$
מכשירים ומדריכים
טכנולוגי מאקרו ראש כתבה HEADER

מאקרו טכנולוגי

למי קראת חמוד? שתי גישות הפוכות לתעשיית הרובוטיקה

Zenbo, הרובוט לניהול הבית החכם של אסוס מציג גישה הפוכה לחלוטין מזו שהציגו אמזון וגוגל במוצרים מקבילים. החלוקה בין מזרח למערב בתחום הבינה המלאכותית. חמש נקודות

הגר רבט 16:5603.06.16

1. בן משפחה. כשאסוס חשפה השבוע את Zenbo, מנהל הבית החכם שלה, קשה היה שלא לשים לב להבדל העצום בין הרובוט החביב למוצרים כמו אקו של אמזון וגוגל Home. בעוד שהחברות האמריקאיות הציגו רמקול קטן ומינימליסטי, המוצר של החברה הטייוואנית, שנועד למלא את אותן מטרות, הוא ספק מערכת מולטימדיה, ספק בן לוויה משפחתי.

 

 Zenbo של אסוס. שונה Zenbo של אסוס. שונה צילום: ASUS

 

2. נשמה לכולם. לתושבי אסיה בכלל וליפנים בפרט יש חיבה ארוכת שנים לרובוטים שהם בעיקר חמודים עד כאב. בין אם הרובוט מיועד לשמש לבידור, לתקשורת או כבן לוויה, הנטייה היא לעצב אותו כיצור חי וליצור לו פנים. הסיבה לכך היא תפיסת עולם שמקורה בדת השינטו שנפוצה ביפן: השינטו גורסת שלכל דבר יש נשמה, בין אם הוא בן אנוש, חיה, עץ דובדבן או חפץ שמחובר לחשמל.

 

3. מטפל. פיתוח בני לוויה ונותני שירות רובוטיים הוא תחום פופולרי ביפן, שנהנה גם ממימון ממשלתי נדיב. יפן מזדקנת. 65% מהיפנים הם בני למעלה מ־60 והירידה בילודה רק מקצינה. היפנים זקוקים נואשות למטפלים, גם עבור האוכלוסייה הקשישה וגם עבור ילדים, במטרה להקל על ההורים ולנסות לעודד ילודה. וכשמעצבים רובוט שאמור לטפל בקרובי המשפחה, קשה להעניק לו צורה של קופסה.

 

אקו של אמזון. האמריקאים לא רוצים להיקשר אקו של אמזון. האמריקאים לא רוצים להיקשר צילום: טי.אן.סי

 

4. לוחם. במערב, לעומת זאת, הנטייה הפוכה. למרות שמבחינה טכנית גם אקו (וגם, אגב, מכונה לממכר משקאות קלים) היא ישות רובוטית לכל דבר, עבור הקהל המערבי מדובר במוצר שהם לא רוצים להיקשר אליו רגשית. האמריקאים נחרדים מהרעיון להיעזר ברובוטים דמויי אדם כדי לטפל בבני משפחה, אבל שמחים מאוד להוציא למיקור חוץ את המלחמות שלהם. דווקא הרובוטים המאיימים של DARPA ובוסטון דיינמיקס זוכים לצורות אנושיות או חייתיות. גם המימון הממשלתי לתחום הרובוטיקה בארה"ב מוקצה, רובו ככולו, לפיתוח מערכות נשק ולא בני לוויה.

 

5. סכיזמה. יש כאן שתי גישות שונות לבינה מלאכותית: אחת שמאנישה אותה (עד גבול מסוים) ואחת שרואה בה מוצר לכל דבר. בתווך, אפשר למקם את הצ'טבוטים, הבינה המלאכותית שנועדה לדמות שיחה אנושית אך אין לה ייצוג פיזי. השאלה הפתוחה היא איך החלוקה הדוקטרינית הזו תאתגר את היכולת של יצרניות הרובוטים במזרח להצליח במערב, ולהפך.  
בטל שלח
    לכל התגובות
    x