$
רכב

טוטאל ריקול: לא רק טויוטה

בשנים האחרונות התרחשו בישראל שלל מקרי ריקול נוספים בדגמים פופולריים שהציבור כבר הספיק לשכוח. "כלכליסט" מציג תזכורת לנהגים

תומר הדר 22:4607.02.10

בשבוע שעבר, כך נדמה, עסקה התקשורת הישראלית בכל הנוגע ברכב בדבר אחד בלבד: הריקול של טויוטה. ריקול, למי שאינו בקיא במינוחים הוא קריאת שירות, כלומר מצב שבו יצרן של רכב מגלה תקלה כלשהי באחד מרכיבי המכונית ומודיע על כך לסוכן המקומי שלו, אשר מזמן את הציבור שמחזיק במכוניות הרלוונטיות.

 

ריקול, יש לציין, אינו מאורע נדיר כלל, אך למרבה הצער כדי שתקלה ברכיב זה או אחר תתגלה חייבים להתרחש אירועים שיביאו לגילויה, כגון תאונות דרכים שנגרמות כתוצאה מן הכשל המכני שמביא לחשיפת החלק הפגום.

 

כלל האצבע במקרה של הציבור הישראלי אומר שככל שהמכונית היא מדגם יותר פופולרי, כך ההיסטריה הציבורית סביב גילויו של הריקול גדולה יותר. במקרה של טויוטה, שהסתכם בסופו של דבר בזימונם של 33 אלף לקוחות למוסך מדובר בשחיקה של מנגנון שאחראי על ריסון תנועתה של דוושת התאוצה.

 

אולם, בשנים האחרונות התרחשו בישראל שלל מקרי ריקול נוספים בדגמים פופולריים שהציבור כבר הספיק לשכוח, מה שאולי יכול להעיד יותר טוב מכל כתבה על ההיסטריה הבלתי נחוצה סביב הנושא. עם זאת, אם ברשותכם מכונית מן הדגמים המוזכרים בכתבה ואינכם יודעים האם היא נכללה במסגרת ריקול כלשהו, מומלץ להיכנס לאתר איגוד יבואני הרכב, להזין את מספר השלדה שלה ולברר.

 

מאזדה 3 - הכל בגלל חוט חשמל

 

בפברואר 2008 גילו 50 אלף בעלי מאזדה 3 אשר יוצרו בין 2003 ל-2006 שמכוניתם נמצאת בסכנת איבוד שליטה. הסיבה לכך היא שצמת חוטים המובילה למחשב המנוע נמצאת בסמוך לראש המנוע אשר עשוי מתכת ועשויה עם הזמן להישחק עד שחוטי המתכת שבתוכה נחשפים ובאים במגע עם המנוע. במקרה שכזה עשוי להיווצר קצר חשמלי אשר יגרום לשיתוק של חלק מיכולותיו של מחשב המנוע. מקרים שכאלה לא תועדו בישראל והתיקון היה פשוט להפליא אך הציבור נהר אל מוסכי מאזדה ודרש פתרונות.

 

מאזדה 3 מאזדה 3

 

פורד פוקוס - נזילה בהגה הכוח

 

בנובמבר 2008 הודיעה דלק מוטורס לכ-1,000 בעלי פורד פוקוס שיוצרו בשנת 2008 שעליהם להגיע בהקדם למוסך היבואן. הסיבה: נזילה בצינורית אשר מוליכה שמן הידראולי למנגנון הגה הכוח. אם צינורית זו תפקע במהלך נסיעה תגבור הגה הכוח יאבד, מה שעלול להקשיח את הגה המכונית. גם כאן הסיכוי להתרחשותו של מקרה כזה הוא אפסי לחלוטין, אך למרות זאת בעלי המכוניות זומנו. התקלה תוקנה, כמובן על חשבון היבואנית.

 

פורד פוקוס סדאן פורד פוקוס סדאן

 

פיאט גרנדה פונטו - חופש במוט ההגה

 

בדצמבר 2009 זומנו כ-2,500 מחזיקי פיאט גרנדה פונטו למוסכי רשת סמל"ת, יבונית פיאט כדי לתקן חופש במוט ההגה אשר נבע משחיקתו של מיסב. במקרים חמורים במיוחד, אשר לא התרחשו בישראל, יש לציין, עשוי ההיגוי להיות מושפע משחיקתו של המיסב ולהביא לאובדן שליטה על המכונית. התקלה, שהייתה בשעתו הריקול הגדול ביותר שבוצע לדגמי פיאט גרנדה פונטו תוקנה במכוניות הרלוונטיות על חשבון היבואנית.

 

פיאט גרנדה פונטו פיאט גרנדה פונטו

 

שברולט אימפאלה ומאליבו - שריפת שמן פוטנציאלית

 

באפריל אשתקד זומנו מאות בעלי שברולט מאליבו ואימפאלה שיוצרו בין 1998 ו-2001 לתיקון של מה שהוגדר על ידי היצרנית כ"דליקה פוטנציאלית". מדובר במצב בו שמן מנוע עשוי לטפטף על סעפת הפליטה של המכונית ולהתלקח והאש עשויה לאחוז בצמת חוטי חשמל סמוכה. הריקול, שהיה רלוונטי רק למכוניות אשר צוידו במנועי 3.8 ליטרים, בוצע על ידי היבואנית.

 

שברולט אימפאלה שברולט אימפאלה

 

סובארו B4 - אובדן בלימה מאחור

 

בפברואר 2005 הודעה יפנאוטו יבואנית סובארו לכ-100 בעלי סובארו B4 מודל 2004 שעליהם לסור למוסכי החברה לתיקון בעיה שעשויה להביא לאובדן בלימה בחלקה האחורי של מכוניתם. הסיבה לכך היא שרכיב הקשור במערכת המתלים של המכונית עשוי להישחק ולפגוע במערכת ההידראולית של הבלמים האחוריים ולהביא, בסופו של דבר, לאובדן יכולת בלימה בחלקו האחורי של הרכב.

 

סובארו B4 סובארו B4

 

סיטרואן C4 - כישלון ידית איתות

 

בדצמבר 2006 הודיעה דוד לובינסקי לכ-1,000 בעלי סיטרואן C4 שעליהם לסור למוסכי החברה כדי לתקן רכיב פגום בידית האיתות של מכוניתם אשר אחראית גם על הפעלת מגבי הרכב. במקרים קיצוניים עשוי להיווצר קצר חשמלי אשר גורם לשיתוק זמני של יכולתו של הנהג לאותת לפני ביצוע פניה, מה שעשוי במקרים קיצוניים לגרום לתאונה. גם כאן היבואנית זימנה את לקוחותיה למוסך והתקלה תוקנה.

 

סיטרואן C4 סיטרואן C4

 

אאודי A6 - כריות אוויר מאחרות להיפתח

 

קריאות ריקול אינן נחלתן של מכוניות עממיות בלבד. באוקטובר 2005 הודיעה צ'מפיון מוטורס לכ-200 בעלי אאודי A6 שיוצרו בשנת 2005 שעליהם לסור למוסכי החברה כדי לתקן תקלה במנגנון כריות האוויר שעשוי להביא לפתיחה מאוחרת של הכריות, כלומר כמה רגעים אחרי שהנהג כבר נפגע מעוצמת התאונה. כאן לא היה מדובר בכשל מכני של חלק אשר נשבר, אלא בעדכון פשוט של תוכנת המחשב אשר אחראית על פתיחת כריות האוויר.

 

אאודי A6 אאודי A6

 

רנו סניק - חגורות אחוריות משתחררות

 

באפריל 2006 זומנו כ-90 בעלים של המיניוואטן הצרפתי רנו סניק לתיקון של תקלה במגנון חגורות הבטיחות האחרויות. במכוניות הרלוונטיות, אשר יוצרו בין 2003 ל-2005 נמצאה תקלה שבמקרים חמורים במיוחד הייתה עשויה להביא לפתיחה פתאומית של חגורות הבטיחות האחוריות במושב הימני והשמאלי שמאחור. היבואנית קרסו טיפלה בבעיה באמצעות שדרוג של מנגנון חגורות הבטיחות האחורי.

 

רנו סניק רנו סניק

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x