$
כלכליסט-טק

למה ענקיות הרכב משקיעות בחברות שפוגעות בהכנסותיהן

ההשקעות של פולקסווגן וטויוטה ב־Gett ואובר מעידות שענקיות הרכב הפנימו כי ההתקדמות בפיתוח רכבים שמופעלים ללא נהג כבר מהווה סכנה קרובה למכירותיהן. חברות ההסעות מחזיקות בטכנולוגיה ובידע הנדרשים להן לייצר מנועי צמיחה חדשים

עומר כביר 11:55 26.05.16

 

הבחירה של פולקסווגן וטויוטה להשקיע ב־Gett (לשעבר גט טקסי) ובאובר מיליוני דולרים יכולה להתפרש כהחלטה עסקית די גרועה, שהרי חברות ההסעות מעודדות אנשים לוותר על רכבם הפרטי, ובמקום זאת לחלוק נסיעות עם זרים. אבל ענקיות הרכב יודעות בדיוק מה הן עושות, ובעיקר הן נערכת לאיום המשמעותי להכנסותיהן בעתיד הלא רחוק - הרכבים האוטונומיים.

 

בשנים האחרונות התפתחה הטכנולוגיה בתחום בו צופים לשינויים גדולים בעולם התחבורה בקרוב.

 

לבד, אין לגט או לפולקסווגן שום סיכוי להצליח בתחום המכונית האוטונומית, שדורש השקעות מאסיביות במחקר ופיתוח. אבל שיתוף הפעולה יאפשר להן להיכנס לתחום פעילות משמעותי נוסף, שבו הכל עדיין פתוח ושום חברה עוד לא קרובה לתפוס את הבכורה. ביחד הן יכולות להפוך לגורם מרכזי שיוביל את התחום שישנה בשנים הקרובות את פניו של עולם התחבורה.

 

צילום: רנון בוידק

 

סיבה אפשרית נוספת להשקעה כזו יכולה להיות הצורך של יצרניות הרכב להגדיל את הרווחים שלהן בתחום בו עדיין מעוניינים לרכוש רכבים, בזמן שפחות מכוניות יימכרו בעתיד באופן כללי. כך, יוכלו חברות ההסעות לחכור את רכבי החברה.

 

חברות הרכב מבטיחות מכירות בשוק מצטמצם

היה ניתן לסווג את המהלך של פולקסווגן כהחלטה ניהולית תמוהה לולא הוא היה חלק משורת מהלכים של יצרניות רכב אחרות.

 

בתחילת השנה השקיעה ג'נרל מוטורס חצי מיליארד דולר בליפט, כצעד ראשון בשיתוף פעולה אסטרטגי בין החברות. שעות ספורות אחרי ההכרזה של גט על השקעתה של פולסקווגן בחברה, בישרה טויוטה שהשקיעה באובר סכום שלא פורסם, גם כחלק משיתוף פעולה אסטרטגי חדש.

 

אובר. סכום ההשקעה לא פורסם
אובר. סכום ההשקעה לא פורסםצילום: yahoo

 

אז מה יש ליצרניות רכב לחפש בחברות שלכאורה מנסות לפגוע להן בפרנסה? תשובה אפשרית אחת נעוצה בטיבם של שיתופי הפעולה האסטרטגיים, במסגרתם יכולים נהגי אובר וליפט לחכור רכבים של יצרנית הרכב השותפה בתנאים מועדפים. ההיגיון של יצרניות הרכב בהקשר זה שגם ככה יימכרו הרבה פחות כלי רכב באופן כללי, אז הן לפחות ידאגו להיות בין מעט החברות שיצליחו למכור אותם למגזר שעדיין מעוניין ברכישתם. זה הוא מעין ניסיון לסנדל יצרניות אחרות ממכירת רכבים לנהגי שירותי הזמנת נסיעות, וכך להבטיח לפחות את מכירותיהן שלהן בשוק שהולך ומצטמצם עם השנים.

 

אפשרות סבירה יותר שמאחורי ההשקעות היא חשיבה אסטרטגית שצופה את השינויים האדירים שיתחוללו בעולם התחבורה בשנים הקרובות ושתסייע ליצרניות הרכב להבטיח בו את מעמדן. חשיבה זו מתבררת כשנזכרים שלפני שבועיים אפל השקיעה מיליארד דולר בחברת הנסיעות דידי צ'אקסינג, המתחרה הגדולה ביותר של אובר בסין שבעבר השקיעה בעצמה בליפט.

 

חברות הטכנולוגיה מצטרפות להשקעה

חברות הטכנולוגיה מצטרפות גם הן להשקעת יצרניות הרכב בשירותי הזמנת נסיעות, משום שהן רוצות לקחת חלק בתחום המכוניות ללא נהג. כל הגורמים שפועלים בתחום מסכימים שעידן המכוניות האוטונומיות אינו רחוק כלל ושרכבים אלו עתידים להיות כל כך דומיננטיים בחיי היום יום, עד שהתינוקות שנולדים כיום כבר לא יצטרכו להוציא רישיון נהיגה בעתיד.

 

שחר וייס. מנכ"ל ומייסד גט
שחר וייס. מנכ"ל ומייסד גטצילום: יח"צ

 

המרוץ להשקת המכונית האוטונומית לא מוגבל למגזר אחד ומשתתפות בו גם יצרניות הרכב, שמביאות לשולחן את המומחיות ארוכת השנים בתחום, וגם חברות טכנולוגיה שעל היעדר הניסיון שלהן ביצור רכב מפצה ידע עשיר בתחומים כמו בינה מלכותית וחיישנים.

 

שירותי הזמנת הנסיעות כמו גט, אובר וליפט יושבים במרכז התחום: ליצרניות הרכב הן יכולות להביא תשתית וידע בתחום ניהול ממוחשב של צי תחבורה גדול ודינמי לצד ידע טכנולוגי בתחומים שהיצרניות חלשות בהם ולחברות טכנולוגיה כמו אפל, שב־40 שנותיה התמקדה במוצרים אישיים, הן מביאות ידע נרחב מעולם התחבורה וחיבור לעולם שיחסית חדש להן. כשמוסיפים לכך את העובדה שחלק מהחברות, ובראשן אובר, מקיימות מחקר עצמאי נרחב בתחום הרכב האוטונומי, האטרקטיביות שלהן ליצרניות ולחברות הטכנולוגיה רק גדלה.

 

300 מיליון הדולר שמשקיעה פולקסווגן בגט מביאים את כלל הסכום שהושקע בחברה עד היום לקצת יותר מחצי מיליארד דולר. זה אמנם נשמע כמו הרבה כסף, אבל יש לזכור שבאובר הושקעו כבר למעלה מ־9 מיליארד דולר, כך שהפער ביניהן עוד גדול. 

 

x