בין השורות של גבאי
אם יתקבלו דרישות השותפות בפרויקט תמר, גביית המסים תחל רק לאחר כ־12 שנה מתחילת ההפקה בפועל
צריך לקרוא היטב את המכתב של אייל גבאי לראש הממשלה בנושא דרישות שותפות תמר מהמדינה. בעיקר, צריך לשים לב בין השורות למה שלא כתוב בו.
כך, למשל, ניתן לקרוא את השורה התמימה הדורשת פטור ממס לעשר שנים: לכאורה, לפי מודל ששינסקי בכל מקרה המיסוי יופעל רק לאחר עשר
בעיה במודל המיסוי?
ומה מסתתר מאחורי המשפט התמים "השותפים טוענים לבעייתיות במודל המיסוי"?
כנראה אפשרות לדחייה של שנה וחצי עד שנתיים בתשלום היטל ששינסקי. דו"ח ששינסקי מטיל על שותפות תמר היטל של 20% מהרווח רק לאחר שהכנסותיה יסתכמו ביותר מפי שניים מהיקף ההשקעה. עם זאת, ועדת ששינסקי קובעת באופן מפורש כי הוצאות המימון של השותפות בפרויקט יוכרו רק עד לשלב תחילת ההפקה ובשיעור ריבית שלא יעלה על ליבור3%+.
השותפות בפרויקט תמר, מלבד נובל אנרג'י שמגייסת את הכספים לפרויקט ממקורותיה העצמיים, מעוניינות כי המדינה תאפשר להן להכיר במלוא הוצאות הריבית בפועל ולכל אורך הפרויקט - ללא קשר לזמן תחילת ההפקה בפועל.
לטענתן, הכרה בריבית ליבור3%+ נמוכה מדי שכן מימון הביניים של דלק קידוחים ואבנר גויס בריבית של 4.5%. על פי הערכות בשוק ההון, הריבית לפרויקט עשויה לנוע בין כ־5% במקרה הטוב לכ־8% בתרחיש סביר יותר.
הוצאות המימון במחלוקת
ועדת ששינסקי הסבירה כי היא מכירה בהוצאות הריבית עד למועד תחילת ההפקה כדי למנוע תרחיש שבו עיכוב בתחילת ההפקה יגרור הוצאות מימון כבדות, ויחד עם ההיטל שנקבע במסגרת הועדה, ישחוק את רווחיות הפרויקט. אלא שלאחר ששלבי הנחת תשתית ההפקה הסתיימו, רמת הסיכון בפרויקט יורדת באופן חד.
ההשקעות בהקמת תשתית ההפקה מוערכת ב־3 מיליארד דולר. על פי מודל חיזוי שהציגה ועדת ששינסקי, ההיטל, בגובה של 20%, יחול רק לאחר עשר שנות הפקה.
אלא שאם מעמיסים על ההוצאות גם הוצאות ריבית מצטברות בהיקף של כ־880 מיליון דולר הרי שמועד החלת תשלום ההיטל בגובה 20% יידחה בכשנה וחצי לכ־11 עד 12 שנה לאחר תחילת ההפקה.