$
דעות

תמיכה בספנות או במשפחת עופר?

המדינה מעבירה 20 מיליון שקל בשנה לצים ולעופר ספנות כתמיכה בענף. החברות: "הכסף משמר קצונה ישראלית"

תומר אביטל 09:4722.11.10

הציבור בישראל נושא בעלות של 24 מיליון שקל בשנה כדי לתמוך בענף הספנות הישראלי. מתוך זה, כ־20 מיליון שקל מועברים לחברות בשליטת משפחת עופר.

 

משפחת עופר זוכים לקבל מהמדינה הטבות מס מופלגות לצד הנחות בתשלומים ונכסים במחירי רצפה. ל"כלכליסט" נודע כי בנוסף להטבות הידועות, המדינה העבירה לשתי חברות בבעלות משפחת עופר כ־60 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות. הכספים מוקצים לחברות צים ועופר ספנות כחלק מהתמיכות שאותן מחלק משרד התחבורה לגורמים שונים בענף.

 

אוניה של צים אוניה של צים צילום: אריאל ורהפטיג

 

המשרד, שבראשו עומד השר ישראל כץ (ליכוד), מעביר כ־2.5 מיליארד שקל בשנה לגופים מגוונים, בין השאר בתור מענקים לרשויות מקומיות ותמיכות בנוער ואזרחים ותיקים. בתוך תקציב תמיכות זה מופיעים הסעיפים "תמיכה בספנות", שעלותו כ־20 מיליון שקל בשנה, ו"אוניות אסטרטגיות", שעלותו כ־4 מיליון שקל. גופים כמו מנו ספנות ואינטרגלובל שיפינג זוכים לתמיכה של מאות אלפי שקלים כחלק מסעיפים אלה, אך החברות של משפחת עופר נוגסות מהם מיליונים.

 

ב־2010 העביר המשרד, תחת סעיף תמיכה בספנות, לצים כ־13 מיליון שקל ולעופר ספנות כ־5 מיליון שקל. לעופר ספנות הוענקו 2.4 מיליון שקל נוספים תחת סעיף אוניות אסטרטגיות. ב־2009 זכתה עופר ספנות ב־6.5 מיליון שקל וצים ב־14.6 מיליון שקל. ב־2008 ניתנו לשתי החברות יותר מ־20 מיליון שקל: לצים 14.7 מיליון שקל ולעופר ספנות 6.2 מיליון שקל.

 

הדוברים של צים ושל עופר ספנות אמרו כי "כחלק ממדיניות הממשלה לשמר את גרעין קציני הים הישראלים על אוניות ישראליות, מדינת ישראל משתתפת בעלות חלקית עם החברות על מנת להמשיך ולשמר את ההכשרה של קצונה זו". גורמים בענף הוסיפו כי עלות ההעסקה של רב חובל ישראלי מגיעה ל־21 אלף דולר בחודש, בעוד עמיתו האירופי עולה 8,500 דולר בחודש בלבד. עוד הסביר גורם בחברה כי המדינה מחייבת את החברה להעסיק את החובלים הישראלים ומסבסדת את שכרם בהיקף של לא יותר מ־30%.

 

ממשרד התחבורה נמסר כי הפקיד שמטפל בנושא אינו נמצא, ולכן אין אפשרות להעביר תגובה בנושא.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x