$
רכב

שר התחבורה: תוך שנתיים יוכפל מספר המכוניות המונעות בגז

השר כץ אמר כי משרד התחבורה מתכוון לעודד את השימוש במכוניות המונעות בשיטה זו; לטענת דור אלון, עליית מחירי הדלק בשנה האחרונה הניעה ציי רכב רבים להסב את המכוניות שברשותם להנעת גז

ליאור גוטמן 14:3123.11.09

"ישראל רחוקה משאר העולם בכמות המכוניות שמונעות בגז. למרות המלצות האוצר, משרד התחבורה מתכוון לעודד את התחום, ולהערכתי בשנתיים הקרובות יוכפל מספר המכוניות שמונעות בגז" – כך אמר היום (ב') שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ. הדברים נאמרו במעמד פתיחת תחנת תדלוק חדשה של חברת דור אלוןבגעש.

 

לטענת דור אלון, עליית מחירי הדלק בשנה האחרונה הניעה ציי רכב רבים להסב את רכבם לגז. בין הגופים שהסבו מחלק מצי הרכב שברשותם לגז ניתן לציין את טרלידור, רוטל תשתיות תקשורת, קיבוץ בארי, קיבוץ משאבי שדה, ביתילי, שטיחי כרמל,מוקד 99 ואחרים. עלות התקנת מערכת גז לרכב עומדת על 8000 שקלים, כאשר ההתקנה אפשרית בכל רכב משנת ייצור 1996 ומעלה. על פי דור אלון, החזר ההשקעה מגיע כבר אחרי 30 אלף ק"מ. "אם רוצים להרחיב את תנועת רכבי הגפ"מ בישראל, על הממשלה ליצור התחייבות שלא להטיל מס על רכבים המונעים בגז בשנים הקרובות", מסביר ישראל יניב, מנכ"ל דור אלון.

 

בישראל פועלות כ-50 תחנות תדלוק בגז, מרביתן באזור המרכז. נושא התדלוק בגז קיבל התייחסות מיוחדת בדו"ח הוועדה הבין משרדית למיסוי ירוק, עליה חתמו בינואר 2008 משרדי האוצר, התשתיות, התחבורה ואיכות הסביבה. פרק ההמלצות שעוסק בתדלוק בגפ"מ (גז פחממני מעובה - ל"ג) מסביר שהסבת רכב בעל מנוע בנזין לגז מסב לאוצר נזק כלכלי שנאמד בשלושת אלפי שקלים בשנה לרכב, כאשר הנתונים מיוחסים לרכב שנוסע 16.8 אלף ק"מ בשנה.

 

הסיבה: ליטר גז בתחנות עולה 3.2 שקל, זאת לעומת 6.54 שקל לליטר בנזין באוקטן 95, כך שבכל הסבת רכב מבנזין לגז, מפסידה המדינה הכנסות ממיסים. במסמך אף נאמר שככל שהנסועה גדלה - כמו במקרים של מכוניות בשימוש חברות היי טק, שממוצע הנסועה שלהם נאמד ב-30 אלף ק"מ לשנה - גדלים בהתאמה הפסדי המדינה ממיסוי על דלק.

 

כדי לצמצם את כדאיות ההסבה לגז, המליצו מחברי הדו"ח להעלות את אגרת הרישוי (טסט) לרכב שמונע בגפ"מ עד לרמה שתגרום "להקטנת כדאיות ההסבה לרכב".

 

במקור דובר על התייקרות של כשלושת אלפי שקלים, אולם בלחץ משרד התחבורה הנושא לא יעלה על שולחנה של ועדת הכספים ביום רביעי הקרוב במסגרת הדיונים על המיסוי הירוק ושווי השימוש לרכב צמוד.

 

"רב מדינות אירופה ודרום מזרח אסיה מתמרצות את השימוש בגפ"מ כחלופה מועדפת לדלק אלטרנטיבי, הן בתחום מיסוי הדלקים והן כמימון ההסבה לתדלוק בגז. כל אלף רכבים המונעים בגז חוסכים פליטה של 600 טון CO2, המזהמים את הסביבה. אני כולי תקווה כי גם ממשלת ישראל תנקוט באותה מדיניות", ציין אלי משגב, מנכ"ל דורגז.

 

בתגובה נמסר מרשות המסים: "מדובר בהחלטת ממשלה ולא בעמדת רשות המסים. מבחינה מקצועית עמדתנו לא השתנתה והיא דבקה בעובדה שברכב המונע בגפ"מ אינו מייצר תועלת משקית העומדת במבחן עלות תועלת, כל זאת ביחס לרכב שבמגיע לארץ בתקן יורו 5 .לעיתים ייתכן שרכב גפ"מ אף מזיק לעניין פליטות אחרות. מסיבות תפעוליות טכניות לא נכללה ההחלטה לעניין אגרת הרישוי ב'חבילה' הנוכחית של המיסוי הירוק. קרי, ההחלטה האמורה לא נכללה במסגרת הצווים והתקנות המונחים על שולחנה של ועדת הכספים של הכנסת".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x