$
דו"ח המבקר 2011

מערכת ניהול המכולות בנמל חיפה: חריגות של 340% בלו"ז ו-50% בעלויות

לפי דו"ח מבקר המדינה, הרפורמה בנמלים, מחלוקות עם ועדי העובדים והיעדר פיקוח של ההנהלה והדירקטוריון הביאו לכך שמערכת שאמורה הייתה לפעול בנמל כבר ב-2005 לא הוטמעה גם ב-2010

יסמין גיל 16:0017.05.11

חריגה של 340% בלוחות הזמנים וחריגה של 50% בעלויות, כך מסכם הדו"ח השנתי של מבקר המדינה שפורסם היום (ג') את התנהלות חברת נמל חיפה בהטמעת מערכת לניהול מסופי מכולות (TOS - Terminal Operating System).

 

"הפיקוח על ניהול הפרויקט בדרג ההנהלה ובדרג הדירקטוריון היה עתיר

ליקויים", נכתב בדו"ח, "לוח הזמנים שונה תכופות וגם השינויים לא יושמו. על הנהלת הנמל והדירקטוריון לקיים הליך הפקת לקחים".

 

מדובר במערכת מחשב מתקדמת המופעלת בנמלים רבים בעולם ואמורה לייעל את תפקודם. בין היתר, היא מתכננת את העבודה ברציפים ובשטחי האחסנה, את העמסת האניות ואת הפעלת העובדים והכלים בשטח בזמן אמת בתיאום בין האניות, הכלים והשערים. השימוש בה מקצר את זמן ההמתנה של האניות והיא גם מספקת מידע זמין למנהלים וללקוחות.

 

מהדו"ח עולה כי תהליך ההצטיידות במערכת החל ביולי 2001 על ידי רשות הנמלים והרכבות (רנ"ר) שפרסמה מכרז בינלאומי לבחירת ספק למערכת. במהלך 2002-2003 נחתם חוזה עם חברה א' להטמעת המערכת בנמל אשדוד ולאחר מכן בנמל חיפה. בלוח הזמנים נקבע כי עד סוף פברואר 2005 המערכת תוטמע בחיפה. אלא שנכון למועד סיום ביקורת משרד המבקר, ביולי 2010, כחמש שנים וחצי לאחר מועד הסיום המתוכנן של הפרויקט, ולאחר השקעה של למעלה מ-46 מיליון שקל - לעומת תקציב מקורי של כ-30 מיליון שקל - המערכת לא פעלה בנמל חיפה.

 

הדו"ח מציין כי הרפורמה בנמלים אמנם תרמה לעיכוב הפרויקט בנמל חיפה בתשעה חודשים, אולם גם תאריך היעד החדש להטעמה: מרץ 2006, חלף מזמן. בין לבין התגלעו מחלוקות עם ועדי העובדים, פיילוט להטמעת המערכת ב-2007 נכשל ובשלב מסוים החברה אף פנתה לחברה ב' בעקבות מחלוקות כספיות עם חברה א'. גם ביקורת פנימית של החברה לא סייעה, שכן על פי דו"ח המבקר למרות הדחיפות ביישום הפרויקט, הדירקטוריון נמנע במשך כשנה מלדון בהמלצות המבקר הפנימי. "ב-17 ישיבות דירקטוריון שכונסו בין יוני 2008 למרס 2009 לא התקיים דיון ממשי בנוגע לניהול הפרויקט", נכתב בדו"ח המבקר, "אף שדווח לדירקטוריון כמה פעמים כי נדרשת דחייה בלוחות הזמנים, עד אפריל 2009 לא דרש הדירקטוריון את לוחות הזמנים החדשים שנקבעו".

 

"נוכח חשיבותו האסטרטגית של הפרויקט", נכתב בדו"ח, "בגלל הדחיות החוזרות ונשנות של מועדי הפעלתו, בשל הקנסות שמקורם בפיגורים בהפעלת המערכת ומחמת הכישלונות החוזרים ונשנים בהטמעת ה-TOS - היה על הדירקטוריון הקודם לדרוש מן מהמנכ"ל לוח זמנים מפורט של הפרויקט, דיווחים על עמידה ביעדיו, נימוקים לדחיות וניתוח משמעויותיהן; היה עליו לדון בבעיות שהתעוררו עם נציגי העובדים".

 

מחברת נמל חיפה נמסר בתגובה: "הסוגיות המפורטות בדו"ח המבקר נוגעות בחלקן לתקופה שטרם הקמת החברה (בעת שנמל חיפה הופעל ונוהל על ידי רשות הנמלים) ובחלקן להתנהלותם של מנהלים בנמל אשר אינם משמשים עוד כבעלי תפקיד מזה זמן רב. תקופת כהונתם של הדירקטוריון וההנהלה הנוכחיים בנמל חיפה מאופיינת בגישה ובהתנהלות שונים לחלוטין מבעבר, בכלל זה בתפיסת עולם אשר רואה במערכת ניהול מסופי המכולות כמערכת בעלת חשיבות אסטרטגית לקידום הנמל. ולראיה, החל ממוצ"ש האחרון פועלת בנמל חיפה באופן מלא מערכת ניהול מסופי מכולות (TOS) המתקדמת מסוגה בעולם. הנהלת נמל חיפה מכירה בחשיבות הביקורת ותרומתה, ככלי הכרחי לשיפור תהליכים ופרויקטים המתבצעים בחברת נמל חיפה ולשמירה על מינהל תקין".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x