$
חדשות טכנולוגיה
טכנולוגי מאקרו ראש כתבה HEADER

מאקרו טכנולוגי

מי צריך את יאהו: מה הפך את הברווזון של האינטרנט לברבור מבוקש

חברת התקשורת ורייזון, הצהובון הבריטי "דיילי מייל" וגוגל מתעניינות כולן ברכישת פורטל התוכן המקרטע יאהו, ולכל אחת סיבות שונות

עומר כביר 15:5214.04.16

לפורטל המקרטע יאהו לא היה מושג שהוא כזה פופולרי. מאז החלה החברה במהלכים למכירת פעילות האינטרנט שלה ולהפיכתה לחברת אחזקות שמתקיימת על סמך חלקה בענקית האינטרנט הסינית עליבאבא, היא הפכה למחוזרת על ידי ידי שלוש חברות בולטות לפחות: חברת התקשורת ורייזון, הצהובון הבריטי "דיילי מייל" וענקית הטכנולוגיה גוגל. למה שלוש החברות האלו, השונות כל כך באופיין, רוצות דווקא את יאהו? התשובה לא זהה, או בהכרח ברורה.  

ורייזון נחשבת למתמודדת הרצינית ביותר והוותיקה ביותר, ויש לה האינטרס הגדול ביותר לקנות את פעילות האינטרנט של יאהו. כמו ספקיות סלולר ותקשורת רבות אחרות בעולם, השנים האחרונות היו מאתגרות מאוד גם עבור ענקית הטלקום האמריקאית. המעבר הכמעט מוחלט לסמארטפונים והשימוש המוגבר באפליקציות על חשבון ביצוע שיחות קוליות ומשלוח הודעות טקסט גדעו חלק ניכר ממקורות ההכנסה של החברה. נוסף על כך, כניסתם של מפעילים וירטואליים זולים לשוק התקשורת הביאה להורדת תעריפים שהעצימה את הפגיעה בהכנסות. 

 איור: דניאל גולדפרב

 

התגובה של חברות התקשורת לבעיה הזו היא ניסיון לגוון את מקורות ההכנסה. בישראל למשל זה התבטא בכניסה לפעילות התוכן, כמו שירות הטלוויזיה של סלקום. השאיפה של ורייזון לרכוש את יאהו מגיעה ממקום דומה: ניסיון לגוון את עוגת ההכנסות דרך התרחבות לתחום התוכן והפרסום כחלק מתוכנית אסטרטגית רחבה יותר.

 

יאהו טובה ביצירת תוכן אך מתקשה במכירת פרסומות ממוקדות לגולשים, שרבים מהם אינם משתמשים רשומים. לפי נתונים של eMarketer, ב־2015 עמד חלקה של יאהו בשוק הפרסום במובייל על 1.5% בלבד לעומת נתחי שוק של 35% לגוגל ו־19% לפייסבוק. המידע הרב שיש לוורייזון על 140 מיליון מנויי הסלולר שלה ועשרות מיליוני הלקוחות שלה בפלטפורמות אחרות יכול לאפשר יצירת פרסומות ממוקדות ויעילות יותר ביאהו, וכך להגדיל את חלקו של הפורטל בעוגת הפרסום ואיתו את ההכנסות. 

 

מנכ"לית יאהו מאריסה מאייר. לא הבטיחו לנו זיקוקים מנכ"לית יאהו מאריסה מאייר. לא הבטיחו לנו זיקוקים צילום: בלומברג

 

המניע של דיילי מייל לרכישה פחות מובן. לכאורה לא ברור מה יש לעיתון בריטי לחפש בחברת תוכן אמריקאית, אך במציאות הדיגיטלית הנוכחית לחלוקה הגיאוגרפית אין משמעות. כלי תקשורת שרוצים להישאר רלבנטיים צריכים להפוך לתאגידים בינלאומיים ששואפים לשרת צרכנים גלובליים בכמה שיותר שפות. וזה בדיוק מה שעושה דיילי מייל זה כמה שנים. ארה"ב נחשבת כיום למקור הצמיחה המרכזי בתעבורת העיתון, ואתרו מדורג במקום העשירי ברשימת אתרי החדשות הנצפים ביותר בארה"ב, תוך שהוא עוקף כלי תקשורת מקומיים ותיקים דוגמת "הוושינגטון פוסט" או יריבים מבית כמו BBC.

 

אך הצהובון הבריטי עדיין מתקשה לתרגם לכסף את התעבורה מארה"ב, ועם 51 מיליון גולשים בחודש הוא נמצא בהפרש ניכר מהגוף שנמצא במקום הראשון עם 128 מיליון גולשים. מי הגוף הזה? לא אחר מיאהו. "איחוד כוחות בין דיילי מייל ליאהו יהווה הצעה מפתה לרוכשי מדיה, שכן הוא יוכל להציע להם כמות משמעותית של צפיות בסביבה ידידותית למותגים", אמר ל־BBC איאן וויטקר, אנליסט מדיה בבנק ההשקעות Liberum.

 

סימני השאלה הגדולים ביותר הם סביב העניין של גוגל ביאהו. מידת העניין של ענקית החיפוש בפורטל התוכן לא לגמרי ברורה, אך עצם העובדה שגוגל בכלל שוקלת להגיש הצעת רכישה ליאהו נראית תמוהה. על פניו, לא נראה שיש ליאהו משהו שגוגל צריכה. על כל שירות שיאהו מציעה גוגל מחזיקה בגרסה מתקדמת ופופולרית יותר ובעלת הכנסות משופרות. הנקודה היחידה שבה יאהו נותנת פייט היא פלטפורמת הבלוגינג טאמבלר, אבל לא מדובר ביתרון משמעותי בשביל להצדיק רכישה. וכמובן מעל לכל בולטת ההגמוניה של גוגל בשוק הפרסום המקוון לעומת חלקה המצומק של יאהו.

 

אז מה יש לגוגל לחפש שם? התשובה כנראה משעממת הרבה יותר משהיינו רוצים לדמיין. מאז המאה הקודמת צברה יאהו פורטפוליו רחב של פטנטים, וחרף הירידה בעוצמת מלחמת הפטנטים בעת האחרונה, תביעות מצד יריבות או טרולים על הפרת פטנטים עדיין מהוות איום מהותי על הפעילות התקינה של חברות הטכנולוגיה. ייתכן שכל מה שגוגל רוצה הוא שכבת הגנה שהפטנטים של יאהו יספקו לה, ואחרי הרכישה היא תמהר לשלב את הנכסים האחרים של יאהו בשירותיה או לחסלם כליל. זה אמנם לא מרגש ומסעיר, אבל אף אחד לא הבטיח לנו זיקוקים והפתעות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x