדרה 3, השתרע לאורך 4,564 מילימטרים. הדור הנוכחי משתרע כבר על 4,652 מילימטרים. מדובר בצמיחה ניכרת. רכב הכביש־שטח ב.מ.וו X5 - אחיה הגדול של ה־X3 - השתרע עם הצגתו על 4,666 מילימטרים, כך שבין הדגם הישן של ה־X5 לדגם החדש של ה־X3 כמעט אין הבדלי גודל.
למרות ההשמנה, בב.מ.וו עשו עבודה מצוינת בניסיון להצניע את ממדיה המגודלים של ה־X3 החדשה. המכונית זנחה את הקווים המוחצנים שאפיינו את הדורות הקודמים לטובת מראה "דחוס" יותר.
הפנסים הקדמיים מזכירים צמד יחידות תאורה שנלקחו ישירות ממכונית סינית, אך חוץ מהם מדובר במכונית נאה מאוד. פתיחת הדלת מגלה, כנהוג ברוב מכוניות ב.מ.וו, שבמפעלים האמריקאיים של החברה הגרמנית אין חדש: איכות הגימור נעה בין מרשימה למעולה. מבין רכבי הכביש־שטח הבינוניים של יצרניות רכבי היוקרה, תא הנוסעים של הב.מ.וו זוכה לציון הגבוה ביותר.
בניגוד לדורות הקודמים של ב.מ.וו X3 וסדרה 3 שעליה הוא מבוסס, הפעם בחרו בב.מ.וו בגישה שונה, כזו שלא גורמת ללקוח לחשוב שרכש מכונית ספרטנית. הפעם תא הנוסעים מגומר בנדיבות, ההגה עבה ובשרני, מערכת השליטה בסטריאו ובבקרת האקלים כוללת שפע של פונקציות נוחות ועל הכל שולט מסך גדול וברור. על מקום אין מה לדבר, ברור שב־X3 שגודלה מדגדג את ה־X5 יהיה מקום.
איזה מנוע שתול בחזיתה של ה־X3? בנזין שמונה בוכנות? ארבעה ליטרים? שלושה ליטרים עם טורבו? לא בדיוק. מנוע דיזל, כזה ששותה סולר מסריח, בנפח של שני ליטרים. והנפח הקטן הזה בהחלט עושה את העבודה. מדובר באחד ממנועי הדיזל הטובים ביותר שמוצעים במכונית ב.מ.וו, מנוע שנפחו הזעום מעורר בהתחלה תחושת זלזול, שמתחלפת מהר מאוד בפליאה.
ה־X3 מצוידת גם בתיבת הילוכים בעלת שמונה מהירויות ומנגנון EfficientDynamics - מכלול פונקציות לחיסכון בדלק, ממערכת שמדוממת את המנוע בעת עצירה ומתניעה אותו לעתים באופן מחוספס למדי, וכלה במערכת האוגרת את אנרגיית הבלימה של המכונית ומנתקת את האלטרנטור בעת מאמץ. בעת נסיעה במהירות חוקית בקושי שומעים את המנוע, ורק במהירויות הגבוהות באמת, אם מתאמצים, מרגישים שמדובר במנוע דיזל. לא ברור מי צריך מנוע גדול יותר.

לא ספורטיבית, נוסעת
X3 עם חלון סרבני יורדת מכביש חוצה ישראל ומטפסת אל הכרמל. מישהו בב.מ.וו התרכך. פעם כל מכונית של ב.מ.וו ידעה איך להתנהג. סדרה 7 גדולה ומהודרת, סדרה 5 מלכותית ואפילו סדרה 3 בורגנית, בגרסת סטיישן עם שני כלבים מאחור, כולן ידעו איך להראות את האגזוז למכונית ספורט.
בשנות השמונים היה בהן משהו חד, אפילו מסוכן. מכוניות הב.מ.וו של העשור הקודם ידעו לתת לנהג תמהיל שמשלב בין גבולות אחיזה ברורים, התנהגות חדה וגם תחושת ביטחון כמעט אינסופית. X3 המגודלת לא תראה את האגזוז למכוניות ספורט. לא כל כך מתחשק לה. היא עדיין מרגישה מוצקה, אבל משהו אבד.
נהג קשוב יכול ממש להרגיש איך במכוניות ב.מ.וו בעלות הנעה כפולה, באמצע סיבוב הכוח עובר בהדרגה אל הגלגלים האחוריים, ההגה מתקשח מעט והדריכות עולה. ה־X3 לא רוצה לשחק. היא נסחפת קדימה בסיבוב, לא מגיבה כל כך טוב להעברות משקל. אמנם היא הרבה יותר טובה ממכוניות אחרות שהיו מגיעות לאותו סיבוב, אבל זה לא ממש זה. זה גם לא ממש נורא, לא כולם רוצים להשליך רכב שטח של ב.מ.וו בסיבובים של הכרמל, לפעמים רוצים רק לנסוע.
ב.מ.וו X3 חוזרת הביתה. היא מורידה את החלון בפעם אחרונה כמחוות פרידה. אולי היא קורצת. אני אוהב את ה־X3, כי במחיר הרשמי שלה - 345 אלף שקל - עם דגש על המילה "רשמי", מקבלים רכב שהוא ללא ספק אחד המוקפדים ביותר בקטגוריה. חסכוני, מרווח ומגומר היטב. רק בבקשה, תסדרו לו כבר את החלון.


