$
חדשות טכנולוגיה
טכנולוגי מאקרו ראש כתבה HEADER

מאקרו טכנולוגי

מחפשת את הרשת : האם טוויטר תמציא עצמה מחדש כגוף שידור?

טוויטר נמצאת לקראת סוף דרכה כרשת חברתית, והיא מנסה להמציא עצמה מחדש כפלטפורמה להעברת שידורי וידיאו חיים. אם תצליח, היא עשויה לא רק להבטיח את עתידה, אלא להמציא מחדש את תחום שידורי הווידיאו המקוונים

עומר כביר 11:4318.08.16

אין דרך קלה לבשר את זה, אבל טוויטר המוכרת לא תוכל להמשיך לתפקד זמן רב בתצורה הנוכחית שלה. בימים אלו מנסה הרשת החברתית המקרטעת להמציא את עצמה מחדש כגוף תוכן שמתמחה בשידורים חיים בסטרימינג. אם זה יצליח לה, היא עתידה לנער את שוק תוכן הווידיאו המקוון והמסורתי, כפי שאפילו נטפליקס לא הצליחה.

 

דו"חות החברה לרבעון השני של השנה הראו בבירור כי היכולת של טוויטר להמשיך לתפקד כרשת חברתית די אפסית: מספר המשתמשים הפעילים קפוא, ההכנסות גדלות בשיעור לא מספק של 20% (לעומת 52% בפייסבוק) והשורה התחתונה הסתכמה בהפסד נקי של 107 מיליון דולר. נראה שגם המייסד והמנכ"ל ג'ק דורסי מבין היטב לאן נושבת הרוח, ובכהונתו הנוכחית הוא מנסה להוביל את החברה לכיוונים חדשים, כאלו שינסו למצב אותה כמשהו חדש שלא נדרש להתחרות ראש בראש מול טורפת־העל פייסבוק.

 

 איור: דניאל גולדפרב

 

לאחר כמה מאמצים לא סקסיים במיוחד כמו פעילות בתחום האדטק, כעת נראה שטוויטר מתמקדת בתחום שידורי הווידיאו החיים ברשת, שיכול להפוך אותה לגוף שידורים שיהיה חלק אינטגרלי מהמדיה החדשה. טוויטר מפלרטטת עם תוכן וידיאו מקורי או בלעדי עוד מאז שרכשה את שירות המיקרו־וידיאו Vine ב־2012 ושילבה אותו בפלטפורמה שלה. בתחילת דרכו זכה השירות לפופולריות ניכרת, עורר באזז, יצר כוכבי אינסטנט ומשך כוכבים קיימים. אך בשנה האחרונה Vine סובל מדעיכה מתמשכת, שהתבטאה בנטישת כוכבים לפלטפורמות מתחרות, אקסודוס של בכירים וירידה במספר ובאיכות הסרטונים שמועלים לשירות.

 

עדיין, Vine רחוק מלמות, ועצם הפעילות בתחום הדגימה לטוויטר את חשיבות הווידיאו כפלטפורמה להמרצת פעילותה. עתה מרכזת החברה מאמצים במינוף הווידיאו והסטרימינג למיצוב מחודש. אחד הנדבכים המרכזיים בפעילות זו הוא שירות הלייב וידיאו פריסקופ, שרכשה טוויטר כחודשיים לפני השקתו במרץ 2015. כוחו הרב של שירות זה התגלה בליל המהפכה הכושלת בטורקיה לפני כחודש, כשהפך — לצד השירות המקביל של פייסבוק — למקור מידע משמעותי על המתרחש במדינה בשעות הקריטיות הראשונות לאירועים.

 

דאלאס קאובויז נגד בופאלו בילס. איך תשלב טוויטר את תוכן הגולשים בשידורי הספורט? דאלאס קאובויז נגד בופאלו בילס. איך תשלב טוויטר את תוכן הגולשים בשידורי הספורט? צילום: אם סי טי

 

המהלך המשמעותי ביותר של טוויטר בתחום יצא לדרך באפריל השנה, עם רכישת זכויות שידור חי בסטרימינג של 10 משחקי פוטבול בליגת NFL האמריקאית ב־10 מיליון דולר. העסקה מאפשרת לטוויטר לשדר את המשחקים למשתמשים בכל העולם, הן באמצעות אפליקציית הווב שלה והן באפליקציות למכשירים דוגמת קונסולות משחקים (זכויות השידור של המשחקים במובייל שייכות לוורייזון, ולא ברור אם טוויטר תשדר את המשחקים גם באפליקציות המובייל). עסקה זו עתידה להניב הכנסות משמעותיות לטוויטר, שלפי דיווחים מתכננת למכור סביבה חבילות פרסום בהיקף של 50 מיליון דולר.

 

אבל מעניין יותר הוא האופן שבו טוויטר מתכוונת להעביר את השידורים ואת חבילת התוכן שתעטוף אותם: לפי דיווחים, טוויטר כבר פועלת להוספת אפליקציה למכשירי אפל TV לקראת שידור המשחק הראשון בספטמבר הקרוב. כך טוויטר תשדר את המשחקים על גבי מסך הטלוויזיה, אך באופן שיאפשר לה לעטוף אותם בתכנים מעולם המדיה החדשה שייתנו לשידור ערך מוסף על פני הטלוויזיה המסורתית. האפשרויות מוגבלות רק בידי דמיון מנהלי המוצר בחברה: החל מפיד תגובות שירוץ על המסך לצד המשחק; עבור בכלי שיאפשר לחתוף קליפ מהמשחק, לסמן או לצייר על גביו הערות ומהלכים ולשתפם בטוויטר; ועד אינטגרציה עם פריסקופ שתאפשר לצופים להאזין לדברי קריינות ופרשנות של משתמשים אחרים כתחליף לשדרנים מקצועיים, ועשויה לשמש בסיס לקהילה חדשה של שדרני ספורט חובבים.

 

באופן זה יכולה טוויטר להמציא עצמה מחדש כגוף שידור שנטוע באמת בעולם המדיה החברתית. אין ספק שעולם תוכן הווידיאו משווע לכזה שינוי. נטפליקס ואמזון הצליחו ביצירת תכנים מקוריים, אך אלה עדיין נראים ומתנהגים כמו סדרות טלוויזיה מסורתיות. האינטראקטיביות והמיידיות של שירותים כמו פריסקופ עוד לא הומרו לתכנים מקצועיים, גם בנקודות מתבקשות כמו שידורי ספורט חיים. טוויטר, מופרך ככל שזה יישמע, היא כרגע התקווה הגדולה לשינוי כי היא הגורם היחיד שמחזיק גם בתוכן מבוקש וגם בניסיון והבנה בתחום המדיה החברתית שחסרים לרשתות שידור מסורתיות ולמתחרים מקוונים חדשים. אם היא תצליח היא לא רק תמציא את עצמה מחדש ותבטיח את עתידה, אלא תחולל מהפכה של ממש בעולם הווידיאו המקוון. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x