$
דעות

הישראלים עובדים "פול גז בניוטרל"

אבות ואמהות שרוצים להתפתח בתחום המקצועי לא חייבים להקריב את חיי המשפחה שלהם לשם כך. ישנן דוגמאות רבות למעסיקים ועובדים שהגיעו לנוסחאות מוצלחות של איזון בין הבית לעבודה לצד פריון גבוה

בלה אברהמס 07:5301.01.16
אחת הבעיות הכלכליות הבוערות של ישראל היא הפריון הנמוך. על פי נתוני האוצר, הפריון לשעת עבודה כאן הוא 36.7, לעומת 48.2 בממוצע ה-OECD. הפריון לעובד נמוך גם הוא ב-13% מממוצע המדינות המפותחות. מצד שני, ישראל נמצאת במקום השישי בעולם המפותח במספר שעות העבודה לעובד, כלומר אנחנו נותנים פול-גז בניוטרל – עובדים קשה עם פריון נמוך. שעות עבודה רבות משפיעות לרעה גם על איכות החיים של העובדים. המצב הזה מחייב רפורמה רחבה שתתקן את העיוותים האלה.

 

ברוב העולם, כאמור, עובדים פחות שעות מאשר כאן ונהנים מפריון גבוה יותר. כדי לייבא את השיטה הזו לישראל נדרש שילוב של שלושה גורמים: המדינה, המעסיקים והעובדים. המדינה צריכה לקצר בחקיקה את שבוע העבודה ובמקביל לפעול לשיפור הפריון במשק באמצעים מאקרו-כלכליים שונים: הכשרה וקידום של מגזרים מוחלשים, מלחמה בכלכלה השחורה ועוד.

 

עובדים מהבית (אילוסטרציה) עובדים מהבית (אילוסטרציה) צילום: שאטרסטוק

 

גם המעסיקים צריכים להירתם לשינוי. אם יקוצר שבוע העבודה, יהיה עליהם לפתח שיטות להגביר את היעילות, כך שהרווחיות שלהם לא תיפגע. אם לא יקוצר, הם יצטרכו לפתח יותר כלים ואמצעים שיעזרו לעובדים לאזן בין עבודה לבית ופנאי. החברות המודרניות מבינות היום שהעובדים הם המשאב הכי יקר שלהן. עובד מרוצה הוא גם יעיל יותר וגם נאמן יותר לחברה לאורך זמן. אם מפנימים את התובנה הזו, ומנהלים דיאלוג עם העובדים, ניתן לייצר מנגנוני עבודה משוכללים יותר. באינטל ישראל, לדוגמה, מאפשרים לחלק מהעובדים לקבוע בעצמם את שעות העבודה שלהם. זו דוגמה למהלך קטן שמגביר הן את תפוקת העובד והן את שביעות רצונו.

 

הצלע השלישית במשולש היא העובדים עצמם. הם – אנחנו – חייבים בראש ובראשונה לקחת אחריות על עצמנו. אם יקוצר שבוע העבודה, העובדים חייבים להבין שעליהם לייצר את אותן תפוקות בפחות זמן. במצב הנוכחי, העובדים צריכים גם לנהל את האיזון בית-עבודה-פנאי שלהם, לדעת לקבוע גבולות ולדבר עם המעסיק על הצרכים שלהם, סיטואציה שרבים מבקשים להימנע ממנה.

 

לפני מספר שנים, כאשר דור ה-Y נכנס לשוק העבודה, זוהה הצורך בשינוי. זהו דור שמתאפיין ברצון לשעות פנאי רבות וצורך רב יותר בגמישות בעבודה. אלו הצעירים המוכשרים שלנו, היתרון האנושי הגדול של מדינת ישראל, ושוק העבודה לא יכול היה להתעלם מצרכיהם ולהגיד להם להתכופף על פי תנאים שנקבעו לפני עשורים.

 

יום עבודה ארוך הוא לא גזירת גורל. אבות ואמהות שרוצים להתפתח בתחום המקצועי לא חייבים להקריב את חיי המשפחה שלהם לשם כך. ישנן דוגמאות רבות למעסיקים ועובדים שהגיעו לנוסחאות מוצלחות של איזון בית ועבודה לצד פריון גבוה. אינטל ישראל, שהפריון לעובד גבוה בה פי תשעה מהממוצע במדינה, שעובדים-הורים בה יכולים לבחור להם יום עבודה מהבית, שהעובדות בה יכולות לחזור מחופשת לידה בצורה הדרגתית – יכולה להיות מודל לשאר המשק.

 

בלה אברהמס היא סמנכ"לית קשרי החוץ של אינטל ישראל

בטל שלח
    לכל התגובות
    x