זיו האפט: ב־2009 תהיה ירידה חדה במסירות הרכב
מיוחד ל"כלכליסט": בעקבות המשבר והירידה הצפויה בתוצר הלאומי הגולמי לנפש, צופים כלכלני זיו האפט ירידה של 22% במסירות רכבים חדשים בשנה הבאה
בשנה הבאה צפויה ירידה חדה במספר מסירות הרכב בישראל, כך מעריכה קבוצת רואי החשבון והייעוץ העסקי זיו האפט. מצבו של ענף הרכב ב־2009 קשה לחיזוי לנוכח חוסר היציבות הנוכחי וחוסר הוודאות לגבי עתידו של ענף הליסינג.
מסקירה בלעדית של ענף הרכב שחוברה עבור "כלכליסט" על
שחר זיו, שותף בכיר בקבוצה, מסביר כיצד מתבצע חישוב תחזית מסירות הרכב: "הבאנו בחשבון את כל הגורמים הרלבנטיים כגון אחוז הצמיחה של האוכלוסייה, שינויים בתל"ג, עלייה ברמת החיים, מספר כלי הרכב שיוצאים מהמחזור ומספר הקילומטרים שהישראלים נוסעים מדי יום". לדברי זיו, חישוב זה עמד במבחן כאשר שוק הרכב הישראלי נקלע למשברים קודמים: "בשנת 2001 נקלעה הכלכלה בישראל למשבר בועת ההייטק והאינתיפאדה, אך במקביל עלה מספר המכוניות לכל 1,000 נפש".
זיו מציין כי עיקר הביקוש לרכב נובע מעלייה במספר התושבים, בעיקר בשכבות החלשות. רכישות כלי הרכב של שכבות אלו משפיעות בסופו של דבר גם על מספר הרכישות של מכוניות חדשות או מכוניות בליסינג. לדברי זיו, האפשרות שבעל רכב ימכור את מכוניתו ויעבור לתחבורה ציבורית ולא למכונית חדשה כמעט אינה קיימת.
מהניתוח של זיו האפט עולה כאמור כי שעד סוף 2008 יעלו על כבישי הארץ כ־199 אלף מכוניות חדשות. לדברי זיו, נתון זה מחושב בהסתמך על צמיחה של 1.8% באוכלוסייה. "הצפי ל־2008 הוא 251.3 כלי רכב לכל 1,000 איש. ב־2009 צפוי שיעור דומה של צמיחת אוכלוסיה, שבשילוב עם ירידה של התוצר הלאומי הגולמי לנפש יביא לצפי של 250 מכוניות לכל 1,000 איש. בחישוב כולל, אנו צופים שבכבישי ישראל ייסעו בשנה הבאה כ־1.9 מיליון מכוניות לעומת 1.8 מיליון מכוניות ב־2008".