$
חדשות טכנולוגיה

שירת מחאה: אפל וספוטיפיי בעימות פומבי על כללי הרכישה באפסטור

לאחר שגרסה חדשה של אפליקציית המוזיקה נותרה מחוץ לאפסטור, בספוטיפיי טוענים שחברת הטכנולוגיה מנסה לפגוע בהם על רקע התחרות עם אפל מיוזיק. באפל ענו שספוטיפיי מבקשת יחס מועדף

עומר כביר 11:2003.07.16

הכרזת מלחמה: מפעילת שירות המוזיקה בסטרימינג ספוטיפיי יוצאת לקרב חורמה באפל, אחרי שחברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם סירבה לאשר עדכון לאפליקציית האייפון של השירות. בספוטיפיי מאשימים שאפל מנסה לפגוע בפעילותה על רקע התחרות עם שירות אפל מיוזיק. ואולם, באפל טוענים בתגובה שספוטיפיי היא זו שדורשת יחס מועדף לעומת אפליקציות אחרות, ושהיא בחרה במודע להתעלם מכללי האפסטור.

 

במרכז העימות עומד שינוי משמעותי שמבקשת ספוטיפיי לשלב בגרסה החדשה של האפליקציית האייפון שלה. עד עתה, ניתן היה להירשם למנוי פרימיום של השירות דרך האפליקציה – פעולה שמקנה לאפל 30% מההכנסות בעת ההרשמה וכן בכל מועד חידוש אוטומטי (בעקבות שינוי מדיניות עליו הכריזה אפל לאחרונה יורד חלקה של החברה ל-15% אחרי השנה הראשונה).

 

 

בגרסה החדשה בוטלה אפשרות זו, וכשמשתמש מבקש לגשת לתכונה שאינה זמינה למנוי חינמי נאמר לו רק שדרוש לו מינוי פרימיום על מנת לעשות זאת. כללי האפסטור אוסרים על אפליקציה לעשות שימוש במערכת חיוב שאינה של אפל או להפנות משתמשים לרכישת מוצר דיגיטלי בפלטפורמה אחרת. ולכן, בגרסה החדשה ספוטיפיי לא מפנה את המשתמש לרכישה באתר השירות אלא רק מציינת שדרוש מינוי פרימיום. עם זאת, המשתמש החכם לא יתקשה להבין למה כיוונה החברה בדבריה.

 

אפל, שלא במפתיע, סירבה לאשר את האפליקציה עם השינוי המדובר, וההחלטה עוררה זעם רב בספוטיפיי. "אפל גורמת נזק חמור לספוטיפיי וללקוחותיה", כתב היועץ המשפטי של החברה, הורשיו גוטיארז, במכתב ששלח ליועץ המשפטי של אפל, ברוס סיוול.

 

לא קשה להבין למה מכוונת ההודעה לא קשה להבין למה מכוונת ההודעה צילום: pbs.twimg.com

 

במכתב, שתוכנו פורסם באתר recode, אומר גוטיארז שאפל סירבה לאשר את העדכון לאפליקציה מכיוון שהוא מפר את כללי המודל העסקי של האפסטור, ושהיא דורשת מהחברה להשתמש במערכת התשלומים של אפל אם ברצונה להשתמש באפליקציה על מנת למכור מינויים בתשלום.

 

"המהלך מעלה חששות חמורים להפרת חוקי התחרותיות בארה"ב ובאיחוד האירופי", הוא הוסיף. "מדובר בהמשך דפוס התנהגות מדאיג של אפל שנועד לפגוע בתחרותיות של ספוטיפיי ב-iOS, בהיותה יריבה של אפל מיוזיק, במיוחד לאור עבר של התנהגות בלתי-תחרותית כלפי ספוטיפיי. אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד בשעה שאפל משתמשת בהליך האישור של האפסטור כנשק שנועד לפגוע במתחרותיה".

 

ספוטיפיי לא הסתפקה בשליחת המכתב לאפל, והעבירה עותקים ממנו גם לחברי קונגרס בולטים. לא ברור האם מכתב זה היה בין הגורמים לדבריה של הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת' וורן, מועמדת מובילה להתמודד לצד הילארי קלינטון על תפקיד סגנית נשיאת ארה"ב, שלפיהם "מזה זמן רב אפל מנצלת את שליטתה ב-iOS על מנת למחוץ את התחרות בשוק המוזיקה".

 

המכתב של ספוטיפיי מצטרף לשורה של מהלכי לובינג שמקיימת החברה מאז השקת אפל מיוזיק לפני כשנה, מול רגולטורים בארה"ב ובאירופה, בטענה שהמדיניות של אפל מענישה אפליקציות שמפעילות שירותי מוזיקה בפלטפורמה שלה, ומקדמת את השירות של אפל עצמה.

 

אפל, מצדה, לא נשארה חייבת, ובמכתב תשובה חריף ששלח סיוול לגוטיארז הוא תוקף את טענות ספוטיפיי. "ההשקעה שלנו באפסטור אינה טריוואלית", הוא כותב, במכתב שפורסם בבאזפיד. "אם לקוח בוחר להירשם למוצר דיגיטלי מחוץ לאפסטור, המפתח לא משלם לנו כלום, והתוכן שלהם עדיין עובד במכשירי אפל. לרמוז שספוטיפיי לא צריכה לשלם על מנת ליהנות מההטבות שהן תוצאה של העבודה הקשה של אפל, בדיוק כמו כל מפתח אחר, ייתן לחברה יתרון גדול על פני מפתחים אחרים. זה לא הוגן ולא הגיוני.

 

"הכללים שלנו חלים באופן שווה על כל מפתחי האפליקצות, בין אם הם מתחרים באפל ובין אם לא. לא שינינו את התנהגותנו או את החוקים שלנו אחרי שהשקנו את שירות המוזיקה בסטרימינג שלנו, או כשספוטיפיי הפכה למתחרה. למרבה האירוניה, זו ספוטיפיי שרוצה לשנות את הדברים ומבקשת יחס מועדף מאפל – טוענת, למעשה, שמכיוון שאנחנו מתחרים היא צריכה לזכות ביחס שונה, לקבל ויתורים ופטורים מכללים שנוגעים לכל המפתחים האחרים באפסטור. אנחנו לא מסכימים לכך".

 

בנוגע לשינוי שביצעה ספוטיפיי באפליקציה שלה כתב סיוול שהוא נועד בברור על מנת לעקוף את כללי הרכישה בתוך אפליקציה של אפל. "ב-26 במאי הוגשה לאישור גרסה של האפליקציה עם שינוי שנעשה רק על מנת להימנע מלשלם לאפל על השימוש באפסטור", הוא הוסיף. "אחרי כמה שעות מקבל המשתמש אימייל שמכווין אותו להירשם באתר של ספוטיפיי. מדובר בהפרה ברורה של כללים שכל מפתח אחר מציית לה".

 

לפי סיוול, אחרי שספוטיפיי הגישה את הגרסה המעודכנת התקיימו דיונים בינה לבין אפל, וב-10 ביוני הגישה החברה גרסה חדשה של האפליקציה, שגם בה התבקשו המשתמשים להשאיר כתובת אימייל על מנת שהחברה תוכל לפני אליהם ישירות, וכך לעקוף את כללי האפסטור. "האפליקציה של ספוטיפיי נדחתה, שוב, בעקבות הניסיון לעקוף את הכללים ולא, כפי שטוענת החברה, בגלל בקשתה הפשוטה לתקשר ישירות עם לקוחותיה", מציין סיוול.

 

סיוול מסיים את מכתבו לגוטיארז באיום מרומז. "ככל שאני רואה, האפליקציה של ספוטיפיי שזמינה כיום באפסטור עדיין מפרה את הכללים שלנו", הוא כתב, ברמיזה ברורה לכך שאפל עלולה בכל רגע להסיר גם את האפליקציה הקיימת, והוסיף: "אשמח לסייע בהליך בחינה ואישור מזורז של האפליקציה שלכם ברגע שתספקו גרסה שעומדת בכללי האפסטור".

 

לא מדובר בפעם הראשונה שאפל מתנגחת עם חברה בולטת אחרת סביב אישור אפליקציה לאפסטור, על רקע האשמות לפגיעה בתחרותיות. המקרה המפורסם, וכנראה גם הראשון, היה ב-2009 כשאפל סירבה לאשר את אפליקציית Voice של גוגל. המהלך נחשב לאחד העימותים הראשונים הפומביים הראשונים ביריבות בין אפל לגוגל, שזמן לא רוב קודם לכן עוד היו שותפות קרובות (מנכ"ל גוגל אז, אריק שמידט היה על הבמה לצד סטיב ג'ובס בחשיפת האייפון המקורי ב-2007 ואף ישב בדירקטוריון אפל).

 

המהלך הוביל לביקורת חריפה נגד אפל, שאילצה אותה לפרסם לראשונה את כללי אישור האפליקציות באפסטור ולבסוף גם לאשר את כניסתה של גוגל Voice לחנות.

 

ספק אם אפל תישבר בקלות הפעם: הירידה במכירות מוצרי החומרה שלה הופכת את הכנסותיה משירותים דוגמת האפסטור למשמעותיות הרבה יותר. היענות לדרישות ספוטיפיי תוביל ללחץ על החברה מצד מפתחי אפליקציות אחרים, ותיצור כדור שלג שעלול לפגוע משמעותית בהכנסות החברה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x