$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

לוביזם? חפשו בגוגל

ענקית הרשת תורמת לאוניברסיטאות ולגמרי במקרה מקבלת מחקרים אוהדים, למה עדיף לקנות באינטרנט אם אתה שחור ומי נהנה מהזכות להישכח

יוסי גורביץ 15:4926.11.15

 

הנה שלושים מטבעות כסף, לך כתוב לנו משהו

 

ב-2011 גוגל מצאה את עצמה בבעיה: רשות הסחר הפדרלית (FTC) התחילה לחקור אם היא מנצלת את כוחה המונופוליסטי בתחום החיפוש כדי לקבור את היריבים שלה, להעתיק את הנתונים שלהם, להשתמש בהם ועוד.

 

 

 

החוקרים של ה-FTC היו תמימי דעים שגוגל ביצעה כמויות אדירות של הפרות. מה עושים? מוצאים (לכאורה, לכאורה) אקדמאי להשכרה. גוגל שפכה 760 אלף דולר על תרומות לאוניברסיטת ג'ורג' מייסון. לגמרי במקרה, כך מדווח המגזין "סלון", זו החלה תוך זמן קצר לפרסם מאמרים אקדמיים, להופיע בעיתונים ולערוך כנסים שהראו שהכל בסדר אצל גוגל.

 

בשלב מסוים הכותב העיקרי של המאמרים הללו, ג'ושוע רייט, הפך לאחד מחמשת הנציבים של ה-FTC, ונאלץ להצהיר תחת שבועה שלא ימשיך להתעסק בנושאים הללו. גם זה לא זיעזע את גוגל, כי בניגוד לדעתם של החוקרים הנציבות סגרה את החקירה.

 

ברבעון הראשון של 2011 גוגל הוציאה רשמית 5.47 מיליון דולר על שתדלנות – סכום גדול בהרבה מזה של חברות מסחריות אחרות. אולם בעוד שאחרי שתדלנות יש מעקב, אף אחד לא עוקב אחרי שליחת כסף לאקדמיה.

 

מה התוצאה? אתה מקבל מחקר שאתה לא יודע מי מימן את הגוף שמאחוריו. הוא נראה לך הוגן. אתה מצטט אותו, ותוך כמה זמן אתה הופך לתועמלן של גוגל שלא בתשלום וללא ידיעתך. סתם תזכורת: גם חברות הטבק הפיצו בשעתו מחקרים שאומרים שהעישון לא מסוכן.

 

תמיד תהיה לנו הרשת

 

אם צבע עורך, לא עלינו, מעט שחום, ואם איתרע מזלך ורחמנא ליצלן אתה מוסלמי, עונת הקניות בעולם המערבי אינה חוויה נעימה עבורך. אם תכנס לחנות גדולה, תוך זמן קצר תראה עובד או שניים הולכים אחריך, בנימוס כמובן, רק כדי לוודא שהכל בסדר ולא כדי לוודא שאתה לא מתכוון לגנוב שעון. קבוצה של צעירים שחורים שנכנסו לאחרונה לחנות אפל באוסטרליה נפלו קורבן למדיניות כזו, והיא קרתה אפילו למזכירת המדינה לשעבר קונדליסה רייס (!).

 

 

בלאק פריידי, יום הקניות האולטימטיבי בלאק פריידי, יום הקניות האולטימטיבי צילום: רויטרס

 

מחקרים מצאו שלקוחות שחורים חווים אפליה מתמשכת וקבועה בזמן הקנייה, ושזו הסביבה שבה האפליה נגדם היא הנפוצה ביותר (34% לעומת, למשל, 20% בעת הזמנת מזון). מהבחינה הזו, האפשרות לקנות ברשת משחררת חלק גדול מהבעיות הללו. לאתר שבו אתה מבקר אכפת רק מדבר אחד: שכרטיס האשראי שלך תקין.

 

כבר יש ברשת קריאות ללקוחות שחורים להעדיף חנויות מקוונות על חנויות פיזיות, לפחות עד שהיחס ישתנה. איך אמר את זה הגנרל בארקר? להכות בהם במקום שכואב להם, הכיס.

 

מי מסיר, וכמה?

 

גוגל מפרסמת כעת, כשנה וחצי אחרי הפסיקה של בית משפט אירופי על הזכות להשכח, את הנתונים על היישום של הבקשה הזו ברחבי היבשת: בכלל האיחוד גוגל קיבלה 42% מבקשות ההסרה, ודחתה 58% מהן. אומנם רוב לבקשות הנדחות, אבל רוב קטן. עם זאת, כשבודקים את הנושא בכל מדינה בנפרד, רואים, למשל, שבאיטליה, גוגל דחתה 70.3% מהבקשות.

 

 

 צילום: בלומברג

 

אילו סיפורים גוגל מסירה? למשל את הסיפור הבא: תושב בלגיה שהורשע בפשע אך זוכה בערעור, ביקש למחוק את הידיעה על הרשעתו וגוגל צייתה, אבל כשכומר צרפתי ביקש ממנה להסיר פרטים על ההרשעה שלו באונס ילדים ו(מה שחריג יותר) על הרחקתו מהכנסייה, החברה סירבה. קורבן אונס בגרמניה ביקשה ששמה יוסר, וגוגל צייתה. נראה שככל שהפשע היה כבד יותר ומובהק יותר, כך גברו הסיכויים שיישאר ברשת.

 

גוגל ציינה גם את עשרת האתרים המובילים שמהם התבקשה להסיר קישורים באינדקס שלה: במקום הראשון עומדת פייסבוק, עם 10,220 הסרות; אחריה profileengine, עם 7,986; הקבוצות של גוגל עצמה, עם 6,794; ואפילו גוגל פלוס היה ברשימה, עם 4,134 הסרות.

 

קצרצרים

 

1. ענף הבנקאות המודרנית, אומר המנכ"ל לשעבר של ברקליס, עומד בפני טלטלה עזה – "רגע אובר", הוא קורא לו. הוא מעריך שתוך זמן קצר, לא יהיה צורך בעשרות אלפי עובדים בבנקים והם יפוטרו. הוא אפילו מדבר על בנק שפועל כאפליקציה בלבד.

 

 

 צילום: בלומברג

 

למעשה, כבר ניסו את זה אצלנו: בנק מסוים פיטר חלק ניכר מעובדיו, בלי שום קשר לעליה בהכנסותיו, ומאז קרו שני דברים. מצד אחד, פעולות מקוונות הפכו לפשוטות מאד (כמובן, אם אתה צעיר מספיק כדי להבין אותן – אם אתה קשיש, באסה); אבל אם נתקלת בפעולה לא שגרתית, כמו הוצאת צ'ק בנקאי, אתה תירקב בתור נצחי ובבת אחת תבעט מהמאה ה-21 כל הדרך למאה ה-14. למה? כי פעולה לא שגרתית לוקחת זמן, צריכה פקיד מיומן שמכיר אותה (והוא צריך לתת שירות בו זמנית למספר גדול של אנשים שהמהפכה הטכנלוגית פסחה עליהם). מצד שני, ההנחה של מנכ"ל ברקליס שבנקים יקנו חברות פינטק (טכנולוגיית פיננסים) נשמעת סבירה לגמרי. זה מסוג הדברים שאתה רוצה לפתח בתוך הבית.

 

2. כמו סמסונג, גם אפל ממלאת את הטלפון שלה באפליקציות שאף אחד לא רוצה ושאי אפשר למחוק. חלק מהמשתמשים פשוט דוחפים את הזוועות לתיקיה שנקראת "אפל" ומנסים לשכוח ממנה. אם יש לכם כוח וזמן לבזבז, יש דרך מסובכת למדי שבה אתם יכולים לדחוף את כל האפליקציות הללו לתיקיה ואז להפוך אותה לבלתי נראית. לפחות עד עדכון התוכנה הבא של אפל. שיהיה בהצלחה.

 

3. גוגל מצאה את עצמה במה שנראה כמו התחלה של עוד שערוריית ריגול, הסתבר שגם כאשר המצלמה של Nest אינה מופעלית היא ממשיכה לצרוך אנרגיה. חוקרים מיהרו להסיק שאף שהמצלמה נראית כבויה, היא בעצם ממשיכה לצלם. בנסט, המהווה חטיבה של גוגל, טוענים אחרת: הם אומרים שהמצלמה לא פעילה אבל היא שומרת על אפשרות לעבור במהירות למצב של הזרמה, ולשם כך נדרש מתח גבוה יחסית.

 

גוגל אומרת שהיא לא מרגלת אחרינו ושנסמוך עליה. הדבר החכם ביותר מהבחינה הזו הוא פשוט לא להכניס מוצרים של אינטרנט הדברים הביתה. גוגל אולי לא עוקבת אחריך היום, אבל עוד שנה אולי זה יתגלה כרווחי ואתה תקבל פתאום מייל עם הרבה אותיות קטנות שלא תקרא.

 

4. בינואר, טען גבר אוסטרלי ממוצא ויאטנמי שפייסבוק מתעמרת בו רק בגלל שמו ומוצאו. הוא הציג דרכון שבו מופיע השם Phuc Dat Bich, וטען שבכלל אין שום קשר בינו ובין המילים האנגליות fuck that bitch. הוא התלונן על כך שמסורת עתיקה של הענקת שמות מוכחדת על ידי מיטת הסדום התאגידית של פייסבוק. הסיפור התפשט במהדורות חדשות כמו אש בשדה קוצים, והשבוע הודה המתלונן שהכל היה מתיחה מצחיקה. הסיפור מביך מעט עבור התקשורת האוסטרלית, משום שזו לא טרחה לוודא טרם הפרסום: אף עיתונאי לא ראה את הדרכון, רק תמונה מקוונת שלו. אופס.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x