$
רכב

לוי יצחק יפרסם מחירון נפרד ליבוא מקביל

מלאי חברות הליסינג נמדד כיום לפי המחירון, והפרדת מכוניות היבוא המקביל עלולה לשמר את מחירן של מכוניות ביבוא סדיר. עדיין אין סימון מיוחד למכוניות היבוא המקביל

תומר הדר 06:5918.02.10

טרם יבש הדיו על תקנות היבוא המקביל, שאושרו אתמול (ד') באופן סופי לאחר שח"כ נחמן שי הסיר את התנגדותו, וסיכוייהן של המכוניות שיובאו כך בשוק המשומשות כבר אינם מבטיחים כמו אלה של מכוניות מיבוא סדיר.

 

ל"כלכליסט" נודע ששמאי הרכב לוי יצחק עתיד לפרסם כבר בחודשים הקרובים מחירון רכב נפרד שיתייחס רק למכוניות ביבוא מקביל. "לפי המסתמן, מספר הדגמים שייובאו ביבוא מקביל יהיה גבוה ממספר הדגמים המיובאים ביבוא אישי", אמר יצחק. ייתכן שהדבר ישפיע על מחירם של דגמים רבים. אם יהיה פער בין מחירי הדגמים החדשים של היבואנים הוותיקים למקבילים, הדבר יתבטא בכל דגם במחירון. עוד מדגיש יצחק: "אם יהיה פער במחירים, נציג במחירון שני סוגי מחירים - האחד ליבוא סדיר והאחר ליבוא מקביל".

 

מבודדים את היבוא המקביל

 

עם זאת, חשוב לציין שנושא זיהויין של מכוניות מיבוא מקביל טרם הוסדר סופית, מכיוון שלעת עתה, שלא כמו במכוניות ביבוא אישי, רישיון הרכב של מכוניות ביבוא מקביל אינו נושא הערה המציינת את מקורן.

 

למהלך שכזה יש השפעה מכרעת על שוק הרכב: לפי הצהרותיו של שר התחבורה ישראל כץ בוועדת הכלכלה שלשום, יבוא מקביל של דגמי מכוניות יוריד את מחירן של המכוניות החדשות הנמכרות בישראל. אולם, הוצאתן של מכוניות ביבוא מקביל מהמחירון עשויה לשמור על מחירן של מכוניות שייובאו באמצעות יבואני הרכב הוותיקים.

 

להצהרתו של יצחק על פיצול המחירים יש משמעות נוספת: ערך המלאי של חברות הליסינג הגדולות נאמד כיום באמצעות המחירון של לוי יצחק, ולפיו הן גם מוכרות את המכוניות עם תום תקופת הליסינג. בידודן של מכוניות ביבוא מקביל באמצעות סעיף נפרד במחירון יביא לשמירה על ערכי ציי הרכב של חברות הליסינג.

 

כוח הקנייה של הבינלאומיות

 

בענף הליסינג, הנחשב לקניין הגדול ביותר בישראל כיום, מביעים ספק ברכישת מכוניות ביבוא מקביל: "כדי שלחברות הליסינג יהיה כדאי לרכוש מכוניות מיבוא מקביל, הן חייבות לקבל מחיר רכישה נמוך מזה שמציעים היבואנים הוותיקים", מסבירים בענף. "ההנחות שהיבואנים הוותיקים מציעים כיום לחברות הליסינג מגיעות לעשרות אחוזים. ספק אם חברת ליסינג כלשהי תוכל לקבל הנחות בכזה סדר גודל מיבואנית מקבילה".

 

עם זאת, בענף לא פוסלים אפשרות כי חברות ליסינג ישראליות המייצגות חברות השכרה גדולות בחו"ל ינצלו את כוח הקנייה של החברות הבינלאומיות, כדי לרכוש מכוניות בחו"ל במחירים שחברת ההשכרה הבינלאומית מקבלת.

 

יוצאת הדופן היחידה היא שלמה SIXT - חברת הליסינג הישראלית היחידה שאינה שייכת ליבואן רכב ומחזיקה בזיכיון אירופי למכירת סוזוקי, מותג המשווק בישראל על ידי יבואן רכב ותיק.

 

כמו כן, כפי שפורסם ב"כלכליסט", אנשי החברה יזמו גם מגעים לקבלת זיכיון שיווק למכוניות הונדה בבלקן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x