$
רכב

בלעדי - מנהלי ציי הרכב נגד מופז: לא נרכוש מכוניות ללא בקרת יציבות

המהלך בא על רקע החלטתו של מופז לאפשר יבוא דגמים שאינם כוללים את מערכת הבטיחות

תומר הדר 07:1128.01.09

ביטול התקנה המחייבת שבכל דגמי המכוניות החדשות שעולות על כבישי הארץ תותקן מערכת בקרת יציבות מעוררת את התנגדותם של איגוד קציני הבטיחות בתעבורה. מתכתובת פנימית של האיגוד שהגיעה לידי "כלכליסט" עולה שחברי האיגוד מאיימים לסרב לרכוש מכוניות שאינן מצוידות במערכת.

 

להחלטה

כזו עשויה להיות משמעות רבה עבור יבואני הרכב: איגוד קציני הבטיחות בתעבורה מורכב מ-2,700 חברים, עמם נמנים רבים ממנהלי ציי הרכב של החברות הגדולות בישראל. "האיגוד מתנגד לשינוי התקנה, שעלול לפגוע בבטיחות, ולמהלכים המשרתים אינטרסים כלכליים שבאים על חשבון בטיחות", כתב לחברי האיגוד דוד בוקר, יו"ר האיגוד. "עלינו להמליץ לכל חברי האיגוד שהחברות שבהן אנו מועסקים יחתמו על אמנה שלא ייכנס לצי הרכב שלהן רכב ללא בקרת יציבות אלקטרונית. להצהרה זו אני מצפה מכולם", נכתב במסמך.

 

בשנה שעברה הודיע שר התחבורה שאול מופז שהחל בשנת 2010 יחויבו כל המכוניות החדשות המשווקות בישראל בהתקנת מערכת בקרת יציבות אלקטרונית. מדובר במערכת המסוגלת לזהות מצב של אובדן שליטה על הכביש, ולבצע בלימה סלקטיבית של גלגל אחד כדי לייצב את המכונית.

 

ברוב המכוניות המערכת כבר קיימת כיום, אולם בטנדרים ובמשאיות קלות רבות, דוגמת טויוטה היאס ואיסוזו די מקס המערכת אינה קיימת כלל, וגם אינה ניתנת כאופציה בתשלום.

 

נוסף על הטנדרים האלה, גם בחלק מהמכוניות המשפחתיות מערכת בקרת היציבות אינה מותקנת. רק השבוע השיקה רנו בישראל את דגם לוגאן המשפחתי - שגם הוא אינו כולל את מערכת בקרת היציבות.

 

לאחר שיבואני הרכב הפעילו לחצים על משרד התחבורה, הודיע מופז בשבוע שעבר על ביטול התקנה. צעד זה יוצר מצב שלמעשה מאפשר את המשך השיווק בישראל של כלי רכב שבהם המערכת הבטיחותית אינה מותקנת.

 

החרם שמכריזים כעת קציני הרכב על דגמים אלו עלולים לפגוע בשיווקם בישראל. זאת, לאור המשקל הגדול של מכירות הרכב בארץ לציי ליסינג של חברות - לעומת משקלם של המכירות למשקי בית פרטיים.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x