$
רכב

מינואר 2011: הליסינג יתייקר במאות שקלים

שווי השימוש של רוב מחזיקי הרכבים ממקום העבודה עתיד להתייקר בינואר הקרוב מ־2.04% לכ־2.5%. כלכליסט בדק מתי כדאי לעובד לוותר על הרכב ממקום העבודה ולרכוש רכב פרטי

תומר הדר ומיקי פלד 12:4110.08.10

בינואר הקרוב צפויים מאות אלפי מחזיקי רכב צמוד ממקום העבודה לשלם עוד מאות שקלים מדי חודש עבור אחזקת רכב ממקום העבודה. התוספת היא פועל יוצא מהחלת הפעימה השנייה של תקנות שווי השימוש הליניארי. שיעור שווי השימוש ויהיה בטווח בין 2.43%-2.6%. רפורמת שווי השימוש רשומה על שמו של סמנכ"ל רשות המסים היוצא, בועז סופר.

 

שווי שימוש - סכום המנוכה מדי חודש משכר הברוטו של מחזיקי רכב צמוד - מייצג את הכנסותיה התיאורטיות של המדינה אילו אותו עובד החזיק את הרכב בבעלותו. אין לבלבל בין שווי השימוש ובין שווי מעסיק - סכום היורד משכר הברוטו ומייצג את העלות שחברת הליסינג גובה מן המעסיק בגין שימוש ברכב מדגם מסוים.

 

 

עד שלהי 2009 חושב שווי השימוש על פי שיטת הקבוצות. מדובר בשיטה שעל פיה נקבע שווי שימוש קבוע לשבע קבוצות מחיר. כך, לדוגמה, מחזיקי רכבים שמחירם מייצב אותם בקבוצת שווי השימוש השנייה (95–115 אלף שקל) שילמו בשנה שעברה מדי חודש שווי שימוש של כ־1,900 שקל.

 

בינואר 2010 נכנסה לתוקפה שיטת חישוב שווי שימוש חדשה, ליניארית, אשר קובעת את גובהו של שווי השימוש החודשי כאחוז מערך הרכב. על פי עיקרי שיטה זו, יוכלו מחזיקי רכב צמוד לבחור בין דגמים שונים במחירים שונים, שבעבר השתייכו לאותה קבוצת שווי שימוש, וליהנות משווי שימוש מופחת אם יבחרו בדגם זול.

 

על פי עיקרי שיטת שווי השימוש הליניארית, מחזיקי רכב צמוד שמחירו מתחת ל־130 אלף שקל משלמים שווי שימוש חודשי של 2.04%. מחזיקי רכב צמוד שעולה יותר מ־130 אלף שקל משלמים שווי שימוש חודשי של כ־2.5%. עוד נקבעה בתקנות הטבה של 500 שקל בשווי השימוש למחזיקי רכבים היברידיים העולים פחות מ־130 אלף שקל.

 

 

נפרדים משיטת הקבוצות

 

בינואר הקרוב, על פי המתווה המתוכנן, יעלה שווי השימוש של מחזיקי כל הרכבים לכ־2.5%. יצוין שעלייה זו בשווי השימוש אינה רלבנטית כלל לכל מי שמחזיק ברכב צמוד בחוזה הכפוף לשיטת חישוב שווי השימוש הישנה (לפי קבוצות), שהיתה רלבנטית עד סוף שנת 2009. כל מי שיבחר היום ברכב צמוד כפוף לשיטת חישוב שווי השימוש הליניארית. יצוין שגם שיטת חישוב שווי השימוש הישנה, לפי קבוצות, היא שיטה מדורגת, כלומר גם שווי השימוש לפי קבוצות עולה מדי שנה, כאשר השנה הבאה היא השנה שבה תיכנס לתוקף המדרגה האחרונה בשיטת החישוב הישנה (לאחר מכן שיטה זו, שהופסקה ב־2009, תיעלם). על פי מתווה הקבוצות צפוי שווי השימוש החודשי למחזיקי רכבים מקבוצה 1 לעלות מכ־2,100 שקל לכ2,500 שקל. מחזיקי רכבים צמודים מקבוצה 2 שמשלמים היום מדי חודש כ־2,300 שקלים ישלמו בשנה הבאה כ־2,700 שקלים ואילו מחזיקי רכבי מנהלים מקבוצה 4 שמשלמים מדי חודש כ־5,200 שקל ישלמו בשנה הבאה כ־5,800 שקל. עלייה זו בשווי השימוש החודשי מעלה דילמה שתיראה בינואר רלבנטית יותר מתמיד: האם להחזיר את הרכב הצמוד לחברת הליסינג ולרכוש במקומו רכב פרטי?

 

לבקשת "כלכליסט" ערכו מומחי חברת חשב, המתמחה בביצוע חישובי כדאיות, בדיקה שמטרתה לקבוע עבור ארבעה סוגי רכבים שונים מתי כדאי להחזיר את רכב הליסינג ולקנות רכב פרטי.

 

איך בוצע החישוב

 

נתוני "חשב" מתייחסים לארבעה סוגי רכבים מקבוצות שונות: סופרמיני, משפחתית, היברידית שעולה פחות מ־130 אלף שקל ומכונית מנהלים, ששווי השימוש שלה צפוי להיות זהה לזה שתקף גם השנה - כ־2.5%, מכיוון שערכה הוא יותר מ־130 אלף שקל.

 

בכל רכב חושבו עלות רכישת הרכב ועלויות אחזקתו החודשית למשך חמש שנים (פרק הזמן הממוצע שבו לקוח פרטי מחזיק בבעלותו מכונית חדשה) הכוללות ירידת ערך, עלות טסט, עלות ביטוח חובה וביטוח מקיף, עלות תיקונים, חלקי חילוף, צמיגים ודלק. כמו כן הוערכו הוצאות נוספות בלתי צפויות. עלויות חודשיות אלה הושוו מול העלות המקבילה שמתבטאת בתלוש השכר של עובד שמחזיק רכב זה כרכב צמוד. נתוני חשב מאפשרים קביעה משוערת של נקודת האיזון בתלוש השכר, שממנה והלאה עדיף להחזיר את המכונית למעסיק.

 

חישוב נקודת האיזון נעשה מתוך הנחה שעובד יבחר בליסינג רק אם העלות החודשית של אחזקת הרכב בליסינג תהיה שווה או נמוכה מזו של הרכב הפרטי באותו השווי. לאחר מכן מפרקים את המרכיבים של עלות אחזקת רכב ליסינג, שהעיקריים שבהם הם תשלומי המסים השונים, שלמעשה מורידים את השכר נטו. רכיבים אלו הם המס על שווי השימוש, אך גם הירידה בפיצויים שהמעסיק מפריש לחיסכון הפנסיוני ופיצויי פיטורים: הגובה שלהם נקבע לפי שכר בסיס מסוים, וכאשר הוא יורד, אז גם התשלומים שבהם חייב המעסיק יורדים בהתאמה. כמו כן, התשלום למס הכנסה: ההנחה היא כי המס השולי שמשלם העובד לא משתנה גם כאשר מוסיפים את שווי השימוש של רכב הליסינג.

 

נקודת האיזון שאותה מחפשים, זו שקובעת שמעל סכום זה ליסינג אינו כדאי ומתחת כן, היא העלות לעובד של אחזקת הרכב, שאותה יציג בפניו המעסיק כאשר הרכב יוצע לו. כאשר יודעים מהו גובה מס ההכנסה ודמי ביטוח לאומי שישולמו במשכורת עקב הוספת הליסינג, אפשר ממנה להגיע לנקודת האיזון, שכן המס שמתווסף הוא למעשה המס השולי נוסף על דמי הביטוח הלאומי ומס בריאות. במקרה של מס שולי של 33% ודמי ביטוח לאומי ומס בריאות של 12%, אז המס הוא 45% מנקודת האיזון.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x